Jeg er enig med dig i det du skriver omkring investeringer.
Ledelsesberetningen for 2008 beretter dig at resultatet er utilfredsstillende og der er taget organisatoriske og investeringsmæssige tilpasninger, og at de forventer et positivt resultat i 2009.
I 2007 blev bonbon land solgt til nye ejere og var plaget af en dyr brand samme år og måtte ud og give 50.000 fribilletter væk til at vende den dårlige presseomtale, ser det ud til.
Enig, men det var nu også mest for at illustrere at en virksomhed med stor gæld ikke nødvendigvis behøver at være en dårlig forretning. Det er der så noget der tyder på at BonBon-land var i 2008. Jeg ved godt at BonBon-land blev solgt i 2007 - var i den forbindelse perifært involveret i salget nemlig ;-) eller købet rettere.
Men uanset om parken så har givet underskud siden den åbnede, må der være et stort potentiale. Der er blevet investeret massivt fra dag 1, og investeringerne har ligget et godt stykke over indtægterne - det er jeg opmærksom på. Alligevel kan det sagtens være en god forretning! Hvis banker og investorer kan se at parken giver overskud i det øjeblik investeringerne stopper/nedbringes, er det jo slet ikke så ringe endda. BonBon-land er en relativt ny park der har oplevet en nærmest eksplosiv vækst. Jeg var derude for ikke så længe siden, og det er mildt sagt et andet sted end jeg besøgte i 2007 og en helt anden verden fra hvordan det så ud i 2000. Den slags koster penge, men så længe der er råd til afdragene er alting jo godt.
Den tidligere ejer Michael Spangsberg manglede i dén grad heller ikke likvide midler - ej heller før salget. Så noget må gå godt derude ;-)
Dette var så også svar til Fashionsellers undrende spørgsmål om hvorvidt en virksomhed der har haft underskud i 16 år kan være en god forretning. Det kan den sagtens.
Eksempel:
Jeg har ingenting, og køber i 2000 en Antikvitet 1 for 500. Den sælger jeg for 1000 kroner.
Nu har jeg fået blod på tanden, så inden udgangen af året køber jeg Antikvitet 2 for de 1000 kroner plus 5000 jeg har lånt.
Årets resultat er negativt, men da jeg ved at Antikvitet 2 har en markedsværdi på 25.000 kroner er min virksomhed stadigvæk ganske sund.
Simpelt I know, men det er stort set det samme som for BonBon-land og andre større virksomheder der geares med lånte penge ;-)