Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så skete det også for mig..

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Efter mange år med eget firma har jeg nu oplevet kunder der ikke betaler.. Angry Og da man jo snart skal betale moms vil jeg lige høre hvordan man skal forholde sig til det.. Skal de fakturer medregnes i min moms afregning eller..??

Har ikke bogført posterne endnu, men det kan jeg jo ikke udelade mere da jeg skal have lavet mit moms regnskab..

Mange hilsner:/Thomas

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:26

Trotyl:
Skal de fakturer medregnes i min moms afregning eller..??

Nej - de det er fakturadatoen, som tæller. At en faktura ikke bliver betalt giver dig ikke automatisk ret til at tilbageføre faktureringen. DU kan tilbageføre beløbet når du forgæves har forsøgt at inddrive det skyldige, typisk via forgæves inkasso.

Det er nu du skal være oppe på dupperne med at få dine penge drevet ind. Du kan risikere at rigtig mange kommer i finansielle problemer i forbindelse med den kommende momsafregning. Den der kommer først med sine krav  har størst mulighed for at få sikret sine krav. Så det er ikke tid til at være mr. Nice Guy nu. Du risikerer at stille digselv dårligere.

Så frem med rykkerne og inkasso....!

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 21:27

Trotyl:

Efter mange år med eget firma har jeg nu oplevet kunder der ikke betaler.. Angry Og da man jo snart skal betale moms vil jeg lige høre hvordan man skal forholde sig til det.. Skal de fakturer medregnes i min moms afregning eller..??

Momsen er uafhændelig af om kunden betaler.

Har du udstedt fakturaen, så skylder du momsen.

Undskyld :-)

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Skrevet kl. 21:32

Henrik Krogh:

Trotyl:
Skal de fakturer medregnes i min moms afregning eller..??

DU kan tilbageføre beløbet når du forgæves har forsøgt at inddrive det skyldige, typisk via forgæves inkasso.

Det er nyt for mig, jeg mener at man faktisk ikke har ret til at tilbageføre en faktura hvis ydelesen/varen er leveret? Kan du evt. komme med et link?

Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 21:40

Okay, en ting er momsen.. Hvad så med ens års regnskab..??

Hilsen Thomas som nu skruer bissen på..

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Skrevet kl. 21:45

Hvis du opgiver at få pengene, så bogføre du på en drift konto f.eks. ’Tab på Debitorer

(På samme måde som bu bogføre betalingen, men brug konto ’Tab på Debitorer’ i stedet for konto for bank)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:03

jjam:

Hvis du opgiver at få pengene, så bogføre du på en drift konto f.eks. ’Tab på Debitorer’

(På samme måde som bu bogføre betalingen, men brug konto ’Tab på Debitorer’ i stedet for konto for bank)

Ups der svarede du jo selv på spørgmålet omkring tilbageføringen af moms. For skatteretligt at kunne tilbageføre en uerholdelig fordring skal du forgæves have søgt at kradse pengene ind via inkasso.

Dette er også i overensstemmelse med momsen grundprincip om at det er en merværdisafgift. Der er netop ingen merværdi hvis du ikke modtager betaling for varen/ydelsen.

Da jeg arbejdede i SKAT var det netop en af de ting vi kikkede meget på i forbindelse med kontrol af firmaer, der ydede lån -  havde de taget forsøgt inkasso inden de afskrev beløbet.

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Skrevet kl. 22:54

Henrik Krogh:

jjam:

Hvis du opgiver at få pengene, så bogføre du på en drift konto f.eks. ’Tab på Debitorer’

Ups der svarede du jo selv på spørgmålet omkring tilbageføringen af moms. For skatteretligt at kunne tilbageføre en uerholdelig fordring skal du forgæves have søgt at kradse pengene ind via inkasso.

Så misforstår du mig.

Du laver en faktura på f.eks. Kr 80. Den bogføres som.:

-          Omsætning -80

-          Skyldig moms -20

-          Debitorsamlekonto 100

Du betaler momsen og bogføre dette, uanset om du har fået betaling eller ikke.

Du opgiver at få pengene og bogføre tabet.:

-          Tab på debitorer 100

-           Debitorsamlekonto -100

Du ender altså ud med at betale momsen…..

Og jeg mener stadig ikke at det er lovligt at lave en kreditnota på den oprindelige faktura.

"Skatteretligt" – Sikkert korrekt at du ikke beskattes af de penge du tager som et tab – men jeg mener stadig at de er momspligtige.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:01

Henrik Krogh:

Da jeg arbejdede i SKAT var det netop en af de ting vi kikkede meget på i forbindelse med kontrol af firmaer, der ydede lån -  havde de taget forsøgt inkasso inden de afskrev beløbet.

Ja, og hvor er det vanvittigt, at man skal belastes med yderligere omkostninger for at få skattefradraget.

Det er mange situationer, hvor man véd, at der ikke er noget at komme efter.

Der findes dog (undskyld udtrykket) sidegade advokater, der skriver en regning og en opgørelse uden iøvrigt at foretage sig noget. Naturligvis for en meget nedsat pris.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:02

jjam:
"Skatteretligt" – Sikkert korrekt at du ikke beskattes af de penge du tager som et tab – men jeg mener stadig at de er momspligtige.

Momslovens § 27 (giver fradragsret)

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)