Men hvorfor overhovedet skrive det, er helt sikker på den ikke holder når I handler B2C, og ville det ikke være dumt at skræmme kunderne væk med sådanne formuleringer, som der også skrives er der jo ikke et reelt problem…
Der er kunder, som udelukkende går efter at få lavest mulige fragtomkostninger. At miste de 5% er væsentligt dyrere end at skulle erstatte en forsendelse hvert tredje år. At vi "fraskriver" vores ansvar i forbindelse med maxibreve hænger selvfølgelig sammen med at det er min opfattelse, at vi rent faktisk kan gøre det, men nu det kommer op til debat kan jeg godt se, at det er lidt uklart.
Man kan dog også se ansvarsfraskrivelsen som en præventiv foranstaltning, uagtet at den måske ikke vil holde vand hvis der kom en sag ud af det - men omvendt ville det aldrig ske for en ordre på så lavt et beløb.
Det er imod loven om fjernhandel at skrive! Ved fjernhandel er det sælges ansvar indtil køber kvitterer for modtagelsen. Dvs du kan som sælger ik fralægge dig risikoen ved forsendelser med maxibrev, og du får en påtale, om at ændre betingelserne hvis din side bliver opdaget/anmeldt.
Forbrugeren er beskyttet i hoved og r.... ved fjernhandel!
Forbrugeren er bare sikret helt vildt godt når de handler online, mange gange bedre en godt er, men uanset hvad du / vi skriver så kan de ting vi skriver ikke afvige for de mindste krav der er opsat i lovgivningen, og hvorfor gøre det? når dette kan koste ordre og du ikke kan efterleve din egen tekst? og ikke mindst give en grim hilsen fra forbrugerombudsmanden...
Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk
...Ved fjernhandel er det sælges ansvar indtil køber kvitterer for modtagelsen...
Hvor mange webshops sender pakker med krav om modtagerkvittering? Gør du?
Fashion-Seller:
Dvs du kan som sælger ik fralægge dig risikoen ved forsendelser med maxibrev, og du får en påtale, om at ændre betingelserne hvis din side bliver opdaget/anmeldt.
Jeg tvivler seriøst på, at nogen lov kan tvinge mig til at ændre det jeg skriver i mine salgs- og leveringsbetingelser, men et link til at underbygge det du skriver ville være fint.
...Ved fjernhandel er det sælges ansvar indtil køber kvitterer for modtagelsen...
Hvor mange webshops sender pakker med krav om modtagerkvittering? Gør du?
Fashion-Seller:
Dvs du kan som sælger ik fralægge dig risikoen ved forsendelser med maxibrev, og du får en påtale, om at ændre betingelserne hvis din side bliver opdaget/anmeldt.
Jeg tvivler seriøst på, at nogen lov kan tvinge mig til at ændre det jeg skriver i mine salgs- og leveringsbetingelser, men et link til at underbygge det du skriver ville være fint.
[/quote]
Når noget er sendt som pakke kvitteres der! Så det er ik noget man skal forlange...
Og læs evt de betingelser du har underskrevet med kreditkortselskaberne. Der står det hele...
Ifølge forbrugerombudsmanden er det sælgers ansvar at varen når frem. Jeg er ret sikker på, at man som sælger til privatkunder, ikke kan "skrive sig ud af det" Se her: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/32/
Vi har også gennem mange år sendt mindre, billige varer som brev. Dette gør at vi kan holde vores faste fragtpris på et rimeligt niveau. Vi lader dog ikke kunden vælge selv. VI afgør hvordan varen skal sendes, kunden betaler et fast beløb uanset ordrestørrelse og VI sørger for at varen når frem. Hvis varen forsvinder, så er det naturligvis op til os, at løse problemet (typisk sende en ny) Sjovt nok forsvinder der flere pakker for os end der forsvinder varer der er sendt som brev. På samme måde som Kim, er det en minimal udgift for os, at erstatte de bortkomne breve. Jeg vil anslå nogle få hundrede kroner om året.
Vi har kun én gang oplevt at en kunde brokkede sig over at have betalt 54 kr. i fragt, når nu der var frimærker for et mindre beløb. Han fattede ikke pointen med, at fragten er fast uanset hvor meget man bestiller. (vi har også ordrer hvor fragten koster os over 500 kr. selvom vi stadig kun opkræver de 54 kr.)
For kunden vil da altid vælge den billigste fragt, ikke?
Tror faktisk ikke jeg ændrer alligevel, for det fungerer jo fint på shoppen... Vil bare fortsætte med at lade kunden betale et fast beløb (stiger nok en smule) , og så vurderer jeg i hvert enkelt tilfælde om der skal sendes som brev eller pakke?
Kh Trine
p.s. men det gav da lidt debat og overvejelser hos alle :-)
Når en varer sendes som brev - og ikke når frem (hvilket ikke sker særlig tit - så vidt jeg ved) - så ville jeg 100% sikkert sende kunden en ny varer - i tilfælde af at den er bortkommen. Det er ved begrænset hvilken værdi produktet har siden man vælger at sende det som brev.
Hvis en varer er sendt som brev - og bliver væk i posten - og kunden ikke får sit produkt - kan kunden "skade" din forretning enormt meget med at omtale den dårligt til venner og bekendte, lave dårlige anmeldelser på nettet og skrive dårlig om dig i forums.
Efter min mening kan det ikke betale sig. "KUNDEN ER GUD" - det er dem du lever af. Lad være med at få dårlig omtale pga. få fejl. Giv kunden en god service - det kommer 100gange igen!!
Når noget er sendt som pakke kvitteres der! Så det er ik noget man skal forlange...
Der er ikke korrekt. Jeg modtog f.eks. rent privat en pakke i sidste uge og den skulle jeg ikke kvittere for - og det er langt fra et enestående tilfælde. Var jeg afsender af den pakke, ville jeg ikke kunne bevise at køber havde modtaget den. Ind i mellem stiller Post Danmark (afhængig af hvilken post der leverer den dag) pakker til mig i vores baggård.
Desuden kvitterer næsten ingen erhvervskunder for modtagelse af pakker, men det er så en anden sag.
Der er ikke korrekt. Jeg modtog f.eks. rent privat en pakke i sidste uge og den skulle jeg ikke kvittere for - og det er langt fra et enestående tilfælde. Var jeg afsender af den pakke, ville jeg ikke kunne bevise at køber havde modtaget den. Ind i mellem stiller Post Danmark (afhængig af hvilken post der leverer den dag) pakker til mig i vores baggård.
Desuden kvitterer næsten ingen erhvervskunder for modtagelse af pakker, men det er så en anden sag.
[/quote]
Se så er problemet jo heller ik dit længere men Post DKs... Hvis du tjekker deres hjemmeside står der, at alle pakker er forsikret for xxxx kr og at modtager skal kvittere. Sker dette ik hænger ansvaret ved PostDK og ik den pågældende sælger.
Nu skal jeg ik kunne udtale mig om erhvervskunder i DK, men i Tyskland skal der kvitteres for ALT. Du får ingen pakker uden en underskrift...