Halløjsa. Jeg har et lille "problem", og jeg ville gerne dele det med jer, og høre om andre har haft / eller har det på samme måde, og hvordan i takler det? Da mange herinde er karrieremennesker og iværksættere, kunne det være sjovt at høre hvor mange af jer som er ledertyper, eller hvordan i er blevet det?
Jeg kan godt se at der burde være en leder i alle grupper, for at holde den røde tråd og have et overblik over tingene. Men hvis jeg ikke selv er god til at være ledertypen, og jeg samtidig virkelig hader at arbejde sammen med ledertyper, - hvad gør jeg så? Det skal lige siges at da jeg tog belbin testen sagde den at jeg var typen som havde brug for en leder, hvilket jeg slet ikke er enig i. Jeg fortrækker at lede mig selv.
(Håber ikke mit indlæg virker for rodet). |
Hej Mælkebøtten.
Det er ærgeligt at du føler dig så meget trådt på fordi du mener at der er "ledertyper" der tager over. Det er et klart tegn på din usikkerhed. Nu skriver du selv du er studerende, og jeg kan med egne erfaringer tale om at jeg har aldrig mødt et dårligere produktivt miljø end gruppearbejde mens jeg studerede. Der er mange grunde til det, men generelt er det fordi folk er umodne og slet ikke forstår sammenhængen mellem forskellige typer mennesker.
Efter jeg kom på arbejdsmarkedet har jeg været forundret over den lange række svage ledere jeg har mødt. Jeg tror at så længe du har drivet til for eksempel at blive selvstændig, og så længe du holder fast på at det de ideer du får er de rigtige, og ellers har en sund ingangsvinkel til vi alle er forskellige, så behøver du slet ikke bekymrer dig.
Hold fast på din vej, arbejd på din usikre holdning omkring andre (du kan ikke gøre alle tilfreds, men hvis man holder øjet på målet, skal der en gang imellem laves kompromiser, sådan er livet). Du har ideerne og find nogen du virkelig har det godt med, og hold alle andre en armslængde væk. Når du så ser at det du siger også viser sig at være rigtigt, får du mere pondus bag dine beslutninger og kan derfor nemt feje nogle markante "her-kommer-jeg" ledertyper væk.
-Karsten