Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søgemaskineoptimering og frames

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i en længere periode ikke udviklet websites. Sidst, jeg gjorde det, kendte jeg ikke til problemet med frames. Søgemaskineoptimering, titler, direkte-links osv.

I dag kender jeg til problemet, men jeg er ikke i stand til på andre måder at lave websites med indhold, som skal være en fast del af alle sider (f.eks. en menu og logo øverst).
Jeg kan  vælge at kopiere "rammen" med menu mm. for hver gang, der skal være en side med nyt indhold. Det vil få den konsekvens, at jeg skal ændre samtlige sider, når der skal laves en ændring i f.eks. menuen.

Jeg er ikke interesseret i at bruge wordpress eller lignende. Den bedste løsning vil være at have en <include>-funktion i php.
Jeg har dog meget lidt erfaring emd PHP og ingen erfaring med ASP.
Hvor omfattende vil det være at skabe den PHP-kode, det kræves, for at lave en "ramme"?
- Så omfattende, at det ikke er realistisk, at jeg inden for meget kort tid kan lære det?
- Er der stadigvæk mulighed for, at jeg kan have scroll-funktion i content-delen?

På forhånd mange tak.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

<?php include "menu.html";  ?>

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:52

Jeg er heller ikke nogen særlig god udvikler, men jeg kan godt finde ud af at kode en del ASP og en smule mindre PHP. Når sådan en tumpe som jeg kan lære det kan du også :)

Det er ikke særlig svært. Specielt ikke hvis du primært har brug for at kunne lave nogle include filer. Her er f.eks. en meget let forklaring, hvis du vil bruge PHP: http://www.w3schools.com/PHP/php_includes.asp

"Scroll-funktioner" foregår client-side, så til dette skal du have fat i et godt JavaScript. Der findes masse af grydklar løsninger og kodestumper på Nettet du kan bruge. Da jeg ikke er helt sikker på, hvad det er du vil have, så kan jeg ikke lige henvise til en bestemt løsning - men der er som sagt masser af dem.

Du kan iøvrigt læse meget mere om, hvordan du opbygger den mest søgemaskinevenlige site-arkitektur og kodning i min nye bog - der er et par lange kapitler dedikeret til netop dette (et område som de fleste andre SEO bøger ikke kommer så godt i dybden med, efter min mening :))

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 21:59

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg er heller ikke nogen særlig god udvikler, men jeg kan godt finde ud af at kode en del ASP og en smule mindre PHP. Når sådan en tumpe som jeg kan lære det kan du også :)

Det er ikke særlig svært. Specielt ikke hvis du primært har brug for at kunne lave nogle include filer. Her er f.eks. en meget let forklaring, hvis du vil bruge PHP: http://www.w3schools.com/PHP/php_includes.asp

"Scroll-funktioner" foregår client-side, så til dette skal du have fat i et godt JavaScript. Der findes masse af grydklar løsninger og kodestumper på Nettet du kan bruge. Da jeg ikke er helt sikker på, hvad det er du vil have, så kan jeg ikke lige henvise til en bestemt løsning - men der er som sagt masser af dem.

Du kan iøvrigt læse meget mere om, hvordan du opbygger den mest søgemaskinevenlige site-arkitektur og kodning i min nye bog - der er et par lange kapitler dedikeret til netop dette (et område som de fleste andre SEO bøger ikke kommer så godt i dybden med, efter min mening :))

Mange tak! Det var i din bog "SEO 2.0", jeg læste, at frames ikke kan bruges.
Jeg vil  have alt indhold samlet i en "firkant" på midten. Logoet skal hele tiden være synligt øverst, og et andet kendetegn skal hele tiden være synligt nederst, hvorfor jeg vil have en scroll-funktion i content-delen.
I højre side skal jeg have menuen. Er der muligt?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, med XHTML, CSS og en smule JavaScript er det meste muligt. Det sværeste med den slags er at gøre det ordentligt browser kompatibelt - så alle de vigtigste browsere fortolker det ens. Men det kan som regel også godt lade sig gøre. Personligt overlader jeg dog som regel den slags til front-end kodere, som er bedre til det (og har lidt mere tålmodighed) end undertegnede :-)

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 08:48

Det er skam ikke nødvendigt at bruge JavaScript for at bruge scroll, du definerer bare din content div med fast størrelse og angiver "overflow: auto;" i din CSS.

Hvis du kan lave det med frames kan du lave det med divs og CSS (lige med undtagelse af at hente eksterne sider).

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 21:42

Tak for hjælpen!
Jeg besluttede at bruge php. Det er lykkedes.

Hvor præcist i mit stylesheet skal jeg skrive "overflow: auto;" ?
Jeg bruger tables til at "omkranse" includes. Skal jeg have det hele i en "div"?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 07:01

Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer på tables (mon ikke det fungerer på samme måde), jeg arbejder i XHTML og CSS.

Men

<div style="height: 200px; width: 300px; overflow: auto;"> bla bla </div>

laver en div med størrelsen 200x300 med en scrollbar hvis der kommer for meget indhold.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 14:15

Som andre også skriver, så er det nemt at include med php, og på den måde gøre en hjemmeside mere dynamisk.

Men må jeg tillade mig at stille et spørgemål:  Hvorfor vil du kode din hjemmeside fra bunden, når der allerede findes en række gratis CMS'er, som har gjort det hele så dynamisk som muligt for dig?

Få år tilbage skrev jeg mit eget CMS vha. PHP og mySQL. Fra start var jeg meget ambitiøs og jeg fik da også i løbet af nogle måneder skabt et CMS, hvor man fra et administrationspanel kunne oprette sider, tilføje billeder og meget meget mere. Efter nogle måneder zoomede jeg dog lige ud, og tænkte en ekstra gang over hvad det var jeg havde gang i:
Jeg var igang med at forsøge at skabe et produkt, der allerede var opfundet, og som over 1000udviklere - alle langt mere kompetente end mig - konstant udbyggede og udviklede.

Idag bruger jeg joomla! til at lave hjemmesider i. Her har jeg også brug for min viden omkring php/mysql/html/css osv. Og for mig - og mine kunder - skaber dette meget mere værdi, idet kunden ikke skal betale for at få genopfundet den dybe tallerken.

Slutteligt er det dog vigtigt at pointere, at joomla! ikke altid er det bedste valg, og det ofte også er nødvendigt at kode ting helt fra bunden. Jeg beder dig blot have disse alternativer in mente :-)

Forsat god dag!

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 22:09

@ Rasmus Hoeks

Personligt ser jeg en lang række fordele i at udvikle sit eget CMS. Da jeg for nogle år tilbage var mere aktiv med designe og programmere hjemmesider lavede jeg også mit eget (og det bruger jeg stadigvæk til de fleste af mine sider). Ud over jeg lærte en masse om programmering i PHP og MySql er det stadig meget lettere for mig at lave nye og præcist tilpassede tilføjelser, end hvis jeg skulle i gang med at rette i koden i et færdigt CMS.

Dermed ikke sagt at det at udvikle sit eget CMS er en god ide for alle, det var i hvert fald en ganske omfattede projekt for mig - jeg har så heller ikke lige den store programmør gemt i maven.

Som sagt længere oppe i tråden er wordpress et rigtig godt sted at starte, især hvis man er ny til det med hjemmesider. Ud over at det er gratis findes masser af færdige plugins, og så er det forholdsvis let at finde rundt i og dermed tilpasse som man ønsker. Smile

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)