Det er en god idé at få en jurist eller advokat (førstnævnte er billigst) til at lave nogle forretningsbetingelser ang. betaling osv. og et udkast til en kontrakt som du så kan tilpasse lidt, så den passer til de enkelte sager. Ved større opgaver kan de godt svare sig at få lavet en kontrakt til det specifikke formål. Det smarteste er at finde et advokatkontor der arbejder meget med entreprenører, da de sikkert har standardkontrakter liggende der blot skal tilpasses.
Men du kan også sagtens selv formulere en kontrakt. Det vigtigste er at kunden skriver under på en aftale med pris, betalinsnetingelser mv. I langt de fleste "simple" tilfælde, vil en hjemmelavet kontrakt være ok, så det er absolut bedre end ingen kontrakt. Men det er klart at i sager der måtte ende med advokat-slagsmål eller retsag, der vil modparten kunne bruge eventuelle fejl og mangler i kontrakten mod dig.
Så mit første forslag er klart at foretrække. Så VED du at der er orden i sagerne.
For at sige det lige ud, så skal du være heldig hvis du ser en krone. Jeg har haft en del kunder med den holdning, og det tager for lang tid og koster for meget at indrive.
Men Kr. 6000 for 50 kvm, snakker vi udgravning, afsætning, udlægning af 0/32 og 0/8, komprimering, aftræk og lægning af sten?
Yes jeg er betydeligt billigere end de fleste.. mange gange helt op imod 10.000kr billigere .. men så burde det jo so være til at få fat i noget arbejde skulle man tro, men nej er du for billig bliver du betragtet useriøs.. det har jeg oplevet et par gange ..
Har du prøvet at lave en efterkalkulation på nogle af dine opgaver, jeg tror du vil blive forbavset over dit DB. Har du købt maskiner og bil, eller er det på "hobby basis"
Har du noget af jeres dialog på skrift?? Hvis ikke så send ham en mail, hvor du beder ham om at redegøre for sin holdning til sagen.
Hvis han svare på din mail, hvor han "kun" er utilfreds med dit arbejde og ikke prisen, så har du et juridisk udgangspunkt i at han skylder penge for dit arbejde. Dvs. han anderkender jeres pris aftale, men er ikke tilfreds med det udførte arbejde. Derefter skal han gøre dig opmærksom på evt. fejler og mangler, som du i princippet skal have en chance for at udbedre.
Udbedre han selv evt. fejl uden at kontakte dig først, hænger han selv på regningen.
Når du skal lave aftaler med kunder, så send dem en mail på det arbejde i har talt om, og få en bekræftelse/svar på denne mail. Virker mindre formelt, men er ligeså betydningsfuld som en alm. skriftlig aftale.
Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk