Har en omsætning på over 50000 Så er spørgsmålet hvor meget af udgifterne jeg kan trække fra,bruger den lidt privat også???? |
fradrag på firma bil
- 1
Du mener at du ikke har fratrukket momsen på bilen ved købet. Dvs. du har tilkendegivet at den også anvendes privat hvad du også siger her. Er bilen anvendelig til privat kørsel ? Ja det er den i og med at du benytter den privat, med mindre du kører under 1.000 km. årligt. Kører du mere end de 1.000 km. er der tre muligheder: 1) beskatning af værdi fri bil, fuldt fradrag for udgifter og afskrivning. 2) Holde bilen uden for virksomheden - forholdsmæssigt fradrag ud fra faktisk kørselsfordeling= kørebog eller et skøn. 3) Holde bilen uden for virksomheden - fradrag efter statens satser for den erhvervsmæssige kørsel. Igen opgørelse efter faktisk kørsel = kørebog eller efter skøn. Hvor meget du kan fratrække afhænger således helt af dit kørselsmønster. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Til Bent Zimmermann, Det ser ud, som du ved, hvad du taler om. Må jeg hoppe ind her med mit eget spørgsmål? Jeg forstår nemlig ikke hvad du mener med løsning 2 ? Jeg for mit vedkommende overvejer at købe en gulpladebil og anvende den til bl. erhverv/privat kørsel. Jeg kører ca. 20.000 km/år erhverv og ca Spørgsmål: Mener du i ad 2) at bilomk. (brændstof, forsikringer, reparationer, etc.) kan fradrages forholdsvist (iflg. kørselsbog) i virksomheden? Kan også moms fradrages forholdsvist? Hvad med anskaffelsesmoms? På forhånd tak for svar. Venlig hilsen Erkero |
Hej! Jeg vil da godt svare. Bilomk-ja-forholdsvist Moms-ja-forholdsvist Anskaffelsesmoms-ja forholdsvist Ved salg dog moms af den fulde salgspris Peter |
Med løsning 2 mener jeg at du kan fratrække en forholdsmæssig andel af driftsomkostningerne, men som sagt er der et alternativ der hedder at beregne fradraget baseret på antallet at kørte erhvervsmæsige kilometer efter statens satser. Du kan ikke fratrække (få refunderet) nogen andel af momsen hvis vi taler om en gulpladebil under 3 tons der ikke kun anvendes erhvervsmæssigt. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Et forslag Det bliver hurtigt lidt indviklet at skulle regne den forholdsmæssige andel af kørslen. For nemshedens skyld vil jeg anbefale løsning 3. Statens takst for kørselsgodtgørelse er for 2006 3,3 kr/km op til 20.000 km og det kan holde de fleste biler kørende. Du skal således holde bilen helt uden for, fører et detaljeret kørselsregnskab og modtage den skattefri godtgørelse af din virksomhed. Den kan fradrages og du betaler ikke skat af den Mvh |
Jeg er ikke uenig med Jesper. Herudover er der en anden faktor der skal med ind i vurderingen. Når vi taler forholdsmæssigt fradrag taler vi ikke kun om udgifter men også om afskrivninger på bilen. Ved salg sker der beskatning af en eventuel avance på bilen i forhold til den skattemæssigt nedskrevne værdi. Ved salg af en bil hvor fradrag er opgjort efter statens takster (løsning 3) sker der ingen avancebeskatning. Udover at løsning 3 er nemmest at håndtere i praksis kan man derfor opstille en tommelfinger om at hvis der er tale om køb af en "billig" brugt bil, uden meget store reparationsudgifter vil det normalt være en fordel at bruge løsning 3. Køber man derimod en ny bil, vil andelen af udgifterne/afskrivningerne normalt være højere end et fradrag opgjort efter statens takser, og som bekendt falder en ny bil meget i værdi de første år. Dvs. i de første år vil der ikke være nogen udskudt skat på bilen (avancebeskatning ved salg). Efterfølgende kan man så overveje et principskifte og avancebeskatningen ved salg vil så ske på grundlag af et gennemsnit over hele ejerperioden. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann