Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Yde lån til eget ApS ?

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
De tilfælde hvor løn og arbejdsindsats ikke hører sammen, har SKAT - mig bekendt - nægtet fradrag for lønudgiften og henført det til udbytteudlodning.

Ups.. fik lige læst dit indlæg igen. For lav løn vil SKAT vel næppe nægte fradrag for og henføre til udbytteudlodning. Det er vel mere hvor lønnen er for stor i forhold til de antal timer der er lagt?

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:42

Tja . . .  skrifteligt eller ej. Det kan der nok ikke sættes to fede streger under i forhold til skattelovgivningen, hvor den slags spørgsmål kan være lidt diffuse. Her er dog tale om interesseforbundne parter (selskabet og hovedaktionæren, samme person med to forskellige kasketter) og så skal man bevæge sig langt mere forsigtigt end ellers.

Med hensyn til renterne er der dog ingen tvivl om at du som minimum skal opkræve markedsrenten af dit selskab (iflg. ligningslovens § 2) I modsat fald kan SKAT gå ind og vurdere, at der har været tale om "armslængdeprincippet" imellem selskabet og aktionæren og derfor lave en tilbageførsel.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:51

Miriam Frank:
I modsat fald kan SKAT gå ind og vurdere, at der har været tale om "armslængdeprincippet" imellem selskabet og aktionæren og derfor lave en tilbage

Hvis der IKKE er tale om armslængde imellem selskabet og aktionæren kan der være tale om en korrektion. Armslængde er princippet om at prissætning mellem to interesseforbundne partnere skal ske på markedsvilkår.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:58

Jeg slog lige spørgsmålene op og kan se, at du som beskrevet bliver beskattet af de renter, du ikke har betalt. Selskabet får fradrag for de renter, de ikke har betalt, men beløbet bliver samtidig betragtet som et skattepligtigt tilskud, hvorfor den skattemæssige virkning er 0.

Jeg kan dog ikke se, at der er krav om skriftlighed for gældsaftalen. Jeg kan forestille mig, at der i forbindelse med stiftergældsbreve og gæld, der vedrører selskabskapitalen, vil være krav. Der skal også i forskellige situationer foretages en anmeldelse til Erhvervs- og selskabsstyrelsen. Men ikke i forbindelse med et almindeligt lån fra hovedaktionær til selskab. Jeg kan forestille mig, at revisor måske gerne vil se en skriftlig aftale, hvis han skal underskrive årsrapporten. Men revisorer er så forskellige.

Men jeg tror, at det korte og lange er, at du skriver en lille lap papir, at selskabet låner xxx kr. af dig og hvornår gælden skal tilbagebetales og en aftalerente, der betalet samtidig med, at lånet forfalder. Jeg vil mene, at du kan finde en skabelon på nettet et eller andet sted. Har du senere behov for forlænge lånet, skriver du på gældsbrevet hvornår den nye dato er og at renter også først forfalder på dette tidspunkt. Så betaler du lån og renter tilbage, trækker renter fra i selskabet og skriver renterne på din selvangivelse som renteindtægt og så er den ged barberet.

Hilsen Jakob

Fra Budapest
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 10:22

Nu er jeg ikke så meget inde i de danske regler da jeg bor i Ungarn og mit ApS er registreret hernede.

Når jeg har brug for at skyde penge i firmaet, så lader jeg kassekontoen gå i minus, så når der kommer penge i kassen så kan de trækkes ud uden problemer. Jeg ved godt at skattebæstet er lidt nemmere at have med at gøre hernede, men måske kan en af de mere skattekyndinge medlemmer fortælle om følgende er en mulighed.

Hvis du betaler en regning af egen lomme, men i firmaets navn, og indleverer den til firmaet, så er det vel i princippet et udlæg der skal refunderes i stedet for et officielt lån. Hvis der ikke er penge i kassen, så kan udlægget først refunderes når der kommer penge ind. Er det eventuelt en lovlig måde at undgå renter og alt det andet papirnusseri?

Hilsen,

Thomas

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:33

Uden at vide det eksakt vil jeg tro, at SKAT har et væsentlighedskriterie. Drejer det sig om lidt mindre beløb er det ikke noget problem, men er det større beløb (eks. 50-100.000,-), vil jeg mene, at det er et problem, hvis pengene ikke tilbagebetales rimelig hurtigt. Jeg læste noget om, at der i forbindelse med forudbetaling af løn (som lån) faktisk også kunne beskattes med rentekorrektionen, men her taler vi nok om større beløb. Hvis du "udlåner" 10tkr. i en måned vil renten være omkring 35 kroner og det vil jeg ikke mene at SKAT bruger tid på.

Hilsen Jakob

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 11:29

Klovn:

Miriam Frank:
I modsat fald kan SKAT gå ind og vurdere, at der har været tale om "armslængdeprincippet" imellem selskabet og aktionæren og derfor lave en tilbage

Hvis der IKKE er tale om armslængde imellem selskabet og aktionæren kan der være tale om en korrektion. Armslængde er princippet om at prissætning mellem to interesseforbundne partnere skal ske på markedsvilkår.

Ja, det var jo ikke en helt uvæsentlig tilføjelse Big Smile

Til Thomas og Jacob.

Hvordan kan en kasse gå i minus?  Confused  Du kan jo ikke betale med penge du ikke har.

Mit bud er, at SKAT vil gå ind og vurdere, at der har været en manglende indtægtsføring. (Hvor skulle pengene ellers komme fra?) Mener ikke at det kan betale sig, at spekulere i de nemme løsninger.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 11:51

Hej Miriam

Jeg har nu ikke udtalt mig om at en kasse, der går i minus. Thomas skriver om det kan jeg godt se. Måske noget med hvordan du lige ser enkeltposteringerne eller det ses som et resultat på kassekladden indtil pengene bogføres som tilgodehavende i selskabet.

Men det, Thomas skriver om i det første af hans indlæg, sker jo ofte med de mindre beløb. Køber jeg en ny printer i en forretning eller har andre udlæg, så står de på en mellemregningskonto i selskabet indtil jeg alligevel udbetaler (eksempelvis ved lønudbetaling) - så bliver det hele udlignet samlet. Men køber jeg en ny firmabil, betaler bilen selv og venter 4 måneder med at tilbagebetale udlægget, vil jeg mene, at det er et lån og skal behandles med rentekorrektion.

Jeg forstår ikke lige det sidste, du skriver om en manglende indtægtsføring. Tænker du på om det er bogført i selskabets regnskab på konto for mellemregning / konto for lån.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:03

Miriam Frank:
Ja, det var jo ikke en helt uvæsentlig tilføjelse Big Smile

Tog det som en forglemmelse  Big Smile - skrev kandidatafhandling om arms længde og transfer pricing.

Fra Budapest
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:53

Hej Miriam,

Jeg fører min kassekladde i Excel, så min kasse kan gå både i rødt og minus på en gang :)

Det har ikke noget med manglende indtægtsføring at gøre, men efter ungarske regler kan min kasse sagtens gå i minus da det så bliver betragtet som et overtræk på kassekontoen - en kassekredit i bogstaveligste forstand. Så længe jeg ikke bogfører regninger der ikke kan godkendes som en del af at føre min forretning så er der ingen problemer i det, da det er et spørgsmål om likviditet og ikke om hvordan jeg bogfører udgifter.

Jeg er tvunget til at betale mig selv minumumsløn, men så længe jeg betaler de sociale bidrag og andre skatter til tiden og giver mig selv en lønseddel, så er skattebæstet ligeglad med hvor mange penge jeg har eller ikke har i kassen. Og selvom der havde været flere ejere af selskabet, så blander de sig heller ikke i hvem der spytter i kassen.

Så længe jeg ikke sagsøger mit eget firma for at få udbetalt de penge jeg har til gode her og nu så er alle glade og tilfredse (selvom jeg selvfølgelig bliver mere glad og tilfreds når firmaet giver stabilt overskud så jeg ikke skal afhjælpe likviditetsproblemer med mellemrum).

Det er en nem løsning, men absolut kosher.

Tilføjelse: Jeg glemte at sige at det kun er tilladt at indsende årsregskab med røde tal fire eller fem år i træk!

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)