Mit spørgsmål er, hvordan udnyttter man at få del i de mange søgninger på søgeord med stavefejl, uden at fremstå som et firma der ikke kan stave? Mange opfatter jo stavefejl i kataloger og på hjemmesider etc. som sjusk!
Skal man have søgeord med stavefejl i titel, metabeskrivelse og i artikler eller er der en måde at "skjule" disse stavefejl for brugerne. Er løsningen at lave en "ubetydlig" underside med stavefej!
Du skal ikke forsøge at "skjule" stavefejl, men derimod finde en kreativ måde at bruge dem på en legitim måde.
Jeg skriver en del om netop stavefjl i min SEO Bog - første gang i kapitel 36 om Keyword Research. Dette kapitel er ikke med i den gratis light-version af bogen, men jeg er i sommerhumør i dag, så du får lige hele dette kapitel her (de øvrige praktiske forslag og beskrivelser, finder du i den fulde version af bogen ...)
---------------------------------------
Folk staver ikke så godt. Og når dertil lægges den sjuskede måde som mange af os skriver på Nettet, så står vi tilbage med temmelig mange stavefejl i søgemaskinerne.
Søgemaskinerne har gennem tiden, uafhængigt af hinanden, rapporteret, at op til 50% af alle søgninger er stavefejl. 50% ...!
For nogle brancher og produkters vedkommende, kan antallet af stavefejl faktisk overstige antallet af korrekt stavede nøgleord!
Jeg kan huske for mange år siden, hvor jeg lavede lidt arbejde for et firma der solgte brugte Porschebiler online. Jeg fandt frem til, at der var næsten lige så mange, samlet set, der søgte på en håndfuld forskellige stavefejl af Porsche, som den rigtige staveform. ”Poshe”, ”Porche”, ”Porshe” osv.
Jeg snakkede med kunden om det og vi var enige om, at der ikke var belæg for at mene, at folk der staver dårligt eller skriver sjusket ikke har råd til en Porsche, så han ville naturligvis meget gerne have fat i den halvdel af søgebrugerne også.
Fordelen ved stavefejl er, at der ofte ikke er nær så stor konkurrence på dem som der er på de korrekt stavede versioner. I sagen med Porsche bilerne var der op til 20 gange lavere PPC priser på de mange stavefejl end på de rigtige stavninger.
Problemet med stavefejl er, naturligvis, at det er de færreste der har lyst til at disse stavefejl optræder på sit website i f.eks. produktbeskrivelser og artikler. Det ser ikke professionelt ud. Men det er der heldigvis kreative løsninger på, som jeg vil komme nærmere ind på længere fremme i bogen. Men lad mig da lige nævne to områder, hvor man på en elegant, naturlig og helt acceptabel måde kan ”snige” stavefejl ind på sit website og optimere på dem.
Þ Brugergenereret indhold
Brugergenereret indhold kommer du til at læse en masse mere om i denne bog – for det er for at sige det lige ud, et forbandet godt redskab i forhold til den organiske søgemaskineoptimering. I forhold til stavefejl har det brugergenererede indhold den store fordel, at det er acceptabelt med stavefejl i f.eks. debatter og blog-kommentarer. Og erfaringer viser, at folk generelt laver de samme typer af stavefejl når de skriver i debatter og kommentarerer på blogs, som de gør når de søger i søgemaskinerne. Logisk nok.
Det er samtalen og dialogen der er vigtig – ikke om folk kan stave. Selv i overskrifter (f.eks. debat-tråde) accepteres stavefejl, på samme måde, som grammatiske fejl accepteres, når mennesker kommunikerer verbalt sammen. Det kan ligefrem opfattes groft nedladende, hvis man afbryder en god dialog med en kommentar om en grammatisk fejl – eller en stavefejl i en debat. Når bare debatten er god, er det mindre vigtigt om der staves rigtigt.
Þ Ordbøger
Hvis du opbygger en ordbog, som jeg f.eks. har gjort det på demib.com, kan du inkludere en liste over de mest almindelige synonymer og stavefejl. Det fungerer virkelig godt. F.eks. får vi en del besøg på den side i min ordbog, der handler om Google på bl.a. stavefejlen ”gogle”.
På samme måde som med det brugergenererede indhold er det helt legitimt at lave en ordbog på denne måde. Det er fokuseret på brugerne, det giver dem en god oplevelse, og så er søgemaskinerne også glade.