I sommer blev jeg student, og har længe været frustreret over at man som student anno 2006 åbenbart kun kan bruges til fuldtidsjob i daglivarebutik/supermarked, i en børnehave, eller som piccolo i div. større firmaer. På trods af min frustration tog jeg imod et tilbud om at blive piccolo i en større virksomhed i København, da jeg har ambitioner om ledende stillinger i virksomheder som denne. Det er imidlertid kommet lidt hen af vejen, at jeg har interesseret mig mere og mere for optimering af arbejdsgange, arbejdskraft og arbejdsvilje, og ikke mindst medarbejderpleje og andet HR. Da jeg sad i morges og åbnede en hel***** masse post, og i øvrigt hørte på en ikke videre intelligent eller ambitiøs kollega kæfte op, fik jeg simpelthen for meget. Jeg er for rationel til at skride, selvom jeg egentlig havde mest lyst til at tage det første tog til lufthavnen og flyve til USA eller Australien "på beløbet" - fordi lige netop dér er det hele jo anderledes... eller hvad? Hvorom alting er, så har jeg her til aften haft en drøftelse med min mor (som i øvrigt også er ved at starte egen virksomhed) om hvordan jeg kan få de arbejdsopgaver som både jeg og hende (hun er jo min mor) mener at jeg fortjener, og kan klare! Som tidligere nævnt cirkler mine tanker om: Salg/markedsføring Hvordan får jeg en forbruger der har 1000 kroner i overskud, til at bruge de 1000 kroner på MIT produkt, og ikke alle mulige andre direkte eller indirekte konkurrenter. I et overflodssamfund som vores, vil forbrugeren have luksus, men gennemsnitsforbrugeren, og især ikke virksomheden, har råd til ALLE forbrugsgoder etc., og skal derfor vælge. En forbruger skal derfor vælge at bruge sit rådighedsbeløb på f.eks.: Træningskort, massage, tøj, køkkengrej, møbler, en god middag, en biografbillet, en DVD, en tur i byen, en coachinsession eller noget helt helt andet. Det jeg prøver at sige er, at forbrugeren, og for den sags skyld virksomheden idag har så mange valgmuligheder, der ikke nødvendigvis er direkte konkurrenter, men fordi der ikke er råd til alle goder, er der alligevel en konkurrence situation. - Hvad er det der gør, at kunden vælger det ene frem for det andet? Og hvordan kan JEG bruge det, til at tjene penge? Som tidligere nævnt syntes jeg også HR er interressant. Især syntes jeg det er spændene, hvordan man får medarbejdere til at yde deres bedste. Er det mere løn? Er det goder på arbejdspladsen? Er det rabat i butikker, på internet, telefon, avis eller andre goder, uden for arbejdspladsen? Er det en kombination? Denne interesse kommer til dels fra mit arbejde som piccolo i denne virksomhed: Udover at der er en fantastisk god forplejning i arbejdstiden (vand, sodavand, juice, mælk nårsomhelst, frokostbuffet og aftenbuffet til dem som har overarbejde etc.) så er medarbejderne så vant til, at en piccolo springer for dem, så snart der er det mindste. Som jeg ser det, er det langt fra optimalt, at jeg springer fra kontoret på 2. sal ned i kælderen, for at hente en stak papir til det kontor der ligger LIGE over kælderen? Det havde været ligeså hurtigt at gøre det selv, som at ringe efter mig !! Det er derfor jeg tror, at en kombination må være løsningen! Grunden til, at jeg er her, er så fordi jeg gerne vil lave noget i den ene, eller den anden retning, eller måske, hvilket jeg mener er min force, forbinde de to interesser, og derigennem få et helt unikt tilbud til kunder. Jeg har et stort overblik, og er meget moden af min alder, mener jeg selv (men som i kan høre, også en smule usikker, og lidt for rationel til at kaste mig ud i det). Derudover mangler jeg en konkret idé |
Et stort miskmask af tanker!
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Det er svært for mig at svare på dit indlæg og mest af den grund, at jeg bliver nød til at være ubehageligt ærlig med dig. Jeg håber du bærer over med mig. Når du skriver, at det "frustrerer" dig, at du skal have et almindeligt arbejde, så skal du vide, at det piner sådan en som mig at høre den slags. Du bliver aldring effektiv som leder, sælger, HR medarbejder eller konsulent, før du lærer at sætte pris på almindeligt arbejde og at respektere de mennesker, som udfører det. Omkring HR og medarbejdermotivation, skriver du, at du er i tvivl om det er løn eller rabatordninger, som driver medarbejdere til at yde deres bedste. Det er selvsagt ingen af delene, og det vil du opdage hen ad vejen, når du selv har fået erfaringer med arbejde. Når du beskriver dig selv som een med stort overblik og stor modenhed, så bør du vide, at den slags udsagn fra voksne mennesker typisk trækker i lige præcis den modsatte retning, når de bliver vurderet. Du spørger om en 19årig får lov, at kigge en virksomheds marketing/salg/HR-ideer efter i sømmene. Svaret er nej. Men hvis du gerne vil arbejde i en bestemt virksomhed, så er det en god idé at starte med at feje gulvet og derefter arbejde sig op (uden at bruge albuer). På den måde får man forståelse for virksomheden og dens medarbejdere, og de får respekt for dig. Kan du uddybe nærmere, hvad det er, du gerne vil sælge i din virksomhed? Det er lidt uklart for mig. Beklager medfarten, og håber du har styrken til at bruge den konstruktivt. Hilsen Anders |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Jeg undrer mig en del over at videreuddannelse slet ikke indgår i dine tanker. Når du kun lige er kommet ud af gymnasiet, er det vel meningen at du skal have noget mere ballast inden du kommer ud og får de gode jobs? Der findes en del uddannelser indenfor slag, markedsføring og HR, som du vil kunne få rigtigt meget gavn af i dit videreforløb. Disse uddannelser vil også kunne give dig svar på mange af dine spørgsmål! Jeg håber at du kommer videre med noget uddannelse, så skal du nok komme videre i livet! /Brian |
Jeg er glad for du er ærlig - det var grunden til mit indlæg. for at få konstruktiv kritik, og ikke mindst modspil og "lærestreger" - og jeg syntes jeg fik alle tre dele fra dit ærlige, og grundige svar! :D Jeg er udemærket klar over at dem som har "almindeligt" arbejde skal respekteres. Tro mig, jeg har selv lavet diverse "almindelige" jobs, bl.a. som rengøringsassistent, hvilket er ekstremt hårdt osv. Jeg mener dog selv, at jeg har evnerne, og ikke mindst viljen til at lave andet, end "almindeligt" arbejde - herunder også nævnt, at det jeg i mit første indlæg beskrev "frustrerede mig", er nok nærmere det, at jeg i mit nuværende job, ikke får lov at bruge hovedet så meget som jeg gerne vil! Almindeligt arbejde, hvor jeg bruger hovedet, vil ikke frustrere mig! Det irriterer mig blot, at jeg har brugt 3 år på en gymnasieuddannelse, hvor jeg, på trods af dovenskab, druk og andet mindre seriøst, mener at jeg brugte hovedet, og lærte en hel del, egentlig laver noget som et hvilket som helst uuddannet menneske kan lave! Grundlæggende er min ideologiske tankegang konservativ, og derfor tror jeg også på at alle mennesker skal "passe ind i samfundets store "clockwork"", og derfor skal alle mennesker og deres arbejde respekteres, da ingen af dem ville kunne undværes! Jeg mener blot ikke at mine evner bliver udnyttet fuldt ud - hvilket er en svær én at sluge for mange danskere! Og mht modenhed og overblik er jeg udemærket klar over det klichéagtige i den udtalelse, men det er noget jeg ved jeg er/har, og et sted som dette, hvor det hverken gælder jobsamtale, ansøgning eller kundepleje, men, for mig, at lære noget, så er det vigtigt for mig, at dem som svarer på mine indlæg kender mine styrker og svagheder - og tror på mig, når jeg forsøger at forklare dem! :P Jeg har ingen idé om, hvad jeg gerne vil sælge i min virksomhed, det var egentlig det jeg havde håbet at få idéer til herinde - hvis jeg overhovedet vil starte en virksomhed! For jeg nyder også meget den seriøse, kontante og intelligente debat der er herinde! og så til Brian''s indlæg: Videreuddannelse indgår helt klart i mine tanker, jeg er blot endnu ikke klar over hvad det skal være, og føler ikke at jeg "gider" side på uni og terpe bøger osv! Det er den korte version! :D Men efterhånden som jeg bliver mere og mere specifik på mine interesser og fremtidsønsker, vil det selvfølgelig være mere tiltalende! :) Endnu en gang tak for de seriøse tilbagemeldinger og den gode debat! :) Og så må jeg vist hellere til at lære at fatte mig i korthed, selvom jeg gerne vil ind på alle aspekter! :D /Martin |
Der findes folk, der springer ud i ledende jobs efter kortvarig uddannelse. Det er ganske få, men de har nogle forudsætninger for at kunne få et så hurtigt afsæt. Eksempelvis, forældre med virksomheder, usandsynligt velhavende opvækst, bragende karakterer i skolen og downright simple godt skuespil. Og det er ikke usandsynligt at du selv kan hoppe direkte ud i selvstændigt erhverv. Som andre i tråden siger, så vil det først være en god idé at finde ud af hvad du vil mere konkret og så stile efter det enten gennem alm. job eller videre uddannelse. Alternativt kan du forsøge "tilfældige" men interessante jobs og uddannelser, som kan inspirere dig til hvad din virksomhed skal beskæftige sig med. Men sagt på den hårde måde: Human Relations er et område hvor du arbejder med mennesker. Og mennesker vil gerne have tillid til den, der "styrer" dem. På grund af fordomme og mindreværd vil det være meget svært som frisk student at opnå denne status, med mindre du styrer en meget homogen, tålmodig og åbentsindet gruppe af mennesker. Dem er der desværre bare ikke så mange af. Mit forslag til din videre færd i livet er at oprette et firma, hvor du sælger et-eller-andet som du har forstand på, men samtidig gerne vil lære mere om. Til en start er du din egen boss, men hav dig et brødjob ved siden af. Efterhånden som du får kæmpet nogle kampe med leverandører, utilfredse (og tilfredse) kunder, skattefar og sene arbejdstider kan du se om det bærer den retning, som du gerne vil. Og så kan du fase dit brødjob ud, hvis det er det, som du opdager er rigtige for dig. Svært at svare helt nøjagtigt på din tråd, da jeg ikke er helt sikker på hvad du spørger om. Og til slut: For mig lyder det som om du nævner gymnasieuddannelsen på lige fod med en videregående uddannelse. Men denne betragtes altså ikke som sådan i erhvervslivet. Gymnasieuddannelsen er en yderligere grunduddannelse uden den store dybde, men med stor bredde, som er ment som et springbrædt videre til en faktisk videregående uddannelse, såsom universitet, seminarium, handelsskole, etc. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hvis du tror, at du med den baggrund du lister, kan etablere en virksomhed, der hitter efter et år indenfor det du nu beslutter dig til - med en studentereksamen i baghånden - så glem det... Ja jeg er ked af at sige det - men sådan er det. Hvis jeg var dig - ville jeg lokalisere mine største interesser og styrker - lave en handlingsplan for hvordan de kunne omsættes til en forretning - søge erfaring - i DK eller hvor som helst - og dernæst tilegne mig forretningsviden - salg, markedsføring og økonomi. Måske er et godt eksempel de danske kokke der efterhånden er godt med sammenlignet med de udenlandske - hjertet brænder for god mad, de søger inspiration alle vegne i verdenen - og de tilegner sig forretningsforståelse.... Men hvorom alting er - du må i krig med hårdt arbejde - det falder ikke ned fra himlen... MVH Lars K |
> flyve til USA eller Australien "på beløbet" - fordi lige netop dér er det hele jo anderledes... eller hvad? Nej, særligt i USA er der endnu mere konkurrence, hvilket betyder at man skal være endnu mere målrettet og dygtig til det man laver for at få success. Til gengæld er der så lidt højere til loftet, og mulighederne større, HVIS det altså lykkes. Hvis du gerne vil være iværksætter er det vigtigste at du brænder som ind i helvede for det du kaster dig ud i. Hvad elsker du at lave? Hvad ved du VIRKELIG noget om (altså MEGEt mere end det du har lært i skolen)? Har du nogle gode kontakter i nogle bestemte erverv, som kunne skubbe dig i gang? Hvis du ikke brænder 100% for det du vil iværksætte, og ikke tror 120% på det så vil du blive udkonkurreret af andre der gør det |
Dato: 21-08-2006 21:37:30 Forfatter:Martin Millard Hej alle jer! Som jeg ser det, er det langt fra optimalt, at jeg springer fra kontoret på 2. sal ned i kælderen, for at hente en stak papir til det kontor der ligger LIGE over kælderen? Det havde været ligeså hurtigt at gøre det selv, som at ringe efter mig !! Ved du hvad det er? Det er personalepleje! I mine øjne er det langt bedre at piccoloen springer rundt, så virksomhedens øvrige ansatte kan koncentrerer sig om det de er bedst til. Det er vel et eller andet sted det du var/er ansat til. At lette de øvrige medarbejderes hverdag, hvilket også er en form for personalepleje... Der er ikke meget som ikke allerede er sagt, dog vil jeg ikke tilslutte mig Lars' sortsyn mht. at drive virksomhed med en studentereksamen som eneste formelle uddannelse. Det KAN altså lade sig gøre, men det kræver mere end de fleste er villige til at ofre sig for projektet. mvh Carsten |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)