Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller B-skat?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ny i faget og på Amino, så bær over med mig, hvis jeg blander noget sammen.

Mig og en ven vil gerne starte en virksomhed. Jeg er under 18 og min ven er over 18. Som jeg ser det har vi to muligheder for at lave en virksomhed: Enten at vi begge anfører det som B-skat, eller at min ven laver en enkeltmandsvirksomhed og ansætter mig. Problemet ved B-skat (som jeg ser det) er at man jo ikke skriver moms på, og derfor heller ikke kan trække momsen fra, på de ting man indkøber til virksomheden. Derved opnår man vel helt naturligt et mindre overskud (eller større underskud), når man ikke kan trække moms fra.

Hvor "bøvlet" vil det være at han har virksomheden i hans navn og ansætter mig? Vil det være en ulempe på nogen områder, og er der nogen specielle tilladdelser eller andre ting, man skal have for at ansætte andre?

Hvis i var i vores situation, hvad ville i så gøre?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Louise og velkommen til.

Hvad er det for en slags virksomhed, som I vil drive og hvor stor en omsætning regner I med at nå? Dette er to væsentlige punkter for at vi kan svare dig ordentligt.

Udover det, hvad regner I med at skulle anskaffe jer af driftsmidler (maskiner, pc, printere osv) ?

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 19:24

Hej Louise

Velkommen til Amino Big Smile

Jeg er ikke den bedste til sådan en rådgivning er dog ret sikker på der vil komme flere og bedere bud end mit.

Jeg ville lad din ven oprette et enkeltmands firma og så evt ansætte dig freelance, på den måde kan du stadig skrive ham en faktura og påføre din indtægt som b-skat men husk nu at undersøg reglerne, da der er en grænse  (mener det er 50.000 kr) du må omsætte for inden du skal momsreg.

Igen lad os nu se om ikke der skulle komme nogle flere mere tydelige bud.

/allan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:02

Hvis din ven laver en virksomhed, behøver han ikke nødvendigvis ansætte dig: Du kan bare skrive fakturaer til ham og indberette det, du har tjent, på selvangivelsen.

Jeg vil opfordre jer til at skrive jeres aftaler ned, så der ikke bliver tvivl om det senere.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:25

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Du kan bare skrive fakturaer til ham og indberette det, du har tjent, på selvangivelsen.

Så let er det jo ikke. Det er ikke nødvendigvis løsningen at skrive faktura. Om det er den idelle løsning afhænger i vid udstrækning af de faktorer, som Flemming efterlyser. Hvis det ikke gøres rigtigt er det spørgsmålet om SKAT vil acceptere fakturering fremfor løn. Dernæst er der også en aldersproblematik, som kan spille al alt afhængig hvordan setuppet bliver lavet.

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:39

Det har du ret i, Henrik. Man kan måske tilføje, at I en spæd opstart, hvor der ingen sikkerhed er, og hvor indtjeningen måske er beskeden, kan det være en løsning. I det mindste i begyndelsen. Så de kan komme videre. Og så bliver spørger jo 18 år på et tidspunkt snart.

Jeg mener bare, at når to unge kaster sig ud i deres første iværksætterprojekt, skal det gerne organiseres så enkelt som overhovedet muligt, også regnskabsmæssigt, og til trods for, at der findes gode lønsystemer, så har lønnede ansatte aldrig forenklet eller billiggjort administrationen overhovedet.

Måske skulle man råde til, at de to iværksættere bruger en times tid med en erfaren rådgiver, også i dette tilfælde? For som du nævner, afhænger en del af de konkrete omstændigheder.

Fra København
Tilmeldt 1. Aug 09
Skrevet kl. 22:40

Hej alle

Mange tak for jeres svar. Vi regner ikke med at omsætte for over 50k i år, men skulle gerne komme et godt stykke over de 50 i 2010. Vi leverer forskellige service og skal altså ikke producere noget. Vi kan arbejde hjemmefra, og de eneste anskaffelser vi har i starten er hjemmeside (som vi selv kan lave en del) og visitkort. Vi har alle de fornødne "kontor-ting". Der er tale om B2B salg.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:49

Der er netop mange "måske'er". Uanset hvad er det min indstilling, at kommer man galt i gang i forhold til SKAT er det ikke spændende. Det er ikke nødvendigvis at alder vil være formildende, hvis noget går galt.

Personligt er jeg ikke glad for kategoriske svar, som let bliver taget for troende, når spørgsmålet bygger på så spinkelt et grundlag. Man sender let en ny iværksætter ud af en måske forkert sti. Desværre er skat ikke en eksakt videnskab.

Det skal jo så også med at selv om man i dette tilfælde fakturer, vil være tale om en indberetningspligt af honoraet. Så der vil under alle omstændigheder være tale om pligter i forhold til SKAT, som der skal være styr på.

Fra København
Tilmeldt 1. Aug 09
Skrevet kl. 23:01

Helt sikkert. Der skal være styr på det. 100%, ingen tvivl om det. Jeg er bare i tvivl om hvilken vej vi skal gå.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)