Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

enkelmands firma - god ide?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, håber i kan hjælpe mig lidt. har ellers snakket med venner og bekendte og er kun blevet mere forvirret.

Jeg har fast arbejde og ved siden af er jeg begndt at tage ekstra vikar vagter. det eneste jeg gør, er at tage min bil og kører 100-150 km rundt til forskellige firmaer og "hjælper til" og får således en hyre for dette.  disse vikarvagter blir udbetalt til mig som B-indkomst. ejeren af vikarbeauret fortalte mig at mange af de andre vikar havde oprettet enkelt mands firma. Hva er fordelen ved dette, betaler i forvejen top skat med mit faste daglige arbejde??  er det for at trække et par ting fra eller hva er ideen?? 

håber i kan hjælpe lidt mvh 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:49

Fordelen er, at du i firmaet kan fratrække flere udgifter, og det kan du ik med en B-indkomst.

Tag et kig på www.skat.dk ellers spørg et par af de kloge revisorer herinde, som f.eks Peter Revisor, og han kan sætte fordelene op mod ulemperne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:50

prøv at kontakt "Peter - Revisor" her på siden. Han er inde i alle den salgs regler.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:51

At oprette et enkeltmandsfirma på den baggrund vil ikke være velset hos SKAT, da det at du arbejder som vikar ikke kan sidestilles med selvstændig virksomhed i skatteretlig henseende. Så nej det er ikke god ide og vil hvis SKAT opdager det blive omstødt.

Emnet har været oppe mange gange på Amino tidligere. så jeg vil nøjes med at henvise til nedenstående link hos SKAT.

http://www.skat.dk/data.aspx?oId=1716018&vId=201738

Henrik

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 17:52

tak for jeres mange hurtige svar! :-)

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 17:56

hey "klovn" tak for dit svar, men forstår det ikke helt. er du sikker på dette. har lige læst dit link igennem.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:01

Ja - ellers så skrev jeg det. Du har jo ingen økonomisk risiko ved at tage de vikartimer og du driver ikke virksomheden for egen regning.....

Hvis du skal gøre brug de muligheder så skal du lægge mere indhold i firma. Her er der åbenlyst forsøg på omgåelse og SKAT vil ikke acceptere dette.

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 18:09

fortår godt det med at der ingen riskiko er...men skal der være det?? fx har jeg snakket med min ven som er maler...han maler ved siden af sidst faste arbejde. hva er riskoen ved det...og han har da et firma.

vi tjener på vore B-indkomst over 50000. så er det ikke en ide med at oprette en enkeltmandsfirma? Eller er det spild.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 18:18

Et af de centrale elementer er for egen regning og risiko.  Det vil sige at når du arbejder som vikar for det samme vikarbureau så er det dem der har svaret for arbejdsets udførelse, hvornår du skal møde og hvor længe. Det er vikarbureauet, der der skal skaffe kunden.....

Med din malerven er det det ham der skal gøre en indsats for at skuffe kunden, kunden betaler ham, din malerven bestemmer selv hvornår han tropper op hos kunden, han køber selv maling mv.

Om der skal være en risiko. I det link som jeg henviste til skriver SKAT

"SKAT anser en virksomhed for at være erhvervsmæssig, når den drives for egen regning og risiko med det formål at få et overskud"

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 18:20

klovn, tak for dine svar! pænt af dig

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)