Selvom jeg godt ved det er ved at være lidt umoderne her på Amino, så vil jeg forsøge at svare på dit spørgsmål, i stedet for bare at sige: Det kan vi ordne for dig - kontakt min sælger! :)
> Hvad skal jeg kigge efter ved firmaerne? Hvad skal sådanne noget maks koste set med jeres øjne. Har i gode erfaringer med bestemte firmaer osv.
1) Alt efter hvor omhyggelig du vil være i din research, så bed om et par kunde-referencer du kan kontakte og høre hvordan de har oplevet firmats service. Lav også en søgning på deres firmanavn og evt. ledende personer, for at se hvad andre skriver om dem (ikke at du nødvendigvis skal stole på alt hvad der står alle vegne - vær lidt kilde-kritisk!).
2) Der findes mange måder at afregne AdWords optimering og administration på. Jeg vil anbefale, at du i alle fald vælger en gennemsigtig model, hvor du kan se hvor meget der bruges til administration og hvor meget der går til mediet (AdWords). Jeg kan således ikke anbefale, at du betaler en fast pris per klik uden at vide hvor meget der så går til AdWords og hvor meget der går til de personer der skal optimere. Af gode afregningsmodeller kan nævnes:
- Afregning af en procentdel af det samlede kampagnebudget (almindelig bureau model) - typisk 12-25%, alt efter budget
- Betaling for de timer der bruges (som regel på fast budget) + budget til mediet
- Betaling af et fast beløb pr. klik - oveni den klikpris som mediet skal have. Jo bedre leverandøren udnytter dit budget jo mere tjener han/hun. Så der er en indbygget motivationsfaktor i denne model
- Hel eller delvis betaling i forhold til de resultater der skabes - f.eks. for hvert salg, download eller kontakt
Ovenstående modeller kan også kombineres.
3) Jeg vil ikke begive mig ud i at anbefale eller advare dig mod bestemte firmaer - men kig dig godt for! Jo mere omhyggelig du er med din evaluering, jo bedre chance er der for at du får det du havde regnet med. Der er mange dygtige folk i markedet, men desværre også mange småfuskere, der alene er tiltrukket af branchen fordi det er en af de få i stadig vækst.