Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rosenstand fraråder brug af Javascripts, Men....

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

> Hvorfor sammenligne AJAX med Flash og Java?

Læs lige en gang til hvad jeg skriver - JavaApletter - ikke Java!
Både JavaApletter, Flash og AJAX har det til fælles i forhold til SEO, at det er applikationslag, der eksekveres i browseren. Eksekveres de ikke - og det gør søgemaskinerne ikke, så kommer der ikke noget ud af dem - og derfor "ser" søgemaskinerne ikke indholdet.

> Ved du hvad AJAX dækker over?

Det tror de internationale konferencer i USA, England og Tyskland der hyrer mig til at tale om netop AJAX i hvert fald. Hvad du mener ... hmmm. det er sgu ikke så vigtigt for mig ... Jeg føler ikke rigtigt noget behov for at retfærdiggøre mig selv og min viden overfor annonyme krystere :)

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 18:28

Mikkel deMib Svendsen:
Det tror de internationale konferencer i USA, England og Tyskland der hyrer mig til at tale om netop AJAX i hvert fald. Hvad du mener ... hmmm. det er sgu ikke så vigtigt for mig ... Jeg føler ikke rigtigt noget behov for at retfærdiggøre mig selv og min viden overfor annonyme krystere :)

Mikkel ved godt, hvad AJAX er - han pudser vinduer i det ;-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

> Mikkel ved godt, hvad AJAX er - han pudser vinduer i det ;-)

Nu er vinduer jo i hvert fald det eneste JEG har brug for at pudse, sååhh ... Stick out tongue

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 01:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

> Mikkel ved godt, hvad AJAX er - han pudser vinduer i det ;-)

Nu er vinduer jo i hvert fald det eneste JEG har brug for at pudse, sååhh ... Stick out tongue

Du skal nok få en glorie end dag, min dreng Angel

Fra Smørum
Tilmeldt 22. May 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 06:45

Hej

Jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted at skrive det her, men så vidt jeg har læst på seo-guides så er det at der ikke kan læse javascript i søgemaskiner. MEN hovrdan kan det så være at facebook.com der er en meget AJAX/Javascript basseret side kan findes på google?

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 07
Indlæg ialt: 51
Fra  WEB U Skrevet kl. 08:08

Hvis du slår Javascript fra i din browser ser du ca. hvad Google ser. Facebook har en del Javascript funktioner, faktisk 262Kb lige nu. Som de andre siger, så skal man lave sine sider, så de leverer det indhold man ønsker skal fanges af søgemaskinerne tilgængelig, selvom Javascript er slået fra.

Facebook kan godt bruges selvom Javascript er slået fra, men slet ikke som tiltænkt, og kun de basale ting.

Sider skal ikke laves så de kan køre uden Javascript, slet ikke i dag. Men som udvikler er det en god ide at checke hvad der sker når man slår Javascript fra. Måske har man lavet hele sit system afhængig af et AJAX kald så det Google samler op bare er en lille del af hvad man havde intentioner om da alt indholdet kommer pga det kald. Det ville være kedeligt...

WEB U - Vi har løsningen der kan gøre opdateringen af din hjemmeside lettere end nogensinde før!

Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 13:30

Mikkel deMib Svendsen:

> Hvorfor sammenligne AJAX med Flash og Java?

Læs lige en gang til hvad jeg skriver - JavaApletter - ikke Java!
Både JavaApletter, Flash og AJAX har det til fælles i forhold til SEO, at det er applikationslag, der eksekveres i browseren. Eksekveres de ikke - og det gør søgemaskinerne ikke, så kommer der ikke noget ud af dem - og derfor "ser" søgemaskinerne ikke indholdet.

Når nu det står flere gange : Det er java Applet'er, altså med 2 p'er. Og i øvrigt temmelig bedaget webteknologi, som ikke rigtig bruges længere, og som de færreste nok har behov for at bekymre sig om. Java = JavaApplet'er (JDK, java1) der kørte på klienten, medens moderne java - J2EE/J2SE, er serverside. Google LÆSER i øvrigt javascript, men eksekverer det ikke. Og google kan godt indeksere AJAX, det afhænger helt og aldeles af hvornår AJAX-scripts'ne loades. Indhold i en div der får indhold via AJAX f.eks hver 30 sekund vil ikke blive indekseret af google, indhold der er genereret via AJAX ved onload indekseres af Google.

Tilmeldt 26. Nov 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:31

Facebook har selvfølgelig sørget for at google kan komme rundt på siden uden at køre javascript, facebook bruger sikkert også det der hedder google sitemaps.

Det kan også at facebook leverer nogen særligt søgemaskine venlige sider til google . (jeg tror ikke denne teknik er forbudt så længe man ikke vil snyde med det).

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 07
Indlæg ialt: 51
Fra  WEB U Skrevet kl. 08:13

Googlebot indeksere det den kan finde. Sitemaps (XML filen) er blot en hjælp til Google for lettere at finde siderne. Hvis du har et helt almindeligt site og intet smart, så er det ikke noget man skal tænke på. Og det her er relevant for AJAX sites. Hvis du har sider (eller dele af sider) som IKKE kan fanges af Google på normal vis, altså via links fra dine fundne sider, så kan du vise Googlebot hvor de er. Altså hvis du vil have dem indekseret. Du kunne fx også have 10 forskellige landing-pages som du smed i din sitemap, fordi de ikke vises via dit menusystem, eller links på nogle af dine sider. Du kunne også have 10.000 PDF filer som ikke kommer frem via links, men med et par AJAX rutiner som Googlebot ikke fanger. AJAX har sine fordele og bagdele, så man skal studere tingene, som ændrer sig med tiden, så man igen skal tænke anderledes. Fx hvad Googles bot finder og hvad der gøres med det. Det er derfor SEO bør koste, da der er masser af arbejde i det, og man skal holde sig up-2-date. Det er også derfor SEO er af forskellig kvalitet da det er organisk. Men spændende none the less...

WEB U - Vi har løsningen der kan gøre opdateringen af din hjemmeside lettere end nogensinde før!

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 11:33

Claus Mandal:

Googlebot indeksere det den kan finde. Sitemaps (XML filen) er blot en hjælp til Google for lettere at finde siderne. Hvis du har et helt almindeligt site og intet smart, så er det ikke noget man skal tænke på. Og det her er relevant for AJAX sites. Hvis du har sider (eller dele af sider) som IKKE kan fanges af Google på normal vis, altså via links fra dine fundne sider, så kan du vise Googlebot hvor de er. Altså hvis du vil have dem indekseret. Du kunne fx også have 10 forskellige landing-pages som du smed i din sitemap, fordi de ikke vises via dit menusystem, eller links på nogle af dine sider. Du kunne også have 10.000 PDF filer som ikke kommer frem via links, men med et par AJAX rutiner som Googlebot ikke fanger. AJAX har sine fordele og bagdele, så man skal studere tingene, som ændrer sig med tiden, så man igen skal tænke anderledes. Fx hvad Googles bot finder og hvad der gøres med det. Det er derfor SEO bør koste, da der er masser af arbejde i det, og man skal holde sig up-2-date. Det er også derfor SEO er af forskellig kvalitet da det er organisk. Men spændende none the less...

Det er korrekt at man kan benytte et xml-sitemap på denne måde, der er dog noget man skal gøre sig klart inden.

Hvis du benytter det som beskrevet, vil google ganske rigtigt kunne finde de sider du linker til via javascript/ajax, men de sider vil fremstå som ikke sammenhængende med resten af sitet, og derfor få en lavere prioritet i søgeresultaterne, og fremstå for søgemaskinen som selvstændige sider du ikke har ønsket at linke sammen med resten af din side, og derfor måske kan blive listet som sider du ikke står helt inde for.
Denne type "løse" sider, kaldes også for orphan pages.

Derfor skal du altid have nogle almindelige links til de sider, fra relaterede steder på dit site.
Det hele handler om sammenhænge, og hvordan dit site bliver opfattet af en robot.

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)