Som Martin ganske rigtigt skriver, er vi startet op i Norge og Sverige sideløbende med at vi driver e-handel i Danmark. Oprindeligt startede vi i 2003 i Danmark, mens Norge kom til i 2005 og Sverige i 2008 (lige op til finanskrisen som i sidste ende gjorde at Sverige igen er blevet skrinlagt i hvert fald indtil 2010, men det kan jeg evtt, komme ind på en anden gang).
Det var fra starten min overbevisning, at vi var nødt til at have lokalt lager og kundeservice i de enkelte lande hvis vi skulle få succes med ideen. Vores gennemsnitsordrer er ikke særligt høje forhold til fragtomkostningerne fra Danmar og hvis vi skulle levere fra Danmark ville fragtomkostninger og indfortoldning (til Norge) dermed gøre varerne uforholdsmæssigt dyre. Desuden er lokal kundeservice efter min mening alfa og omega og noget, jeg tror vi vinder og fastholder rigtig mange kunder på.
Vi har valgt at ekspandere i Norge/Sverige via franchise. Det er med til at sikre et større engagement, idet franchisetager har et økonomisk incitament til at skabe en stærk virksomhed og samtidig løfter det en del af finansieringsbyrden væk fra os, selvom ingen skal tro, at det ikke er kapitalkrævende at være franchisegiver. Men for os virkede det som den rigtige fremgangsmåde og vi har opnået en god vækst i Norge takket være en dygtig og engageret franchisetager, som også har fornået at skabe nye jobs i virksomheden.
Det der er vigtigt når man vælger at gå ind i et nyt land er, at fokusere målrettet på opstarten og driften de første år. Det skal ikke være et sideprojekt som man tror man lige kan bruge nogle timer om ugen på, for så bliver det aldrig en succes - nærmere en klods om benet. Det er præcis de samme ting der skal fokuseres på som når man starter op fra bunden i Danmark; lokale love og regler, markedsføring, prissætning, som tidligere nævnt kundeservice, logistik og så videre. Det lyder banalt, men det er faktisk en af de ting man let "overser" - og det koster altså både tid og mange penge.
Når man driver webshop i udlandet, skal den naturligvis opdateres lige så ofte som den danske - og igen er det noget, der tager tid. Vi har fået udviklet et system som håndterer det meste af det automatisk. Når vi f.eks. i Danmark opretter en ny varegruppe eller vare, vil den automatisk også blive oprettet i f.eks. Norge og markeret som "klar til oversættelse". Herefter oversætter vores franchisetager varen og prissætter den og så er den i princippet i webshoppen lige så hurtigt som i Danmark. Det lyder simpelt, men der ligger en del mere bag, idet det også er muligt at have "lokale" varer i både Danmark, Norge og Sverige.
Med hensyn til logistikdelen, som Martin også spørger til, så benytter vi DSV. Vi har tidligere benyttet andre transportvirksomheder, men har fundet at DSV pt. leverer den bedste ydelse (leveringstid kontra pris), og eftersom vi sender en del paller om året er pris selvfølgelig en vigtig parameter. Selve indfortoldningen (i Norge) har vi altid overladt til transportøren og betalt os fra, ud fra devisen at man skal arbejde med det, man er god til 
Det var en lidt hurtig gennemgang af mine oplevelser og erfaringer - I må selvfølgelig gerne spørge ind til detaljer hvis der er noget jeg ikke har belyst godt nok eller noget jeg har overset. For mig er det jo hverdag, så jeg tænker ikke så meget over de ting jeg ser som logiske fordi det har kørt i nogle år.
Ellers håber jeg nogen kan bruge ovenstående til noget.