Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab til investeringer - kan det betale sig ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer

Hvis jeg f.eks har 125.000 jeg vil investere i værdipapirer, vil det så være en god ide at oprette et holdingselskab i form af et aps, hvor de 125.000 indskydes i aps''et som påkrævet, og så bruge egenkapitalen til investeringer ? Jeg har hørt at dette skulle give nogle skattefordele -  noget med en 3 års regel. Omvendt er der krav om revisor godkendelse af regnskabet for et aps, hvorfor der vil være nogle driftsomkostninger - så bliver det først en fordel når man har større summer at investere ?

Jeg vil kort og godt høre lidt råd om hvornår man, som privat person, med fordel  kan oprette et aps holdingselskab til ens private investeringer i værdipapirer. Er der nogle særlige forhold man bør være opmærksom på ?

Med venlig hilsen

Stig
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:27

Hej Stig

Gå ind på www.euroinvestor.dk og søg lidt, så vil du finde masser af info i deres forum om emnet.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 23:02

Det er relativt enkelt. I et aps opnår du mulighed for at modtage skattefri gevinster på aktier/anparter i andre selskaber, såfremt du har ejet disse i 3 år eller mere. Denne regel er under politisk pres, dvs. meget tyder på, at den sikkert fjernes, således at du opnår skattefrie gevinster uanset ejertiden. (Dette er dog spåkuglesnak, som du ikke skal anvende som begrundelse.)

3 års reglen gælder uanset investeringernes karaktér af børsnoterede aktier eller ej. Du skal være opmærksom på at der gælder beløbsgrænser for personers skattefrihed i forbindelse med investeringer i børsnoterede aktier. Jeg har ikke den aktuelle (2005) beløbsgrænsen ved hånden, men den kan du finde på Toldskat.dk (i omegnen af kr. 125.000).

Du skal endvidere være opmærksom på, at oplever et selskab meget store tab på værdipapir investeringerne, kan selskabet "komme under pres". Kapitalen skal jo være til stede, og taber du pengene kan du risikere at skulle gennemføre kapitalforhøjelser i dit selskab.

Endvidere skal du aflevere årsregnskab til styrelsen, så det er grundlæggende spørgsmålet om det kan betale sig.

Du er velkommen til en gratis drøftelse hos os - jeg tror dog ikke det kan betale sig.

Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:38

Hej Stig !

Om du bør stifte et holdingselskab beror i høj grad af dine samlede aktiviter i selskabet - og hvorledes du har tænkt dig at agere.

Overordnet set er jeg enig med Jacob Tøjner.

Der er en række fordele ved at lade dine investeringsmæssige aktiviter foregå i et ApS - men modsvarende er der også nogle formailia der kræver en vis volumen før det rigtigt kan betale sig.

Fordelene er bl.a.:
Mulighed for at modtage skattefri gevinster på aktier/anparter i andre selskaber, såfremt du har ejet disse i 3 år eller mere.

... og ellers relativ lav beskatning 30/28% af gevinster.

Ulemperne er imidlertid bl.a.:

Selskabet skal til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afleverer en af en registeret revisor eller statsautoriseret revisor revideret årsrapport. Så du skal påregne omkostninger hertil.

Såfremt selskabet taber på sine investeringer kan selskabet eventuelt komme i en kapitaltabssituation (hvis man taber mere end 40 % af anpartskapitalen).

Du skal oprette et bogholderi som revisor kan reviderer.

Alt i alt skal du således overveje om det er besværet værd - men har du tillige andre tanker med dit holdingselskab - f.eks. 20 % ejerskab af en vens virksomhed el.lign - kan det måske godt give mening.

Ring blot for en uformel og gratis drøftelse - eller se mere på www.selskabsadvokaten.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)