Det at Børsen har valgt at forkusere på at tallene er steget til 80% i Nordsjælland og Kbh, det er det jeg hæfter mig ved. Men en ting jeg hæftede mig ved på siden at ude i højreside står der; Huseejere får dobbelt smæk. Så kom der gang i sommerhusene Tjek motoroilen og undgå en ødelagt bilferie Hvilken af disse 3 tænker i først på? For tænk hellere over hvad husejerne har brugt pengene på, end hvor meget de skylder væk.. Mange har helt sikkert været fristet af den lave valuta kurs og dermed købt båd i Sverige, en lejlighed i Tyrkiet. Eller også har de set at de kunne købe et sommerhus i Danmark, eller ombygge/renovere deres hus. Dermed så kan de jo også få indfriet noget af deres lån/gæld. Men selvfølgelig ikke 100%! Desuden så er der sket ufattelig meget på boligmarkedet. I uge 6 var jeg i praktik hos en ejendomsmægler, og der var der stille i butikken, dog blevet der lavet tons vis af vurderinger, nogle blot for at vide hvad de havde med at gøre. |
Peter Holmstrand:@Anders
Med den rente vi har i øjeblikket, er netop det med den ekstra opsparing direkte skræmmende! Mit bud er bestemt at danskerne er tvunget til at spare op, fordi bankerne især stiller meget større krav til kapitalen for førstegangskøbere nu, end de gjorde for et år siden. De skal ganske enkelt skrabe sammen til udbetalingen. Der er ingen fornuft i at øse penge ind på kontoen lige nu, hvis man kunne investere dem i noget andet. Renten er jo nærmest pinligt lav!
@ Kenneth
Korrekt med den IT-bobbel, men den ramte SLET ikke så bredt. Overforbruget har varet i hvert fald 10 år - siden årtusindeskiftet cirka. Fra 2003 og frem til efteråret 2008 tog det for alvor fart!
- Peter
Det var i 2002 at den naturlige højkonjuktur ebbede ud, og man søsatte den kunstige "lån ud - forbrug dit lån" plan. Det skete sjovt nok i USA, og resulterede i at man i 2004 stoppede med at oplyse om penge mængden i selv samme land. Dvs ingen ved hvor mange US Dollars der er i omløb, og det der sker i disse tider er jo blot at man printer nye penge for at dække de enorme tab.
Fakta af ovenstående beviser at hele finansektoren er bundråden, og at problemet har været i mange år, men det blot var et spørgsmål om tid før det gik galt...