Jeg ved at jeg skal betale moms når jeg køber adwords hos google, men jeg kan ikke finde ud af hvordan? Hvordan præcis gør jeg?
Lad os sige at jeg køber for 1000 kr. adwords hos google. skal jeg så bare bogføre det som 1000 + 250 moms i mit regnskab selvom at det ikke står på faktura fra google?
skal jeg så bare bogføre det som 1000 + 250 moms i mit regnskab selvom at det ikke står på faktura fra google?
Ja, det skal du. Men hvordan du gør det kommer sandsynligvis an på dit regsnkabsprogram. Som jeg skriver i den anden tråd, så angiver jeg e25 (erhvervelsesmoms) ved Google. Dette giver 1.000 kr. + 250 kr. i erhvervelsesmoms.
Jeg sidder i tolvte time og laver moms og kom i tanke om google, og anede ikke alt det her med moms og eu osv. og har som en gal søgt viden på internettet og fandt denne side med en enkel forklaring til hvordan man angiver det (så må jeg se hvordan i regnskabsprogram bagefter da jeg laver et midlertidig regnskab - er bagud)
I de fleste bogføringsprogrammer vil du kunne oprette en konto til Adwords, denne konto skal have en momssats svarende til køb mv i udlandet. Så vil der automatisk blive lagt 25% erhvervelsesmoms til din adwords regning.
Det fungerer i praktis således at din erhvervelses moms ryger oven i din købsmoms. Når du så under Skats tast selv skal indberette moms, skriver du købsmomsen og salgsmomsen ind, samt moms af køb i udlandet. The catch er at denne "moms af køb i udlandet" står under salgsmomsen, og således vil de to tal blive udlignet, da den allerede er en del af købsmomsen. Det er altså hverken moms du får eller betaler, det er bare noget Skat registrerer.
Dertil skal du notere værdien af varekøb i udlandet, så de kan se at momsen er korrekt.