Ja, tror jeg heller ikke de siger noget til, har bare hørt nogle "rygter" om at f.eks. i storcentre og på markeder, sender de bøder ud til de forskellige firmaer de finder flyers ol. fra, som ikke har fået tilladelse på forhånd :),
Der er vel også forskel på at gøre det et offentligt sted som fx. på en gågade og til et center som fx. kan være privat eget.
Så har jeg lige et supplerende spørgsmål, håber der er nogle som kender svaret :D Hvordan ser reglerne så ud hvis man vil dele brochurer, flyers ol. ud i f.eks. kbh's gågade ?
Dbh: Lasse
Det er jeg næsten 100% sikker på du bare kan gøre. Bor lige ved Nørreport st og der er nogle som dagligt deler flyers ud for diverse ting og sager.
Nicklas Jørgensen
Jeg ved ikke hvordan det er i KBH men i Århus er det forbudt jf. politivedtægten og kræver tilladelse som efterhånden ikke er nem at få. Ellers vanker der pæne bøder :-(
hvis jeg var dig vil jeg tjekke med handelsforeningen og/eller politiet
Hej Søren, Tak for dit svar, jamen jeg havde det godt nok på fornemmelsen at det ihvertfald er en god ide at snakke med kommunen først
/Lasse
Hej Lasse,
Du må meget gerne melde tilbage, hvis du finder ud af noget. Snakkede med Miljø og Teknik, som bestemmer hvor man må sætte plakater op, og de vidste ikke noget selv udover at det nok var ulovligt over det hele, hvis det er kommercielt - hurra...
Jeg har tænkt mig at dele 2-3000 flyers ud i weekenden forskellige steder i København, så skal nok sige til, hvis jeg får store bøder :o)
§ 9. Opsætning eller ombæring af plakater eller udstilling, salg eller uddeling af skrifter eller billeder må ikke finde sted, når det er egnet til at forstyrre den offentlige orden, eller når plakaterne, skrifterne eller billederne er af anstødelig karakter.
Stk. 2. Det er forbudt i huse at aflevere skrifter og billeder af anstødeligt indhold til andre end beboere, der har afgivet udtrykkelig bestilling herpå, såfremt indholdet er egnet til at forulempe andre eller vække offentlig forargelse.
Stk. 3. Uddeling til forbipasserende af reklamemateriale for erhvervsinteresser er forbudt.
Stk. 2. Det er forbudt i huse at aflevere skrifter og billeder af anstødeligt indhold til andre end beboere, der har afgivet udtrykkelig bestilling herpå, såfremt indholdet er egnet til at forulempe andre eller vække offentlig forargelse.
Stk. 3. Uddeling til forbipasserende af reklamemateriale for erhvervsinteresser er forbudt.
Mange tak.
Det var da trist, så skal man ind i nogle opgange for at aflevere flyers eller købe en stand i et indkøbscenter.
Men deler A-Bar og de andre af den slags steder ikke flyers ud ret tit?