Jeg har lavet en opgave for en client, og har derudover lovet ham at jeg gerne lige vil hjælpe ham med hvis der skulle ske noget efter udbetalingen havde fundet sted. Det er nu sådan ca. 2 måneder siden, og der bliver bare ved med at komme problemer frem. Jeg har en helvedes masse arejde som jeg ikke har tid til, fordi han bliver ved med at have et eller andet jeg liiiige skal klare.. Burde jeg i denne situation ikke kunne gøre et eller andet ?. Sige at jeg altså bliver nød til at tage en timepris eller lignende fremover.? Vil bare ikke virke uhøflig, for han er en der muligvis vil kunne skaffe mig en masse andre (allerede et) jobs. |
Et dilema med gratis arbejde.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Personligt ville jeg ikke have noget imod at begynde at fakturere ham pr. time (uanset hvad han kan skaffe af arbejde). Din tid er penge værd, præcis som hans er - nogen kunder forstår det ikke (du sidder jo alligevel altid ved computeren, så kan du jo lige så godt lade lidt for dem imens), men så må du belære dem lidt om det at arbejde som nørd. Han skal i hvert fald ikke slippe afsted med at bruge din tid uden at du får noget for det. :) |
Du må bare sige det som det er, og melde ud at freebees slutter nu, da der ikke er tid længere. Bla også derfor det er supervigtigt med en præcis krav spec, når man laver kontrakten. Hvad er det man får, og hvad er det man IKKE får - og hvornår stopper indsigelser. Held og lykke med det. |
|
Hej Brian Et godt råd til de fremtidige kunder er, at få lavet en meget nøjagtig kontrakt og kravsspecifikation, hvor du beskriver, hvilke ting, som kunderne kan reklamere over, og hvilke der kommer til at koste kroner, hvis det skal laves. Så vil du få lettere ved at tage penge for ydelser fremover. |
Af dette lærte jeg det, som Rikke påpeger. At have en meget klar specifikation over, hvad der skal laves. Med alt for mange ting havde jeg bare antaget, at de nok skal laves sådan og sådan, for sådan plejer jeg at gøre, og så ville kunden egentlig noget andet. Kunden tænkte simpelthen ikke over detaljerne i produktet, fordi jeg ikke havde forklaret det godt nok. |
Hej Brian Du kan evt. ligge et udkast til kontrakt her i tråden eller sende en PB, så vil jeg gerne med min hverdagsbevidsthed kikke den igennem:-) |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)