Jeg har på 5 år en scannet webshop, hvilket er en ganske blandet fornøjelse. Sidste år lavede Scannet en fejl med mit redirect 301, således at min webshop røg ned af google siderne. Fejlen blev rettet i sidste øjeblik før det gik helt galt. MEN i sidste uge tjekker jeg mine google placeringer igen og ser til min rædsel at min webshop er raslet ned på google - her er tale om fra s.1 placering til s.6. Jeg kontakter straks min dygtige søgeoptimeringsmand som undersøger sagen og finder ud af at Scannet har ændret mit rigtige redirect til et forkert redirect - hvilket er en ret graverende fejl. Efter lang tids kommunikation med en ellers sød og høflig Scannet medarbejder lykkes det at få ændret til det rigtige redirect igen - dog får han lavet en del fejl, som min søgemand også må sørge for bliver rettet.. Nå men jeg sidder så tilbage med en sur smag i munden over at Scannet igen er skyld i min webshop bliver kastet ned af googles placeringer og jeg skriver derfor en mail til Scannets servicechef for at gøre ham opmærksom på den fejl de har lavet. I det første svar han sender til mig oplyses, at han ikke kan se der har været en fejl i redirect. Jeg må så sende en mail hvor min søgemand beskriver hvilken fejl der er begået, og hvordan den skulle rettes. Herefter får jeg så et svar, hvor jeg kun kan konkluderer at Scannet fralægger sig ethvert ansvar for deres egne fadæser, og ligeledes på en arrogant måde. Scannets svar: OK – nu er jeg med. Der er sket en fejl, som Mikkel har rettet for dig. Om det er dine Søgeoptimeringskonsulenter eller ScanNet der har ansvaret for at det først bliver ændret nu, kan jeg ikke vurdere. Hovedsagen må være at det virker nu. Ellers håber jeg at du er godt tilfreds med din løsning. Husk at du altid er velkommen til at kontakte os på telefonen. Så alle ejere af scannetshop, pas på jeres redirect for det gør Scannet ikke. Mht de tekniske specifikationer omkring dette indlæg, så håber jeg at I bærer over med mig. Men min søgemand han ved hvad det drejer sig om. Bedste hilsner Bettina |
Det er klassisk at han svarer "Hovedsagen må være at det virker nu... ", for det jo faktisk langt fra hovedsagen. I hvert fald ikke for Scannet, der burde undersøge, om de havde gjort det samme ved andre af deres shops.
Jeg har også talt med Servicechefen sidste år, efter at have løbet panden mod en mur af supportere. Jeg var utilfreds over en stump kode, de pludselig havde hardcodet ind i systemet (uden at oplyse om det), der får alle sider til at gå til forsiden efter 15 minutter - det ødelagde nogle ting jeg havde lavet på sitet. Alle nægtede at koden eksisterede, til trods for jeg viste dem det adskillige gange og skar ud i pap, hvad koden gør - og at jeg i øvrigt ikke forstod, hvad den skulle gøre godt for.
Til sidst blev det anerkendt, at de havde lagt koden ind, og der kom en søforklaring om, hvad den var der for (at ordrer ikke timer ud. Hvorfor helvede så ikke smide den på betalingssiderne og ikke på ALLE sider?) og de lovede at gå videre med det "i systemet", for at se om det kunne blive fixet.
Det endte med, at jeg måtte få en anden til at lave en halvbesværlig work-around, og da jeg informerede Scannet om det, var svaret fra Servicechefen også at "Det var dejligt, så behøvede han jo ikke gå videre med det"-agtigt.
Så koden ligger stadig i alle vores shops - og generer mig, som kunde hos webshops i øvrigt ad helvede til.
Great. Service.
Bettina - dine redirects er fordi du har skiftet navn ikke? Eller er det fordi du både har .dk og .com ?