Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms/Told ved gensalg

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 16. Jul 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at lave et lille firma som skal sælge SSL certifikater (bruges til krypterede transaktioner på nettet) og domæne navne. Jeg vil købe dem fra firmaer i udlandet – hovedsagligt nogen der ligger udenfor EU. Jeg vil så sælge dem til indland og udland

Men hvordan er det. Er der told/moms på sådan noget? Bliver det betragtet som import?  

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter,

Der er tale om import af elektroniske tjenesteydelser. Disse er ikke underlagt toldlovgivningen, hvorfor du ikke sakl betale told.

Du skal derimod være opmærksom på momsen.

Hvis du køber fra lande uden for EU skal du selv beregne 25 % dansk moms af fakturaværdien. På momsangivelsen skal du angive momsbeløbet i
rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet". Da du samtidig har fradrag for momsen af købet, skal momsen også medregnes under rubrikken "Købsmoms".  Effekten er således 0 kr. i dit regnskab.

Når du sælger en momspligtig inden for EU skal ikke du beregne dansk moms. På fakturaen skal du skrive køberens momsregistreringsnummer (hvis
han har et) og notere, at der er tale om  "reverse charge". Desuden skal du anføre fakturabeløbet i rubrik C på momsangivelsen.

Hvis du sælger til en privatperson i et andet EU-land skal der dansk moms på fakturaen.

Hvis du sælger til en privat person eller virksomhed uden for EU skal du ikke lægge moms på fakturaen, men husk at oplyse fakturabeløbet i rubrik C på momsangivelsen.

Fra Århus C
Tilmeldt 16. Jul 09
Skrevet kl. 17:20

Tak for dit gode og brugbare svar. Ser jo ikke helt så uoverskuelig ud som jeg frygtede.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:24

Sig til hvis der er mere. Du skal være mærksom på at der sker nogle ændringer i 2010 som vil få betydning for dig. Det vil hovedsageligt medføre at du skal skrive din omsætning på listesystemet. Men det er som sagt 2010....

Fra Århus C
Tilmeldt 16. Jul 09
Skrevet kl. 17:36

Listesystemet?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:43

Normalt når du handler med fysiske varer skal du på en liste til SKAT skrive, hvem du solgt varer til. En måde som gør det muligt at kontrollere, at alle handler bliver registreret i EU.  Når du sælger ydelser som dit skal du ikke gøre noget. Men fra 2010 træder nye love ikraft.

Så indtil ingen grund til bekymring - der er ikke mere administration end nævnt tidligere i tråden.

Fra Århus C
Tilmeldt 16. Jul 09
Skrevet kl. 06:23

Når der er tale om import/export af elektroniske tjenesteydelser skal jeg så registreres som importør/exportør?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:41

Peter:

Når der er tale om import/export af elektroniske tjenesteydelser skal jeg så registreres som importør/exportør?

Nej.

Fra Århus C
Tilmeldt 16. Jul 09
Skrevet kl. 09:05

Du skulle vel ikke vide om der er nogle bøger/hjemmeside - der omhandler de ovenstående emner

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:22

Det er ikke et område, som har en større læserskare så mest information finder du om moms i Momsvejledningen.

Det kan også anbefales at besøge de forskellige revisionskontores hjemmesider. Eksempelvis finder du på KPMG http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=686 en række publikationer. Det kunne evt være en ide at læse den om Told og EU moms 2007 (selvom der 2007 er den stadigvæk relevant).

SKAT's vedjledning om moms af ydelser kunne også være god læsning.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)