Jeg overvejer at ændre min virksomhed fra personligt ejet til ApS. Spørgsmålet er nu hvordan dette gøres mindst smertefuldt for mig økonomisk.
Jeg kan forstå at der skal være et aktiv på 125.000 i aps''et - men hvordan skal dette ordnes? Jeg har nogle aktiver i mit firma (Kundekartotek, et CMS system og selvfølgelig noget computerudstyr) - kan jeg få det værdisat og bruge det til aktivet i det nye ApS?
Hvis jeg kan det, hvad sker der så når vi kommer et år frem, bliver der afskrevet på dette indskud - og skal der så tilføres ny kapital, eller hvordan virker det?
Dato: 24-08-2006 13:16:14 Forfatter:Henrik Abel Larsen
Jeg overvejer at ændre min virksomhed fra personligt ejet til ApS. Spørgsmålet er nu hvordan dette gøres mindst smertefuldt for mig økonomisk.
Jeg kan forstå at der skal være et aktiv på 125.000 i aps''et - men hvordan skal dette ordnes? Jeg har nogle aktiver i mit firma (Kundekartotek, et CMS system og selvfølgelig noget computerudstyr) - kan jeg få det værdisat og bruge det til aktivet i det nye ApS?
Hvis jeg kan det, hvad sker der så når vi kommer et år frem, bliver der afskrevet på dette indskud - og skal der så tilføres ny kapital, eller hvordan virker det?
Ja du kan etablere et ApS ved at indskyde aktiverne i din personlige virksomhed. Derved sker der et salg af aktiverne i den personlige virksomhed og det vil ofte udløse beskatning. Det kan du undgå ved at lave dispositionerne som en skattefri virksomhedsomdannelse. Ved en skattefri omdannelse undgår du beskatning af fortjenesten her og nu. I stedet reduceres din anskaffelsesom for anparterne i ApS''et. Beskatningen udskydes derved til den dag du sælger anparterne eller likviderer ApS''et.
Der sker så også det at selskabet overtager de skattemæssige værdier på de erhvervede aktiver. Dvs. er driftsmaterielet nedskrevet til 0 vil selskabet ikke kunne afskrive.
Regnskabsmæssigt vil der imidlertid blive afskrevet på driftsmidlerne og så er det rigtigt at du kan komme ud i at skulle skyde mere kapital ind, for at opretholde de 125.000 kr. Hvis du ikke kan opretholde kapitalen via den løbende indtjening kan man nok diskutetere om der overhovedet er ide i at lave et ApS.
En skattefri omdannelse kan kun gennemføres pr 1/1.