Jeg overvejer at lave et lille firma som skal sælge SSL certifikater (bruges til krypterede transaktioner på nettet) og domæne navne. Jeg vil købe dem fra firmaer i udlandet – hovedsagligt nogen der ligger udenfor EU. Jeg vil så sælge dem til indland og udland Men hvordan er det. Er der told/moms på sådan noget? Bliver det betragtet som import? |
Hej Peter,
Der er tale om import af elektroniske tjenesteydelser. Disse er ikke underlagt toldlovgivningen, hvorfor du ikke sakl betale told.
Du skal derimod være opmærksom på momsen.
Hvis du køber fra lande uden for EU skal du selv beregne 25 % dansk moms af fakturaværdien. På momsangivelsen skal du angive momsbeløbet i
rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet". Da du samtidig har fradrag for momsen af købet, skal momsen også medregnes under rubrikken "Købsmoms". Effekten er således 0 kr. i dit regnskab.
Når du sælger en momspligtig inden for EU skal ikke du beregne dansk moms. På fakturaen skal du skrive køberens momsregistreringsnummer (hvis
han har et) og notere, at der er tale om "reverse charge". Desuden skal du anføre fakturabeløbet i rubrik C på momsangivelsen.
Hvis du sælger til en privatperson i et andet EU-land skal der dansk moms på fakturaen.
Hvis du sælger til en privat person eller virksomhed uden for EU skal du ikke lægge moms på fakturaen, men husk at oplyse fakturabeløbet i rubrik C på momsangivelsen.