Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opstart af MLM-koncept

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej folk der ved mere om mig omkring MLM.

Jeg er sidder i bestyrelsen i en velgørende organisation, der giver undervisning i iværksætteri og lederskab for ressourcestærke unge i udviklingslande. Et af disse, og hovedmålet for vores nuværende aktiviteter, er Rwanda, hvor vi sammen med det Rwandanske undervisningsministerium er ved at oprette et masterprogram i entreprenuerskab og ledelse.
Vi tror på, at den enenste vej for udviklingslande at rejse sig på, er at tage lederskab om deres eget liv, skabe deres egne virksomheder, og generere deres egen vækst, helst meget langt væk fra diverse industrilandes skadelige bistandssystemer.
Målet med skolen er at den på sigt skal være selv-financierende. Men det er den ikke nu (starter i 2010, men forberedelserne er i gang). Projektet er lige nu afhængig af sponsorater for at køre, og disse midler kommer hovedsageligt fra Danmark, hvilket er i lodret modstrid mod vores aversion overfor bistandshjælp.
Heldigvis har vi fundet en sponsor i Rwanda, en kæmpe rwandansk kaffeproducent. Vi får lige nu en lille procent af deres salgsindtægter fra kaffe solgt i Rwanda, Kenya og Tanzania.
Men de har kommet med yderligere et forslag, og det er her jeg skal bruge alle Jer kloge mennesker.
De har nemlig kommet med forslaget om, at hvis vi kan hjælpe dem med at sælge kaffen andre steder (som i: EU – Danmark), vil vi også få noget for det.
Og jeg har sidder og set på mulighederne for engrossalg her i landet, og kommet frem til, at det er en bekostelig og konkurrencefyldt strategi, hvor vi er outgunned, outwitted og outnumbered.
Derfor har jeg besluttet mig for at ty til MLM.

Jeg har allerede fundet den der skal få bolden til at køre, en cubansk født økonom bosiddende i Århus, der har et kæmpe socialt netværk og er god til at holde styr på en masse komponenter.
Men jeg mangler hjælp til designet. Jeg har studeret konceptet en smule, og synes egentlig ikke der er noget galt med det, så længe produkterne er i orden.
Og det er det bestemt her.
Ud over at kaffen er af udsøgt kvalitet, har den også en meget interessant historie. Den er nemlig produceret på en meget unormal måde – nemlig 100% i Afrika, I Rwanda.
Normalt er produktionen af kaffe (og de fleste andre produkter der oprindeligt kommer fra udviklingslande) således, at kaffen plukkes i udviklingslandet, hvorefter bønnerne transporteres til Mexico, USA, EU eller et lignende område. Her ristes, males og pakkes produkterne, hvorefter de sendes til salg.
Noget af den kaffe der sendes på markedet, kommer så tilbage til udviklingslandet, hvor kun den rige overklasse har råd til at købe den kaffe, der er dyrket i egen baghave, så at sige.
På den måde forbliver udviklingslandende svage, da de ikke har styr over særlig mange led af produktionskæden, og betaler den fulde (over) pris for det færdige produkt. Det er uden de store modificeringer det system, der i sin tid blev skabt i England under navnet Merkantilisme. Så systemet med fattige lande der sender varer til rige lande opretholdes. Og det kan lidt håndører i udviklingsbistand ikke ændre på.

Med denne her kaffe er det anderledes. Den er plukket i Rwanda, ristet i Rwanda, malet i Rwanda og pakket i Rwanda. Det betyder at jobs bliver i landet, penge bliver i landet, og udviklingen i landet forstærkes.
Samtidig betyder det for os forbrugere, at prisen på denne kvalitetskaffe faktisk mindskes, da transport og produktionsomkostninger er lavere på denne måde. Altså at vi som forbrugere kan købe en superb kaffe, til den pris man giver for den mellem-gode kaffe i Føtex, samtidig med at vi gennem vores køb kan bidrage til udviklingen i Rwanda.

Så det jeg har brug for fra alle Jer er: hvordan kan jeg skabe et komplet MLM system omkring denne her kaffe, hvor jeg hurtigt, lovligt og bæredygtigt kan få solgt en masse kaffe og oprettet en stor, loyal kunde- og sælgergruppe?
Alle tilladelser er, så vidt jeg ved, hjemme, og vi er klar til at rykke på det. Alt vi mangler er infrastrukturen.

Tilmeldt 3. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

end mig, ikke om mig... ups..

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Winther:


Så det jeg har brug for fra alle Jer er: hvordan kan jeg skabe et komplet MLM system omkring denne her kaffe, hvor jeg hurtigt, lovligt og bæredygtigt kan få solgt en masse kaffe og oprettet en stor, loyal kunde- og sælgergruppe?
Alle tilladelser er, så vidt jeg ved, hjemme, og vi er klar til at rykke på det. Alt vi mangler er infrastrukturen.

Hr. Winther,

Det er altså ikke bare LIGE sådan at starte et MLM selskab - og slet ikke hurtigt...! Først og fremmest kræver det stor kapital - dels til hele infrastrukturen i forhold til den software der skal til for at holde styr på en MLM forretning - dels stor kapital til at drive forretning fra plukker til slutbruger....

Dernæst er det UHYRE vigtigt at ledelsen har MLM erfaring - fra "marken" så at sige - ellers er selskabet så godt som dødsdømt, hvis ikke ledelsen eller centrale beslutningstagere har erfaring fra branchen og dermed den nødvendige forståelse fra "arbejdet i marken". 

Der skal alliancer igang omkring branding - logistik - lager ....

Når alt det så er på plads - skal du tiltrække de rette ledere for at få momentum - og dermed skal alle disse ting være kørt i stilling eller på vej til med mål for øje.

Så... tilbage til skrivebordet igen... Man starter ikke bare lige sådan uden videre - faktisk kræver det så meget, meget, meget mere end hvis du blot åbner en butik inde mit i København ---- til gengæld er mulighederne på den lange bane 1000 gange mere interessant og profitabel...

Mvh.

Lasse

 

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

> Derfor har jeg besluttet mig for at ty til MLM.

Jeg vil meget anbefale at du genovervejer den beslutning. Dels er der de udfordringer som Lasse skriver om - det ved han meget mere om end jeg, og dels er der den negative branding som du kommer til at kæmpe med, hvis jere sikkert glimrende projekt bliver "stemplet" som et MLM-koncept.

Der vil være mange steder hvor I udelukker jer selv fra ved at blive et MLM selskab og du vil komme til at kæmpe mod en konstant (og berettiget, er vi mange der mener) mistro.

Jeg synes det ville være mere oplagt at lave et website der sælger "Direkte fra plukkeren i Rwanda - til DIN kaffemaskine" ... eller sådan noget. På den måde vil du også kunne lade den gode pris komme forbrugerne til gode - det vil du ikke kunne med en MLM-opbygning. I hvert fald har jeg aldrig set et produkt blive solgt via MLM som ikke vare 10-100 gange så dyrt som sammenlignelige produkter i et supermarked.

Med et direkte salg vil det også være lettere, at sikre en kort leveringstid - fra produktion til forbruger, og det er jo vigtigt for den gode kaffesmag.

Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg synes det ville være mere oplagt at lave et website der sælger "Direkte fra plukkeren i Rwanda - til DIN kaffemaskine" ... eller sådan noget. På den måde vil du også kunne lade den gode pris komme forbrugerne til gode

 

Jeg ville købe på stedet, hvis prisen holder sig nogenlunde indenfor hvad kaffe ellers koster, og jeg ville komme igen hvis den var god.

Tror ikke der skal ret meget markedsføring til på nettet, før der er gang i salget. Jeg ville jo også fortælle min omgangskreds om det...

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Har ikke helt fundet ud af det der smarte med at del-citere, for selvom denne tråd ganske vidst omhandler input på opstart af kaffe på MLM - så kastede deMib lige vand på min mølle - med fare for vi ryger ud i en klinch på de forskellige holdninger vi har - men bliver nødt til - IKKE for at rette på deMib, men for at konkretisere væsentlige fakta.

Indledningsvis vil jeg dog give deMib fuldstændig ret i at I kan komme til at kæmpe mod en konstant - og MULIGVIS også berettiget mistro - ved at danne et MLM selskab - til gengæld er det underordnet hos slutbrugeren hvis alle de ting jeg ridsede op mit første indlæg er imødekommet.

Men - helt udenom direkte reference til dit indlæg - så skriver deMib at han..  "aldrig har set et produkt blive solgt via MLM som ikke var 10-100 gange så dyrt som sammenlignelige produkter i et Supermarked" - og det er altså noget vrøvl: Mange MLM selskaber sælger hudplejeprodukter i høj kvalitet, som ingenlunde er dyrere end sammenlignelige produkter i eks. Matas - og for den sags skyld Supermarkeder. Jeg understreger sammenlignelige produkter; kvalitetsprodukter.

Nu vil jeg ikke ud i en udmagrende snak om indhold - men Forever Living har jo ofte haft diskussioner om deres Aloe Vera produkter i forhold til Aloe Vera produkter i Supermarkeder - og der kan ingen løbe fra at der er forskel på produkter med (tænkte tal) 50% Aloe og 0,5% Aloe....! - Deraf helt naturligt osse en prisforskel. Det giver sig selv.

Der er forhåbentligt osse forskel på kvaliteten af SEO opgaver - og dermed betaling i forhold til udbytte.

Jeg kan nu heller ikke se noget argument for at direkte salg sikre en kortere leveringsid end en netværksmodel....? - Langt de fleste MLM selskaber levere direkte fra lager til slutbruger - ikke IGENNEM forhandleren. Det er systemet, softwaren, der tager sig af %´erne. Selvfølgelig vil en del forhandlere osse være mellemled nu og da - men det betyder ikke nødvendigvis længere leveringstid.

All that being said: Så vil jeg nok - som deMib klart anbefaler - hælde til at I kigger på flere løsningsmodeller for salg - kaffe på MLM er simpelthen for niche-orienteret - og personligt synes jeg ikke det nødvendigvis er den bedste løsning af markedsfører kaffen via MLM - SELVOM jeg er networker - for lige netop med dit produkt kræver det så meget, meget, meget mere at gå gennem denne kanal.

Skal du tilgengæld læne dig opad andre på markedet - så markedsfører Zinzino kaffe via MLM - og der vil du sikkert kunne hente inputs. Herpå Amino findes et par seriøse og dygtige personer, som har med Zinzino at gøre; Morten og Mimmo - husker ikke deres brugernavne. 

Mvh.

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Winther:
Så det jeg har brug for fra alle Jer er: hvordan kan jeg skabe et komplet MLM system omkring denne her kaffe, hvor jeg hurtigt, lovligt og bæredygtigt kan få solgt en masse kaffe og oprettet en stor, loyal kunde- og sælgergruppe?


Jeg vil blot anbefale dig at lytte meget nøje til Lasse's ord. Her er han på hjemmebane og har fingeren på pulsen.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Hej Anders

- og velkommen til Amino

Jeg kan kun tilslutte hvad både Lasse og deMib siger - de er meget kompetente indenfor hver af deres respektive arbejdsområder.
- og Lasse er en meget kompetent debatør og MLM kender og jeg er sikker på at han nok skal poste en del indlæg sådan som han ser verden så lyt bare til ham.

For nogle år tilbage var der et MLM projekt med Kaffe fra Rwanda som netop kom til at bekræfte MLM fordommene.
Dyr kaffe og dårlig kaffe solgt med de mest obskure argumenter. Derfor vil jeg også råde dig til at vælge en anden strategi ala den som deMib skitsere.

Det er meget vigtigt at støtte Rwanda på deres kaffeproduktion da det stort set er en af de få reelle indtægter de har. Vi køber selv fra mindre farme i Rwanda og har netop også indgået en aftale med en farm fra Uganda. Vi udvælger selv kaffen og får den sendt som grønnebønner til vores risteri. Ellers kommer vores kaffe fra det meste af verden og der hvor vi kan handle dirkete foretrækker vi dette da vi  netop derigennem kan støtte lokal samfundet, miljøet og højne kvaliteten.

Der er meget stor konkurrence på kaffe i Danmark og vi kæmper selv en kamp mest af alt fordi folk ikke går så meget op i hvad der er i deres kop og ikke kender til at kaffe bare ikke er kaffe. 

Nu kan jeg forstå at det ikke er grønnebønner men kaffe der er ristet i produktionslandet som du vil importere og så kan jeg ikke hjælpe dig, men hvis du på et tidspunkt gerne vil den vej og du har kontakten til nogle farme i Rwanda og ikke mindst at kvaliteten er i top vil jeg gerne tage en snak med dig for vi vil meget gerne støtte et hvert projekt omkring kaffe der kan forbedre forholdene i produktionslandene og udbrede budskabet om den gode kaffe.

Det bedste kaffe hilsner
Søren

 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kaffe & Co:

Der er meget stor konkurrence på kaffe i Danmark og vi kæmper selv en kamp mest af alt fordi folk ikke går så meget op i hvad der er i deres kop og ikke kender til at kaffe bare ikke er kaffe. 

Det er ved at blive en ganske brugbar tråd - for lige netop med den melding du kommer med der, Søren, rammer vi nok sømmet på hovedet - så meget at jeg fastholder min melding om at jeg ikke tror du skal satse på en MLM model - for det bliver saftsuseme en kamp opad bakke (dog - og den ret forbeholder jeg mig som networker: Når du når bakketoppen, har du tilgengæld en portefølje, som enhver kaffesælger vil misunde dig) - derfor vil foreslå du tænker i helt andre baner: Du skal have nogle hippe studerende til at word-of-mouth - ahh, VIRAL marketing hedder det - der skal laves noget ih-hjælp-en-afrikaner-agtigt... en buzz omkring det. Fancy website... noget... noget... ahhh, den er 00:43 - idétanken er tom...

Eller osse skal du gøre noget i MLM alligevel - men ikke jeres eget firma: Du skal have fat i en kingkong på markedet - bruge deres kanal til at markedsføre "kaffe-med-et-budskab", det kunne være netværkere i et par de store selskaber ville se en synergi-effekt i at støtte den tredje verden ved at kundeporteføljen køber kaffe...

Det kunne jo rent faktisk osse være at førnævnte Zinzino var interessante samarbejdspartnere...?

Lasse Burholt

 

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det bare mig der undrer mig?

Hvorfor al det rygklapperi. Nå, men det lader jeg ligge...

Jeg undrer mig også over, der kommer et firma ind i tråden, der allerede leverer samme vare uden at jeg ved noget om det. Trykker mig lidt rundt og ender på en hjemmeside fra kaffeogco hvor der intet står. Trykker tilbage og prøver bloggen, men ak - siden kan ikke vises. Prøver google, ingen ved åbenbart noget om kaffe og ko. Enten er der noget rivende galt, eller også er det hemligt....

Lige sådan vil jeg ikke foreslå at du maredsfører kaffen Big Smile

 

Åh al det business.... man blive kvalt, når man er idealist.

God fornøjelse, jeg smutter ud af tråden.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)