Jeg er i gang med et projekt hvor jeg vil tilbyde forhandlere at annoncere deres varer hos mig "kelkoo, pricerunner osv) uden at de skal betale et månedligt abonnement og ville i den forbindelse hører herinde hvordan CPM eller lead fungere.
Eksempel.
En hvidevarer forhandler opretter en profil på mit site og smider 80 varer numrer op. En kunde klikker ind på det og trykker videre på det udgående link. Derefter køber kunden så varen men er allerede væk fra mit site. Her tænker jeg så der skal ligges en cookie ind. Men på hvad og hvordan ? Derudover har jeg hørt at den cookie kan ligge der i 30 dage så hvis kunden vender tilbage får man stadig sine procenter!
Og hvad er en fair CPM pris hvis man taler %?
Håber at der er nogle der kan oplyse mig lidt da jeg er lidt på herrens mark :)
Kelkoo og Pricerunner har i hvertfald tidligere (formoder det er sådan stadigvæk), taget en klik-pris på hver kunde de sendte videre (der har været et sikkerheds tjek for at undgå snyd). Så hvis din side, skal være i stil med disse, er det så ik mest hensigtsmæssigt, evt. at følge samme model?
På den måde du foreslår, kan kunder jo i mellemtiden slette sine cookies, og du går glip af en indtjening...
En cookie kan vare alt fra 1 minut til livstid, men det er rigtigt at mange bruger 30 dage. CPM er en visningspris og ikke en leadpris. En fair lead pris kommer meget an på produktet og det kan også være et fast beløb istedet for en procentsats.
Som sagt er jeg lidt på herrens mark og ved ikke synderligt meget om det.
Men når det er sagt kan jeg sige at jeg tror jeg holder mig til CPM modellen hvor jeg modtager et beløb for et solgt produkt. Dette skyldes også at jeg kommer til at starte op som ny portal på markedet hvor at jeg kunne forestille mig folk ikke bare betaler for et klik hvis ikke de får generet et salg. Men det jeg godt kunne tænke mig at høre er hvordan fungere det med det lead.
Hvilke data bliver lagt i denne cookie, Hvordan får man pengene fra forhandleren hvis salget er gået igennem, Skal forhandleren også have installeret noget i sin shop før det overhovedet kan lade sig gøre?
Men når det er sagt kan jeg sige at jeg tror jeg holder mig til CPM modellen hvor jeg modtager et beløb for et solgt produkt. Dette skyldes også at jeg kommer til at starte op som ny portal på markedet hvor at jeg kunne forestille mig folk ikke bare betaler for et klik hvis ikke de får generet et salg.
Bare lige have i baghovedet, at det er langt fra alle kliks fra Kelkoo der skaber et salg. Det er alt efter varegruppe omkring 1-5%. Men webshoppen får besøgende, der er interesseret i de pågældende produkter, og det har os en væsentlig værdi i fremtiden...
Men jeg vurdere bare at Kelkoo har så stækt et brand så de kan tage penge for deres service om forhandleren får et salg ud af det eller ej. Men selv ville jeg ikke lave en CPC aftale med et nystartet site. Er jeg helt galt på den der?
Er stadig meget interesseret i et svar på hvordan CPM virker hvis nogle ved det...
Men jeg vurdere bare at Kelkoo har så stækt et brand så de kan tage penge for deres service om forhandleren får et salg ud af det eller ej. Men selv ville jeg ikke lave en CPC aftale med et nystartet site. Er jeg helt galt på den der?
Tjaa hvis prisen blot er rigtig, så tror jeg mange kunne finde på at vælge dig fremfor Kelkoo eller som supplement. Men det afhænger også af dit sites seriøsitet og evne til at skabe trafik...