Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Budgetter for forretningsplanen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte et firma, som over de næste ca. 4 år skal udvikle og introducere 15 forskellige produkter på minimum 25 eksportmarkeder.

I korte træk giver det 375 varianter, der budgetmæssigt skal kunne håndteres med over/underperformance i forhold til forudsætningerne. Dette skal så også vurderes mod time to market aspekter som tager det 2 eller 5 måneder at lande den første ordre efter prototypen er fremstillet.

Jeg benytter Gantt Charts til at aktivitetsplanlægge, men kan ikke finde en vej til at få budgetterne koblet på den dynamik.

Eksempelvis vil jeg gerne kunne vise bank eller investor, hvad der sker hvis vi fremrykker investeringen i den Amerikanske salgsstyrke med 3 måneder så belaster det måske kassekreditten med 200000kr, de første tre måneder men giver et men reducerer payback tiden på de 2. mio du har brugt på produktudvikling 6 måneder.

Jeg kan ikke finde gode værktøjer til at bearbejde forskellige scenarier.

Er der nogen der kender til virkelig gode værktøjer til at simulere forskellige beslutninger og kople økonomien på en tidslinie, så man kan lave what if - denne proces rykkes 3 måneder frem eller tilbage? 

Findes der rigtig gode økonomiværktøjer til det?

MVH jens

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens,

Jeg kan godt forstå, at du river dig i håret over den opgave.

For længe siden lavede jeg noget tilsvarende i et gigantisk regneark med masser af faner og autosum etc. Eftersom jeg ikke kunne finde nogen skabeloner eller værktøjer, så måtte jeg lave alle arkene fra bunden af og så kæde dem sammen med koder.

375 varianter er godt nok også en kæmpe opgave. Kan færre varianter ikke gøre det eller skal du sandsynliggøre for alle produkter på alle markeder inden du er kommet igang? Er der ikke 1-3 produkter, som virkelig vil sparke r**, som du kan basere dine beregninger på? Du vil jo ikke starte med alle produkter på een gang, men løbende - så de sidste produkter er jo afhængige af, hvordan det går de første 3 produkter.

Men held og lykke med budgetterne. Yes

Flemming

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 22:05

Hej Flemming

Tak for sympatien og forslagene.

Jo de 375 er kun for at skræmme mig selv.

Jeg har forskellige faser der er afgørende, og skal med i første omgang. Det er de første tre faser virksomheden skal baseres på - og tiltrækningen af investorer skal baseres på. Der er 8 produkter i disse faser, hvoraf 6 er specielt vigtige. Det skal kunne krydsrelateres med investeringer i opbygning af egen salgsstyrke i USA, Tyskland, Frankrig og UK. Disse skal alle betragtes separat

For banken skal jeg i første omgang kun redegøre for de første to produkter, og de første 8 markeder (distributørmarkeder).

Det jeg skal have investorer til at financiere er salgsstyrken i USA, Tyskland, Frankrig og UK, samt de produktudviklinger der fra 9-24 måneder. Salgsstyrke opbygningen forventes at have break even på ca 9 måneder , og for produktudviklingen på ca 18 måneder. Da rejsning af kapital let tager 6 måneder er det afgørende for tiltrækningen af investorer at jeg får bygget fornuftige modeller for hovedaktiviteterne på dette tidspunkt.

Lyder det fornuftigt at budgetere ansættelsen af sælgere med at en kontantomkostning på ex. 50000US$ i USA, og så en fremskrivning med 30% af omsætningen i markedsområdet?

MVH Jens

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Jens,

Ok, så er omfanget af øvelsen ikke så stor som frygtet - det er da altid noget.

Du nævner dog distributørmarkeder og det springer mig i øjnene, da jeg ved, hvor sindssygt svært det er at finde de rette distributører - eller i det hele taget bare finde dem. Det kan være uhyre svært og meget problematisk, medmindre du har et solidt netværk eller at du er i en branche, hvor det er nemt at finde distributører til din slags produkter.

Med hensyn til kapitalrejsning, så er det ekstremt vigtigt at hele kapitalen er på plads til de første 24 mdr eller at du får tilsagn om løbende kapitalindskud, sådan at du ikke ender med at bruge al din tid på at rejse kapital og dermed ikke får produktudviklet og solgt nogle varer. Det kan ganske enkelt slå din virksomhed/projekt ihjel, hvis kapitalen ikke er der fra start eller garanteret.

Det lyder umiddelbart fornuftigt at regne med 5000 USD, men det er per mand, vil jeg mene. Du skal formentligt have en professionel recruiter til at finde sælgerne for dig og skal de være dygtige, så regn med 5000 USD per mand.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med en fremskrivning på 30% af omsætningen i markedsområdet? Mener du hermed årlig vækst? Hvis det er det, så kan jeg desværre ikke besvare spørgsmålet, idet jeg ikke aner hvilket produkt, der er tale om. Dog synes jeg det lyder af lidt, da man i de første par år nok burde regne med over en fordobling af omsætningen hvert år, hvis der er tale om fysiske produkter uden nævneværdig konkurrence. Er der imidlertid tale om produkter, som skal ind og tage markedsandele fra andre tilsvarende produkter, så er du nok på rette spor.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 02:26

Hej Flemming

Tak for inputtet og de gode bemærkninger omkring tilgængeligheden af kapital.

Distributører - Du har fuldstændig ret i at det kræver en betydelig indsats at finde frem til og engagere gode distributører. I mit tilfælde forventer jeg at de første 6 markeder er flok jeg tidligere har arbejdet sammen med, og hvor vi i fællesskab har skabt meget betydende resultater. Opbygning af effektive distributørnetværk er nu min absolutte spidskompetence - og det er noget jeg er emminent til (uanset branche og netværk).

MHT omkostninger ved salgssstyrke var det nu 50000$ pr sælger + 30% af omsætning - Sælger skaber 100000US$ - omkostning til sælgeren 30000$ (30%) + 50000$ (Start Investering/negativt Cash Flow).

Kapitalmæssigt er jeg i den heldige situation at virksomheden vil kune overleve på Fase 1 produkterne, men der ligger visioner for virksomheden som ikke kan initieres medmindre der kommer ekstern financiering/investor. Det ville være meget synd da potentialet er stort, og vi omhandler en branche med høje værdisætninger. En tilsvarende virksomhed blev for nyligt handlet til 25 x EBITA, til over 100mio. DKK. Det er et realistisk target på 5 års sigt, og den nødvendige investering i produkt og markedsudvikling er 3-5 mio (den del der ikke kan financieres via driften)

Med Venlig Hilsen

Jens 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 09:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens,

De 50,000+30,000 USD lyder rimeligt for total omkostning per sælger, idet jeg forstår at vi taler om alt fra recruitment til biler og salgsværktøjer, samt løn for dem, er det korrekt?Jeg beklager at jeg læste det forkert og opfattede det blot som en simpel engangsomkostning til rekruttering. :)

Det med etablering af distributionsnetværk - der må du give mig nogle gode fif en dag, for det kunne jeg godt bruge til et af mine produkter.

Ellers synes jeg, at det lyder rigtigt fornuftigt - og som noget, der virkeligt har potentiale! Det er jo alletiders udsigter at have, når man sidder og lægger budget.

Må jeg spørge, hvad det er for en branche, som du er i? Hvis du foretrækker, så er du velkommen til at skrive mig en PB og så kan vi skrive lidt af den vej.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 12:05

Hej Flemming

Den måde jeg regner er rigtig nok at salgsstyrken koster 30% af omsætning, men at hver gang du tilføjer en sælger skal du kunne financiere ca. 50000US$ til de relaterede omkostninger, og før pengene forhåbentlig komer ind igen. Når sælgeren er kørt ind må omkostningen til denne ikke overstige 30% af den omsætning han/hun bringer ind.

Branchen er udstyr til Farmaceutisk og Biotek industri. Egentlig har jeg pengene til stade 1 starten, men jeg har på hjemmefronten kæmpe fordel af at have andre med, og risikospredning er den primære grund til jeg arbejder så meget med investor/bank relaterede opgaver.

Jeg mener at projektet er meget solidt. Jeg har netop færdigjort mit springboard oplæg og hvis du PM'er mig en email adresse kan jeg sende det til dig.

Omkring distributionskanaler deler jeg gerne af min viden.

De bedste hilsner

Jens

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)