Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ledertype

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra frederiksberg
Tilmeldt 24. May 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa.

Jeg har et lille "problem", og jeg ville gerne dele det med jer, og høre om andre har haft / eller har det på samme måde, og hvordan i takler det? Da mange herinde er karrieremennesker og iværksættere, kunne det være sjovt at høre hvor mange af jer som er ledertyper, eller hvordan i er blevet det?

Jeg er en studerende pige, som ikke er ledertypen. Jeg er typen som kommer med forslag og ideer, og jeg siger typisk min mening. Min gennemslagskraft afhænger af hvem jeg arbejder i gruppe med. Arbejder jeg sammen med en dominerende person, er jeg mere tilbageholdende, hvor jeg naturligt bare tager styringen for at få ting sat igang, hvis ingen andre gør det. Dvs. Jeg tilpasser mig vist naturligt (om jeg kan li det eller ej).

Typisk er jeg dog ikke særlig god til at træde i karakter, og argumentere for hvorfor jeg tænker som jeg gør. DET vil jeg meget gerne blive bedre til, også fordi (hvis jeg skal være ærlig) ofte føler at det hele kunne være meget bedre hvis alle bare lyttede, og rettede sig efter mig.

Problemet er, at jeg HADER at arbejde sammen med ledertyper. Min bedste ven sagde til mig "hvis du ikke kan li at arbejde sammen med ledertyper, må du selv blive en ledertype". Det ved jeg ikke om jeg kan. Grunden til at jeg ikke bryder mig om at arbejde sammen med ledertyper, er i høj grad nok at jeg har mange ideer som jeg brænder for, og hvis en anden prøver at styre min ide, eller en andens ide, forsvinder min gnist bare.

Jeg kan godt se at der burde være en leder i alle grupper, for at holde den røde tråd og have et overblik over tingene. Men hvis jeg ikke selv er god til at være ledertypen, og jeg samtidig virkelig hader at arbejde sammen med ledertyper, - hvad gør jeg så?

Det skal lige siges at da jeg tog belbin testen sagde den at jeg var typen som havde brug for en leder, hvilket jeg slet ikke er enig i. Jeg fortrækker at lede mig selv.

Hvordan bliver man bedre til at træde i karakter, og finde sin egen plads i grupper? Hvis man senere i livet vil være selvstændig og have ansatte, bliver man jo nød til at være ledertypen.

Det skal siges, at jeg i det hele taget bare hader grupper, da jeg føler jeg får de bedste resultater alene.

Håber at nogen har noget konstruktivt input, og kan dele egne erfaringer.

(Håber ikke mit indlæg virker for rodet).

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 22:45

Hej Mælkebøtten. 

Det er ærgeligt at du føler dig så meget trådt på fordi du mener at der er "ledertyper" der tager over. Det er et klart tegn på din usikkerhed. Nu skriver du selv du er studerende, og jeg kan med egne erfaringer tale om at jeg har aldrig mødt et dårligere produktivt miljø end gruppearbejde mens jeg studerede. Der er mange grunde til det, men generelt er det fordi folk er umodne og slet ikke forstår sammenhængen mellem forskellige typer mennesker. 

Efter jeg kom på arbejdsmarkedet har jeg været forundret over den lange række svage ledere jeg har mødt. Jeg tror at så længe du har drivet til for eksempel at blive selvstændig, og så længe du holder fast på at det de ideer du får er de rigtige, og ellers har en sund ingangsvinkel til vi alle er forskellige, så behøver du slet ikke bekymrer dig. 

Hold fast på din vej, arbejd på din usikre holdning omkring andre (du kan ikke gøre alle tilfreds, men hvis man holder øjet på målet, skal der en gang imellem laves kompromiser, sådan er livet). Du har ideerne og find nogen du virkelig har det godt med, og hold alle andre en armslængde væk. Når du så ser at det du siger også viser sig at være rigtigt, får du mere pondus bag dine beslutninger og kan derfor nemt feje nogle markante "her-kommer-jeg" ledertyper væk. 

-Karsten

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 22:59

hmm jeg har hørt andre sige at de er ledertyper, men det er ikke altid at det der foregår inde i hovedet på dem er = virkeligheden!!

en god leder er vel en som folk ser op til en som tråder i karakter når andre ikke gør det, og en som har tillid til sine ideer når endelig han/hun skærer igennem når mange gode ideer men ikke gode nok er oppe at vende!

jeg mener helt sikkert også at udseende, organisering, fysisk holdning, overblik og løsningsorienteret type er alle elementer i en ledertype!

jeg tror også at nogle mennekser kan være ledertyper inden for et felt og ledet inden for et andet felt eks direktør på jobbet og under tøflen i hjemmet :-)

men det er jo bare mine fornemmelser for en ledertype (coach) på jobbet!

jeg vil opfordre dig til at tage nogle kurser, sætte dig top meget ind i folk og folks sind, sætte dig ind i dine meninger, fysisk aktiviteter, evt løb 42 km. osv osv.

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra frederiksberg
Tilmeldt 24. May 09
Skrevet kl. 23:08

Hej Karsten.

Jeg ved ikke om jeg er enig i at det er min usikkerhed, som er årsag til at jeg føler mig "trådt på" af ledertyper som du siger. Alle har vel lidt usikkerthed hist og pist i ny og næ, inkl. mig. Jeg føler mig da ofte usikker, men jeg mener ikke det er grunden til at jeg ikke bryder mig om at arbejde sammen med ledertyper... Men du har nok ret i folk er umodne og ikke forstår sammenhængen mellem forskellige typer mennesker.... En leder er jo ikke en diktator, men en slags coach, og det er nok den forskel man måske ikke er helt så opmærksom på... Det er måske nok mest af alt, den styrende måde at tage beslutninger på som jeg ikke er en fan af, og det er nok den person som jeg forbinder med en ledertype, fordi coach-typen nærmest er ikke-eksisterende på mit studie. Det havde jeg ikke lige tænkt over før nu. 

Fra frederiksberg
Tilmeldt 24. May 09
Skrevet kl. 23:10

Tak for svaret. Det har du jo nok stort set ret i... :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)