"Skatteretligt" – Sikkert korrekt at du ikke beskattes af de penge du tager som et tab – men jeg mener stadig at de er momspligtige.
Momslovens § 27 (giver fradragsret)
Kik på eksemplet med bogføring, bogføring på drift konto ”Tab på debitorer”, reducere overskude med tabet (oprindelig faktura + moms). Der betales altså ikke skat af den oprindelige omsætning/DB.
MEN der er stadig betalt MOMS af fakturaen der ikke blev betalt.
Jeg kan simpelthen ikke se det på andre måder - sorry.
Jeg kan simpelthen ikke se det på andre måder - sorry.
Der er et utal af afgørelser der underbygger at der kan gives fradrag efter momslovens §27:
Eksempelvis i SKM.2005.294.LSR
blev der givet fradrag for moms af tab på en debitor, idet debitor
havde afgivet insolvenserklæring i fogedretten. Der var ikke tale om interesseforbundne parter, hvorfor fradragsretten ikke kunne begrænses.
Det spørgsmål jeg besvarede var om der skal opgives (og betales) moms, hvis en kunde ikke betaler en faktura. Og svaret på dette er vi vel enige om er et klart Ja?
Hvis man senere må erkende at have lidt et tab på debitoren, så kan dette beløb fratrækkes i driftsregnskabet. Det tror jeg også vi er enig om.
Jeg anfægter ikke at tabet kan trækkes fra i virksomhedens overskud – men jeg mener stadig at momsen skal opgives og betales – uanset om debitor betaler fakturaer eller ej.
Det spørgsmål jeg besvarede var om der skal opgives (og betales) moms, hvis en kunde ikke betaler en faktura. Og svaret på dette er vi vel enige om er et klart Ja?
Enig!
jjam:
Hvis man senere må erkende at have lidt et tab på debitoren, så kan dette beløb fratrækkes i driftsregnskabet. Det tror jeg også vi er enig om.
Ja - når tabet er endeligt konstateret
jjam:
men jeg mener stadig at momsen skal opgives og betales – uanset om debitor betaler fakturaer eller ej.
Når tabet er endeligt konstateret - typisk ved dom i fogedretten - så kan momsen "refunderes" efter momslovens § 27, stk. 6 og bla. den ene dom (af mange) som jeg henviste til ovenfor. Det er den del jeg ikke er sikker på vi er enige om.
Jeg vil være fræk og spørge hvilken lovhjemmel der skulle være for ikke at refundere momsen i dette tilfælde. Du bør om dokumentation og har fået en præcis lovhenvisning og en afgørelse der underbygger mit synspunkt. Hvad lovhjemmel bygger du dit synspunkt på??
Når tabet er endeligt konstateret - typisk ved dom i fogedretten - så kan momsen "refunderes" efter momslovens § 27, stk. 6 og bla. den ene dom (af mange) som jeg henviste til ovenfor.
Det er den del jeg ikke er sikker på vi er enige om.
Det er vi enig om nu – jeg må indrømme at jeg lige er blevet klogere – tak.