Hej Jeg er ny i faget og på Amino, så bær over med mig, hvis jeg blander noget sammen. Mig og en ven vil gerne starte en virksomhed. Jeg er under 18 og min ven er over 18. Som jeg ser det har vi to muligheder for at lave en virksomhed: Enten at vi begge anfører det som B-skat, eller at min ven laver en enkeltmandsvirksomhed og ansætter mig. Problemet ved B-skat (som jeg ser det) er at man jo ikke skriver moms på, og derfor heller ikke kan trække momsen fra, på de ting man indkøber til virksomheden. Derved opnår man vel helt naturligt et mindre overskud (eller større underskud), når man ikke kan trække moms fra. Hvor "bøvlet" vil det være at han har virksomheden i hans navn og ansætter mig? Vil det være en ulempe på nogen områder, og er der nogen specielle tilladdelser eller andre ting, man skal have for at ansætte andre? Hvis i var i vores situation, hvad ville i så gøre? |
Hej Louise og velkommen til.
Hvad er det for en slags virksomhed, som I vil drive og hvor stor en omsætning regner I med at nå? Dette er to væsentlige punkter for at vi kan svare dig ordentligt.
Udover det, hvad regner I med at skulle anskaffe jer af driftsmidler (maskiner, pc, printere osv) ?
Med venlig hilsen
Flemming