Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver man verdens bedste programmør

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

jeg har nu i længere tid programmeret en del hjemmesider, og har virkelig fået flair for det. Og vil gerne blive meget klogere. Hvis man gerne vil blive virkelig dygtig til at programmere hvad er så den rigtige måde at gribe det an på? Skal man starte på en af de mange uddanelser som hævder man lære at programmere som fx datalogi. Eller skal man finde en lære plads, kan dette overhovedet lade sig gøre? Eller skal man læse en masse lange bøger? Ser virkelig frem til jeres svar, de må gerne være så præcise som de nu kan være.

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 14:01

Der er flere programmører der ikke tager en fokuseret uddannelse indenfor deres felt, og klarer sig ganske fornuftigt og optjener deres viden igennem erfaring.

Men hvis du tager en faglig uddannelse har du bevis på dine evner, og det giver dig et væsentlig bedre forhandlingsgrundlag når du feks sidder til en ansættelses, eller lønsamtale.

Ikke desto mindre kan det være at du får lært nogle værktøjer som giver dig en del med i bagagen til den videre vej ud i erhverslivet.

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 14:04

Tak for det hurtige svar, lige en hurtig en til så. Nu lyder det jo lidt som om du ikke syntes ideen med en uddanelse er helt dum, nogle bestemte du kan anbefale? Det er ikke så meget det penge/job mæssige jeg er interesseret i. Selvom det nu lyder meget højtideligt, så vil jeg bare gerne blive så god til at programmere som muligt. Syntes det er sjovt at kan lave hjemmesider og udforme dem lige som jeg har lyst. Jeg vil bare gerne lære så meget som muligt så jeg kan programmere alt hvad jeg kunne drømme om at lave.

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 14:09

Jeg er nok ikke den rette til at spørge, da jeg ikke selv er udvikler, men mon ikke der kommer en skarp udvikler der kan svare dig på det.

Min baggrund er flere år i detail handel, med salg og indkøb - jeg overlever med min grundlæggende tekniske viden, men ellers sørger mine kompetente udviklere for resten :O)

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 14:14

Når okay, men tak for hjælpen alligevel. :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:16

Hej Philip

Jeg havde selv samme udgangspunkt som dig, der jeg var færdig med gymnasiet. Derfor tog jeg en civil ingeniør i informatik, og den rute kan bestemt anbefales. Samtidigt arbejder jeg også ved siden af, for mig var det den perfekte kombination, så fik jeg både den teoristiske ballast samtidigt med praktiske erfaring. Dette gjorde dog også at jeg var noget længere end normeret om at gennemfører uddannelsen.

Grunden til jeg valgte ingeniør istedet for datalogi, var at jeg så havde flere muligheder for at vælge datalogi fag.

Ingeniør/Datalog vejen er relativt tung teoristisk og samtidigt er undervisningsformen typisk forlæsninger, dette gør at der er et relativt stort frafald.

Så hvis man ikke helt har ambitioner til en lang videre gående uddannelse, så kan man enten tage en diplom-ingeniør i IT eller en datamatikker.

Specielt, datamatikker uddannelsen er relativt kort mener det er et par år. Mens diplom-ingeniør er cirka. 3 år (klasse undervisning vigtigt!).

Så det er bare og finde ud af, hvad der passer til dit ambitionsniveau, som så helst skal passe med niveauet af din indsats.

Held og lykke med det!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:23

Datamatiker er et godt ben at stå på. Med den får du også en hel del teori med som kan danne grundlag for din videre karriere. Men en af de ting som jeg ser også er vigtige for programmører er foretningsforståelse. Det hjælper ikke at du skal lave noget for en kunde og du ikke forstår hans forretningsgang. 

Programmering er ikke kun at sidde og knalde fingrene i et keyboard ;) men der er rigtig meget teori inden du kan begynde på store projekter. Lige nu sidder jeg som 3. programmør i rækken i et projekt.... tidligere programmører har givet op fordi de ikke havde styr på tingene. Så et godt overblik er også noget du skal kunne "fremvise".

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 15:26

Hej Lundsby

Tak for det gode svar, lige i starten overvejede jeg datamatiker, men syntes man hører meget dårligt om uddanelsen. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er sandt, men det indtryk jeg har fået af uddanelsen er at, man kommer ind og lærer et par sprog og det er så det. Altså i princip det samme som man lærer når man læser et par bøger. Men man lærer ikke så meget hvorfor det hele fungerer. Det jeg enlig gerne vil lære er "at lære hvordan man lærer at lære programmeringsrpog". Denne sætning lyder meget forvirrende, man skal nok lige læse den 2 gange. Men en dimplom-ingeniør lyder nu også rigtig interessant!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Philip Brechmann:
Det jeg enlig gerne vil lære er "at lære hvordan man lærer at lære programmeringsrpog". Denne sætning lyder meget forvirrende, man skal nok lige læse den 2 gange. Men en dimplom-ingeniør lyder nu også rigtig interessant!

Dette består af en række emner som du lærer på datalogi. Med en grundlæggende forståelse for sprogteori, virtuelle maskiner og compilere får du en forudsætning for at lave egne programmeringssprog og forstå andre. Det besvarer spørgsmål du i dag sidder og undrer dig over.

Du får derudover forståelse for forskellige paradigmer, deres fordele og ulemper. Nu arbejder du med PHP som er et proceduralt/objekt-orienteret sprog, men funktionelle sprog er meget anderledens (og dog, er de...?). I et rent funktionelt sprog kan variable aldrig ændre værdi og funktioner returnerer altid det samme. Du kan tænke lidt over hvorfor man alligevel kan lave de samme programmer funktionelt og hvorfor det er bedre egnet til nogle opgaver frem for andre.

Så er der deklarative sprog, som f.eks. Prolog, der også kaldes logikprogrammering. Når du i PHP koder en funktion er det på baggrund af, at du ved hvordan resultatet skal beregnes. I Prolog beskriver du virkeligheden og hvordan nogle ting hænger sammen hvorefter Prolog selv finder svar på de ting du spørger om.

Derudover er der spørgsmål om svagt og stærkttypede sprog. .. Der er masser at tage fat på. Hvis du bare vil lave gode hjemmesider er der ingen grund til starte på datalogi. Hvis du vil have en dyb forståelse for programmerinssprog og evt. lave dine egne kan du f.eks starte med at læse om kontekst fri grammatik og se om det er spændende.

//Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Odense
Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 16:23

Mange tak for det gode svar, ja det giver lidt at tænke over. Tror umiddelbart det jeg i første omgang leder efter er en mellemting der er lidt mere krævende og dybde gående en datamatiker, og mindre en datalogi. Det skal lige siges jeg bare konkluderer det her ud fra hvad jeg har hørt fra andre, jeg ved på ingen måde om datamatiker ikke er en god uddanelse. jeg synes bare at den generelt har fået mange svinere rundt omkring.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)