Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvid til Norge og Sverige

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dette indlæg er et oplæg for at skabe en debat omkring udvidelse til andre lande. Især til vores nordiske naboer, Norge og Sverige.

Mange her på Amino er garvede webshopejere som på et eller andet tidspunkt har overvejet at gå ind i andre lande, men det kan være svært at tænke sig til de problemstillinger der vil opstå hen af vejen, samt finde kvalificeret hjælp.

Jeg håber derfor vi kan få nogle af dem der allerede er, eller har forsøgt sig med at entrere på de nordiske markeder til at dele ud af deres viden.

Jeg ved blandt andet at Kim fra www.tropefisk.dk fornyeligt har udvidet til Norge og Sverige.

Et par de spørgsmål der popper op i mit hoved er følgende:

-          Er det vigtigt at oversætte sine sider? Og hvor finder man nogle dygtige oversættere?

-          Hvordan tackles hele situationen med indfortoldning og moms når man handler med Norge der er uden for EU.

-          Hvem skal man benytte på logistik delen.

-          Er der nogle radikale kulturforskelle man skal være opmærksom på?

-          Hvad med kundeservice? Kan man klare sig på dansk?

-          Andre spørgsmål?

Jeg håber vi kan få opbygget en tråd med rigtig meget viden som fremtidige iværksættere kan trække på når de skal udvide til de nordiske lande.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:31

Hej Martin.

Rigtig godt oplæg, det er jeg glad for at se.

Jeg sidder i skrivende stund og arbejder med en forretningsidé til et firma jeg gerne vil have ind på hele det nordiske marked. Senere hen vil jeg evt. gerne udvide det til noget mere internationalt, men planen fokuserer på de Nordiske lande til en start. Pt. sidder jeg og læser, brainstormer osv. som en gal og der er mange spørgsmål der melder sig. Bla. ovenstående.

Et af de største spørgsmål der melder sig for mig, er netop omkring kundeservice og logistik/distribution. Absolut et oplæg jeg vil følge intenst og håber at der er nogen der har noget relevant erfaring at dele ud af på dette område. Selv har jeg i skrivende stund flere spørgsmål end svar desværre, men håber at jeg også vil få lidt at bidrage med til dette emne hen ad vejen.

De bedste hilsner

Amaris

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 22:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som Martin ganske rigtigt skriver, er vi startet op i Norge og Sverige sideløbende med at vi driver e-handel i Danmark. Oprindeligt startede vi i 2003 i Danmark, mens Norge kom til i 2005 og Sverige i 2008 (lige op til finanskrisen som i sidste ende gjorde at Sverige igen er blevet skrinlagt i hvert fald indtil 2010, men det kan jeg evtt, komme ind på en anden gang).

Det var fra starten min overbevisning, at vi var nødt til at have lokalt lager og kundeservice i de enkelte lande hvis vi skulle få succes med ideen. Vores gennemsnitsordrer er ikke særligt høje  forhold til fragtomkostningerne fra Danmar og hvis vi skulle levere fra Danmark ville fragtomkostninger og indfortoldning (til Norge) dermed gøre varerne uforholdsmæssigt dyre. Desuden er lokal kundeservice efter min mening alfa og omega og noget, jeg tror vi vinder og fastholder rigtig mange kunder på.

Vi har valgt at ekspandere i Norge/Sverige via franchise. Det er med til at sikre et større engagement, idet franchisetager har et økonomisk incitament til at skabe en stærk virksomhed og samtidig løfter det en del af finansieringsbyrden væk fra os, selvom ingen skal tro, at det ikke er kapitalkrævende at være franchisegiver. Men for os virkede det som den rigtige fremgangsmåde og vi har opnået en god vækst i Norge takket være en dygtig og engageret franchisetager, som også har fornået at skabe nye jobs i virksomheden.

Det der er vigtigt når man vælger at gå ind i et nyt land er, at fokusere målrettet på opstarten og driften de første år. Det skal ikke være et sideprojekt som man tror man lige kan bruge nogle timer om ugen på, for så bliver det aldrig en succes - nærmere en klods om benet. Det er præcis de samme ting der skal fokuseres på som når man starter op fra bunden i Danmark; lokale love og regler, markedsføring, prissætning, som tidligere nævnt kundeservice, logistik og så videre. Det lyder banalt, men det er faktisk en af de ting man let "overser" - og det koster altså både tid og mange penge.

Når man driver webshop i udlandet, skal den naturligvis opdateres lige så ofte som den danske - og igen er det noget, der tager tid. Vi har fået udviklet et system som håndterer det meste af det automatisk. Når vi f.eks. i Danmark opretter en ny varegruppe eller vare, vil den automatisk også blive oprettet i f.eks. Norge og markeret som "klar til oversættelse". Herefter oversætter vores franchisetager varen og prissætter den og så er den i princippet i webshoppen lige så hurtigt som i Danmark. Det lyder simpelt, men der ligger en del mere bag, idet det også er muligt at have "lokale" varer i både Danmark, Norge og Sverige.

Med hensyn til logistikdelen, som Martin også spørger til, så benytter vi DSV. Vi har tidligere benyttet andre transportvirksomheder, men har fundet at DSV pt. leverer den bedste ydelse (leveringstid kontra pris), og eftersom vi sender en del paller om året er pris selvfølgelig en vigtig parameter. Selve indfortoldningen (i Norge) har vi altid overladt til transportøren og betalt os fra, ud fra devisen at man skal arbejde med det, man er god til Wink

Det var en lidt hurtig gennemgang af mine oplevelser og erfaringer - I må selvfølgelig gerne spørge ind til detaljer hvis der er noget jeg ikke har belyst godt nok eller noget jeg har overset. For mig er det jo hverdag, så jeg tænker ikke så meget over de ting jeg ser som logiske fordi det har kørt i nogle år.

Ellers håber jeg nogen kan bruge ovenstående til noget.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:39

Martin Tygsen:

Dette indlæg er et oplæg for at skabe en debat omkring udvidelse til andre lande. Især til vores nordiske naboer, Norge og Sverige.

Mange her på Amino er garvede webshopejere som på et eller andet tidspunkt har overvejet at gå ind i andre lande, men det kan være svært at tænke sig til de problemstillinger der vil opstå hen af vejen, samt finde kvalificeret hjælp.

Jeg håber derfor vi kan få nogle af dem der allerede er, eller har forsøgt sig med at entrere på de nordiske markeder til at dele ud af deres viden.

Jeg ved blandt andet at Kim fra www.tropefisk.dk fornyeligt har udvidet til Norge og Sverige.

Et par de spørgsmål der popper op i mit hoved er følgende:

-          Er det vigtigt at oversætte sine sider? Og hvor finder man nogle dygtige oversættere?

-          Hvordan tackles hele situationen med indfortoldning og moms når man handler med Norge der er uden for EU.

-          Hvem skal man benytte på logistik delen.

-          Er der nogle radikale kulturforskelle man skal være opmærksom på?

-          Hvad med kundeservice? Kan man klare sig på dansk?

-          Andre spørgsmål?

Jeg håber vi kan få opbygget en tråd med rigtig meget viden som fremtidige iværksættere kan trække på når de skal udvide til de nordiske lande.

Vi fokuserer ik på det Norske marked, men får da bestillinger derfra. Vi overlader alt til UPS, og har kontakten på engelsk. Det har virket okay med alle de kunder der har været indtil nu.

Hvis du derimod vil ind på det svenske marked, er det MEGET vigtigt at det fremstår, som en "svensk" webshop/forretning/virksomhed. Svenskerne er meget forbeholdne med at handle udenfor Sverige!

Så siden SKAL være på svensk og kundeservice SKAL være på svensk, ellers taber du over 50% af kunderne er vores erfaring.

Den svenske kultur er meget anderledes. De handler lokalt og foretrækker at handle steder som virker lokale. Desuden er de meget foran det danske marked indenfor især modeverdenen. Dvs en dansk webshop ville have det utroligt svært på det svenske marked!
Desuden er der hele tiden et problem med at den svenske krone svinger. Det kan både være godt men også meget skidt, især hvis man modtager betaling i svenske kroner.
En sidste god ting at huske hvis man vil ind i Sverige er lokale betalingsformer. Der findes flere store firmaer, som kunde arbejder på det svenske marked...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:07

Jeg har lige skrevet en længere artikel, der ganske vist har en lidt anden vinkel, men som alligevel er meget aktuel for denne tråds emne. Artiklen er udgivet på SearchCowboys og kan læses her:

Hello World! There is no Europe!

Jeg har personligt fravalgt Norge og Sverige i det meste af det jeg laver og fokuserer i stedet for på USA og England. Jeg synes det er mindst ligeså svært at adoptere til Sverige og Norge, som det er til USA eller UK g markeder der er bare så ekstremt meget større.

Det er klart, at denne strategi ikke egner sig for alle - men flere end man tror. Mange har nemlig, efter min mening, den fejlopfattelse, at det må være lettere at gå i krig med Sverige og Norge, som jo er så tæt på os. Det er ikke min oplevelse at det er det.

Jeg tror ikke man kan lave en bare nogenlunde facitliste til alle de ting der skal på plads for f.eks. at få succes i Scerige, Norge - eller USA, for den sags skyld. Det der er vigtigt er, at man i hvert enkelt tilfælde sørger for at få nogle "indfødte" med i arbejdet. Uanset hvor godt jeg ellers synes jeg er inde i den Amerikanske kultur bliver jeg overrasket hele tiden over detaljer jeg som udlændig ikke helt har forstået. Så I mit seneste USA projekt Joblr har jeg fået 4 dygtige indfødte Amerikanere med.

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 23:12

Hej Martin og Jer andre.

Jeg har hele tiden solgt rigtig meget (ca. 40 % af mit salg) til Sverige og haft nogle svensker med på råd nå det galt hjemmeside og de siger helt klart at den skal være på engelsk, men i de sidste 8 mdr. der har jeg ikke solgt noget til dem og det er fordi den svenske krone kun ligger på 67,77 eller mindre, det skal man lige tænke på inden man bruger alt for mange penge på at lave reklame i Sverige, men vi må jo håbe at det snart bliver beder så det kan betale sig for dem igen at handle i Danmark, andet ind øl og sprut J det er jo lige før at vi kun snakker Svensk her i Helsingør J

Venlig hilsen.

Ronnie www.ballonbutikken.dk

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 23:23

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har lige skrevet en længere artikel, der ganske vist har en lidt anden vinkel, men som alligevel er meget aktuel for denne tråds emne. Artiklen er udgivet på SearchCowboys og kan læses her:

Hello World! There is no Europe!

Mikkels artikel er rigtig god, den kan jeg bestemt anbefale. Den er i mine øjne relevant indenfor internationalisering af sin forretning uanset hvilket fokusområdeman har.

Jeg har netop skrevet et blogindlæg om international SEO i forbindelse med ekspandering til flere lande, og her er mit budskab at man skal fokusere på lande, ikke på sprog, sprog er blot en blandt mange faktorer, som man skal have styr på i denne sammenhæng.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Skrevet kl. 23:37

Grosen Friis | OP.dk:

Jeg har netop skrevet et blogindlæg om international SEO i forbindelse med ekspandering til flere lande, og her er mit budskab at man skal fokusere på lande, ikke på sprog...

Det kan jeg ikke rigtig få til at hænge sammen med følgende tekst fra dit link: Eksempelvis vil et website på tysk kunne henvende sig til brugere i både Tyskland og Østrig, og et website på engelsk vil kunne henvende sig til brugere i både England, Irland, USA, Australien etc. - det hænger da ikke sammen med, at du roser Mikkels artikel som jo netop påpeget det modsatte af hvad du skriver.

I øvrigt er jeg ellers enig i, at Mikkels artikel er rigtig god og påpeger nogle ting, som kan anvendes (med modsat fortegn).

Det er også min opfattelse, at localization (i mangel på et dansk ord) er et meget væsentligt succes-parameter, både i forhold til sprog, men også i forhold til alle mulige andre aspekter. Det er netop en af årsagerne til, at det - som Mikkel skriver i hans artikel - er vigtigt at have lokale folk på banen i de lande, man udvælger som nye markeder.

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Skrevet kl. 23:45

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har personligt fravalgt Norge og Sverige i det meste af det jeg laver og fokuserer i stedet for på USA og England. Jeg synes det er mindst ligeså svært at adoptere til Sverige og Norge, som det er til USA eller UK g markeder der er bare så ekstremt meget større.

Det er klart, at denne strategi ikke egner sig for alle - men flere end man tror. Mange har nemlig, efter min mening, den fejlopfattelse, at det må være lettere at gå i krig med Sverige og Norge, som jo er så tæt på os. Det er ikke min oplevelse at det er det.

Mikkel, der er altså forskel på at levere ydelser og produkter. Det er ikke lige så nemt at eksportere et fysisk produkt som en "fjernydelse" - fragtomkostningerne er et væsentligt parameter der kan ødelægge konkurrenceevnen i forhold til USA og England.

I forhold til USA i særdeleshed er der også nogle produktansvarsforsikringer som tager højde for risici som anses for usandsynlige i Skandinavien. Vi sælger f.eks. nogle varmelegemer til akvariet som potentielt kan forårsage tredjegradsforbrændinger hvis man holder det i hånden i en halv times tid. Det anses forsikringsmæssigt ikke som et problem på vores breddegrader, men det er velsagtens anderledes i USA kan jeg forestille mig Wink

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 23:55

Kim Gam-Jensen:
Det kan jeg ikke rigtig få til at hænge sammen med følgende tekst fra dit link: Eksempelvis vil et website på tysk kunne henvende sig til brugere i både Tyskland og Østrig, og et website på engelsk vil kunne henvende sig til brugere i både England, Irland, USA, Australien etc. - det hænger da ikke sammen med, at du roser Mikkels artikel som jo netop påpeget det modsatte af hvad du skriver.

Hej Kim

Hmm, det ærger mig meget, hvis mine pointer ikke står krystalklart i blogindlægget, de skulle meget gerne falde helt i tråd med Mikkels gode pointer.

I blogindlægget har du ret i at jeg skriver, at hvis man skriver en tekst på eksempelvis engelsk, så kan teksten "henvende" sig til kunder i eksempelvis både England, USA, Australien og Canada.

Men jeg skriver også i blogindlægget, at man ikke kan genbruge den samme tekst på tværs af lande, selvom de deler samme sprog. Man skal fokusere på hvert enkelt land - sprog er her kun en blandt mange faktorer man skal fokusere på i forbindelse med internationalisering af en forretning, herunder websites eller webshops.

Der kan være forskelle i kultur, man kan ønske 'Merry Christmas' til en fra England, men man kommer længst med at ønske 'Happy Holidays' til en amerikaner. Der kan også være forskellige stavemåder, selvom det er "samme" sprog - i USA staver man farve 'color' og i England 'colour'.

Jeg nævner også, at man risikerer store problemer med duplicate content, hvis man bare genbruger den samme engelske tekst på et australsk, engelsk, canadisk og amerikansk website.

Jeg håber denne uddybning gør mine synspunkter mere præcise...

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)