Jeg er ved at starte et firma, som over de næste ca. 4 år skal udvikle og introducere 15 forskellige produkter på minimum 25 eksportmarkeder. I korte træk giver det 375 varianter, der budgetmæssigt skal kunne håndteres med over/underperformance i forhold til forudsætningerne. Dette skal så også vurderes mod time to market aspekter som tager det 2 eller 5 måneder at lande den første ordre efter prototypen er fremstillet. Jeg benytter Gantt Charts til at aktivitetsplanlægge, men kan ikke finde en vej til at få budgetterne koblet på den dynamik. Eksempelvis vil jeg gerne kunne vise bank eller investor, hvad der sker hvis vi fremrykker investeringen i den Amerikanske salgsstyrke med 3 måneder så belaster det måske kassekreditten med 200000kr, de første tre måneder men giver et men reducerer payback tiden på de 2. mio du har brugt på produktudvikling 6 måneder. Jeg kan ikke finde gode værktøjer til at bearbejde forskellige scenarier. Er der nogen der kender til virkelig gode værktøjer til at simulere forskellige beslutninger og kople økonomien på en tidslinie, så man kan lave what if - denne proces rykkes 3 måneder frem eller tilbage? Findes der rigtig gode økonomiværktøjer til det? MVH jens |
Hej Jens,
Jeg kan godt forstå, at du river dig i håret over den opgave.
For længe siden lavede jeg noget tilsvarende i et gigantisk regneark med masser af faner og autosum etc. Eftersom jeg ikke kunne finde nogen skabeloner eller værktøjer, så måtte jeg lave alle arkene fra bunden af og så kæde dem sammen med koder.
375 varianter er godt nok også en kæmpe opgave. Kan færre varianter ikke gøre det eller skal du sandsynliggøre for alle produkter på alle markeder inden du er kommet igang? Er der ikke 1-3 produkter, som virkelig vil sparke r**, som du kan basere dine beregninger på? Du vil jo ikke starte med alle produkter på een gang, men løbende - så de sidste produkter er jo afhængige af, hvordan det går de første 3 produkter.
Men held og lykke med budgetterne.
Flemming