Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af forretning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Min kone og jeg har kigget på en campingforretning, der er til salg

Vores valg er faldet på campingbranchen, dels fordi vi begge interesserer os for camping, men også på grund af kendskab til branchen.

Jeg har i forvejen kendskab til campingbranchen, gennem ca. 3 års ansættelse i et campingcenter, samt ca. 1 år som selvstændig, med salg af campingvogne i kommission. Herudover har jeg gennem de sidste 8 år arbejdet med salg, dels til autobranchen og de sidste par år med salg af entreprenørmaskiner. Min kone er uddannet i et supermarked med speciale i isenkram.

Vi har gennem flere år snakket om at blive selvstændige, men synes ikke vi har haft overskuddet til det. Men nu synes vi, at vi er klar til at investere den tid og de kræfter det kræver at drive selvstændig virksomhed.

Men nu er den næste opgave kommet, nemlig finansiering i disse krisetider…

Vi har forhørt i vores egen bank (Sparekassen Vendsyssel) som har afvist. Primært fordi de ikke investerer i virksomheder uden for Vendsyssel og da vi bor et godt stykke syd for Limfjorden, er det udelukket.

Vi har været i en anden bank, som også har takket nej. De vil ikke være med, fordi vi ”ikke” har noget at investere. Dvs. vi har et hus, som selvfølgelig er faldet i pris det sidste år, men umiddelbart ville vurderingen være ca. kr. 3.000.000 og vi skylder ca. kr. 2.700.000. Men det kan de ikke bruge til noget.

Prisen for virksomheden har vi aftalt med sælger til kr. 200.000, derudover er der et varelager på ca. kr. 3.200.000.

Sælger er villig til at lave en overdragelse af forretningen over en eller anden periode.

Vi søger nogen, der kan hjælpe os med et forslag, om en eller anden form for overdragelse af virksomheden eller evt. nogen der kunne have lyst til, at støtte os økonomisk, for at overtage virksomheden.

Med venlig hilsen

Jette og Claus

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 23:28

hej jette og claus

der er desværre ikke meget hjælp hos banker og kreditforeninger for tiden, i skal nok regne med en meget konservativ vurdering af huset - dvs. i en belåningssituation er i allerede over grænsen..

så ikke noget at hente der.

Mht. til varelager - er det købt eller ? , jeg troede faktisk at i bilbranchen kunne man "udstille" nogle modeller fra fabrikanten uden at måtte købe dem det ville jo være rimeligt nok, da i så ville fungere som udstillingsvindue for dem.

Jeg er desværre ikke så bekendt med jeres branche, men hvad med en midlertidig løsning hvor en af jer beholdt fast arbejde, og dermed forbedrede jeres lånemuligheder ?

Der må jo også kunne tages sikkerhed i varelageret.

mvh

jesper

www.sliknet.dk

Tilmeldt 29. Apr 09
Skrevet kl. 23:35

Hej Jesper

Ja, varelageret er indkøbt og i campingbranchen køber man de nye vogne hos fabrikken. Producenten tilbyder dog finansiering af de nye vogne gennem GE Capital, men man skal kreditgodkendes og det tager typisk et halvt år.

Problemet ved et kun en af os starter i første omgang er, at det ikke kan drives af en person, så skal der ansættes en til jobbet istedet,

Banken var ikke vilde med sikkerhed i varelageret, da det ville være sværet for dem at følge med..

Claus

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 23:37

Hej

Afhængigt af konkurrencen i jeres område, var det så ikke værd at overveje at starte fra bunden? Dvs. i stedet for at skulle ud og låne 3,4 mil til forretning og varelager - så kunne i jo starte i andre lokaler fra bunden. Man må da trods alt kunne få et nogenlunde varelager til mindre end 3,2mil?

Alternativt kunne sælger måske være interesseret i en form for partnerskab, hvor I forpagter forretningen med forkøbsret indenfor et par år? Så får nuværende ejer stadig del i overskuddet, og i kan få bedre branchekendskab, og bevise jeres værd overfor bankerne så i er bedre rustet når i skal bede om lån.

Hilsen Morten

Tilmeldt 29. Apr 09
Skrevet kl. 09:27

Hej Morten

Vi har også vendt det, med at starte fra bunden, men problemet ligger i, at få et nyvogns mærke i området, iøvrigt er der store omkostninger forbundet med det. Desuden har den nuværende forretning en kanon beliggenhed. Jeg tror faktisk heller ikke man kan have et mindre varelager end 20-25 brugte vogne og 15-20 nye vogne.

Det andet du skriver, med et partnerskab kunne være en mulighed. Men ved du hvordan man gør sådan noget...??

Skal man oprette et fælles anpartsselskab eller aktieselskab...? Og hvordan kan man forpagte, tænker på kreditter osv. Kan man forpagte og bruge den nuværende ejers kassekridit...??

Claus

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:43

jeg ville i hvert fald lade prisen for varelageret på de 3,2 afhænge af den endelige salgspris, hvad hvis det er totalt umuligt at sælge campingvogn for tiden og de så kun er 2 mio. værd. Lad jer ikke forblænde af den lave pris på butikken, hvis jeg var sælger ville jeg give den væk, hvis det betød at jeg kunne realisere mit varelager til høj pris. Evt. lad sælger finansiere lageret til det blev solgt.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 13:24

CHasselstrøm:

Det andet du skriver, med et partnerskab kunne være en mulighed. Men ved du hvordan man gør sådan noget...??

Skal man oprette et fælles anpartsselskab eller aktieselskab...? Og hvordan kan man forpagte, tænker på kreditter osv. Kan man forpagte og bruge den nuværende ejers kassekridit...??

Det ville også være mit forslag. Hvis det er en god forretning kan du tilbyde sælger at han får et beløb her og nu og derefter en procentdel af overskuddet de næste 3 år. Indtil det samlede beløb for hele forretningen inkl. oprindelige lager er betalt. Dvs. i skal regne på hvormeget der omsættes for og hvad jeres DG er.  Det er så i sælgers interesse ikke at oversælge, for så får han jo mindre ud af det.

I skal ikke oprette noget partnerskab. I laver bare en kontrakt med ham hvor vilkårene er skrevet ned. Få en revisor med opgaven og beting at når der betales til sælger evt. hvert kvartal så er det baseret på tal fra revisoren.

Alternativ eller som lidt ekstra til sælger kan i jo "ansætte" ham som konsulent/rådgiver til et fast beløb pr. måned oveni.

Ideen bag disse forslag er at i selv finansierer købet gennem driften af forretningen. er sælger ikke med på det er det måske ikke så god en forretning han sælger alligevel...

Hvorfor vil han sælge?

Er der andre interesserede købere?

Mvh

jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 16:15

Hej Jette og Claus

Jeg har ligge siddet og læst de forskellige indlæg. Der er flere muligheder. Har I mulighed for at stille de kr. 200.000,-? I såfald kunne I oprette et ApS der starter virksomheden op på den ønskede adr. hvor I overtager virksomhedsnavn m.m. Den nuværende ejer beholder varelageret i hans nuværende virksomhedsregi og  der aftales en anvance% til jer for de vogne i sælger fra hans lager og han får derigennem sit varelager solgt over et eller anden tidsrum. Begge parter opnår herigennem den rette pris for varelageret.

Men da jeg kan forstå at det er her i det nordjyske i befinder jer er I velkommen til helt uforpligtende at kontakte mig på 29924519 eller 98311022 og høre om de muligheder der er for forskelligt iværksætter hjælp evt. med tilskud fra vækstcentret.

Mvh

Bertil Vrou Thomsen

Tilmeldt 29. Apr 09
Skrevet kl. 21:46

Hej Bertil

Nej, vi bor ikke i nordjylland, det er derfor sparekassen ikke vil være med :-)

Men jeg tror, jeg er kommet der til, at vi tilbyde ham at investere et startbeløb på fx. 100000 eller 200000 eller lignende. Så kører vi virksomheden videre i hans selskab og laver en aftale om, at overtage om 3 år eller sådan noget. Så har vi noget tid til at få forretningen op og køre og bevise overfor banken at vi kan. Lykkes det ikke, så har det kostet os det vi har indskudt og vi behøver ikke gå fra hus og hjem...

Claus

Fra Solbjerg
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 20:04
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Godt i har gå-på mod. rigtig flot.

Håber i kommer til at tjene kassen.

SunClean. Regøring af solcentre.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)