Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket afkast forventes ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er i gang med at starte en mindre virksomhed op.

Jeg har planen klar, og de første kunder er også inde i butikken. Lige i øjeblikket er jeg i gang med at lave en handlingsplan, der skal bruges til hjælp til at finde en investor. I den forbindelse vil jeg spørge, om der er nogle herinde, der kan give mig et hint, "tommelfinger-regel" eller noget om, hvad en investor skal kunne se af indtjening for at kunne være interesseret ?

Jeg skal bruge 1.000.000 kr.

Mit udgangspunkt er, at jeg vil lade alle indtægter i virksomheden gå til investoren, indtil jeg er "fri" igen. Altså indtil han har fået investeringen hjem igen og tjent et passende beløb på det.

Jeg er selv lønnet andetsteds, så jeg behøver ikke trække en øre ud til mig selv, før investoren er glad og tilfreds.

Kan man sige noget om, hvad der forventes ? Altså et eller andet beløb i overskud inden for en eller anden ramme. Eller sådan noget.

Mvh

Kirlu

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 17:23

Hej

Du skal forvente at en business angel forventer et ÅRLIGT afkast af sin investering på MINIMUM 20-30 procent.
Og hvorfor skal afkastet være så stort?
For ellers kunne han/hun lige så godt investere pengene i obligationer eller andre værdipapirer med en minimal risiko.
Når pengene investeres i en start-up virksomhed, er risikoen for at det går galt undervejs, naturligvis ganske betydelig. Den risiko skal afspejles i afkastet.
Det er meget vigtigt, at du i kraft af din markedsundersøgelse, business cases og budgetter er i stand til at dokumentere at der er sammenhæng mellem det afkast, som du lover, og realiteterne, når virksomheden er i drift.
Generelt er det langt det nemmeste at finde risikovillig kapital, når du har været i drift i et stykke tid og har dokumentation for, at din forretningside holder...

Business angels forventer, at der foreligger en klar exit strategi - altså en plan for, hvornår de k'øbes ud af virksomheden igen. Som alternativ kan der beskrives flere scenarier for exit, hvorefter I kan forhandle jer frem til den løsning, der passer jer bedst.
Endelig skal du gøre dig klart, hvor stor en ejerandel, som du vil give til business angelen til gengæld for den risikovillige kapital.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

Tilmeldt 11. Jun 09
Skrevet kl. 17:34

Hej igen

Mange tak for dit svar.

Jeg må desværre indrømme, at jeg er knaldygtig til det, jeg gør og skal tjene penge på - men meget, meget, meget rookie-agtig i sådan noget her. Helt blank !

Så jeg skal lige have skåret i pap. Når du siger et årligt afkast på 20-30 procent....... så mener du, at der skal rulle minimum 200.000 - 300.000 (for en investering på 1.000.000)  ind til investoren i løbet af år 1. Og det samme i år 2. Og så videre, ik ?

Og hvis det er rigtigt - hvilket beløb kan man så forestille sig, at man skal op på ialt for, at investoren er ude af det igen ?

Beklager niveauet på mine spørgsmål - men jeg kan godt afsløre, at det IKKE er en investeringsvirksomhed, jeg er ved at starte op :-)

Mvh

Kirlu

Tilmeldt 30. May 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 19:12

Det er muligt at der er business angels som forventer 20-30% i forrentning. Jeg syntes dog at dette er MEGET højt sat. Men det vil afhænge af risikoen. Er det risikofrit at låne dig 1 million så skal du kunne få det til en langt lavere rente - måske 10%. Samme business angel vil lige nu kunne lave mellem 0 og 5% i sikre værdipapirer. Men risikerer vedkommende at miste sin 1 million så er de 20-30% nok realistisk. Det kræver lidt mere viden om din ide at kunne give dig et seriøst input.

Tilmeldt 11. Jun 09
Skrevet kl. 19:30

10 procent lyder noget sjovere :-)

Jeg er som sagt meget rookie i det her, så jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, hvis det er risikofrit ? Det vil det vel aldrig være, da pengene skal bruges fra start. Og så skal de jo tjenes ind igen. Så hvad kan man stille som sikkerhed ?

Men det er selvfølgelig risikofrit på den måde, at jeg forpligter mig til, at de får dem igen - uanset om idéen holder hele vejen eller ej.

Jeg forstår godt, at det kræver meget mere viden, end jeg lige giver her med ordentlig rådgivning, men jeg vil gerne bare lige blive en anelse klogere, før jeg går videre med det. Så jeg vil helst vente lidt med at fortælle alt for meget. Og jeg er rigtig glad for de svar, jeg kan få udfra det, jeg skriver. Tusind tak.

Og så lige for den dumme her: Når vi taler om et afkast på 10 procent.... hvordan er det så ? Er det på samme måde som med et banklån, hvor renten så er 10 procent om året, og så er det bare om at få hamret nogle penge ind - eller er det en anden måde, det kører på ?

Mvh

Kirlu

Tilmeldt 23. Sep 08
Skrevet kl. 20:21

Hej

Så jeg skal lige have skåret i pap. Når du siger et årligt afkast på 20-30 procent....... så mener du, at der skal rulle minimum 200.000 - 300.000 (for en investering på 1.000.000)  ind til investoren i løbet af år 1. Og det samme i år 2. Og så videre, ik ?

Korrekt - ved risikovillig kapital til start-ups er det et meget normalt regnestykke. Men en del af forhandlingen i forbindelse med investeringen kan være, hvor lang tids horisont du har til at opnå denne forrentning. Det vil i mange tilfælde være fuldstændig urealistisk for en iværksættervirksomhed at kunne give investoren ovennævnte afkast det første år - men så lyder aftalen måske på, at der skal beregnes afkast år tre.

Langt de fleste af de business angels, der investerer risikovillig kapital i iværksættervirksomheder har delt deres formue op i nogle puljer. Den pulje, som de investerer i virksomheder, er for det meste igen delt op i flere investeringer - du "får" altså 1.000.000 kroner ud af en samlet pulje på måske 10 millioner kroner, der alle er investeret i start-ups eller iværksættervirksomheder.
Men nu er realiteterne jo bare, at mindst halvdelen af virksomhederne (og halvdelen af investorens penge) går på røven. Det betyder, at de virksomheder, der overlever, skal kunne trække en fornuftig forrentning hjem på hele business angelens "virksomhedspulje".

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

Tilmeldt 11. Jun 09
Skrevet kl. 21:52

Tak igen, det er virkelig en kæmpe hjælp for sådan en som mig, at I gider at tage jer tid til at svare på sådan noget her.

Problemet er så selvfølgelig bare, at der altid kommer et nyt spørgsmål med det samme :-)

Hvordan bærer man sig ad med at henvende sig til sådan en potentiel investor. Altså simpelthen hvor finder man dem ? - og er det muligt at henvende sig til dem sådan, at det KUN er til dem og ikke i et åbent forum.

Jeg kan med garanti betale 150.000 tilbage efter det første år - og kan formentlig også nå de 200.000-300.000, hvis det er nødvendigt. Allerede det første år. Fordi investor vil få ALT, hvad der bliver tjent. Men hvordan kommer man så ud og står på egne ben derefter ? Aftaler man et eller andet beløb, som man skal op på at have betalt retur, før investoren er ude af det - eller hvad ?

Mvh

Kirlu

Tilmeldt 23. Sep 08
Skrevet kl. 22:11

Hej igen

Prøv at tage kontakt til Væksthuset i den region, hvor du bor. Du kan finde væksthusenes kontaktinfo på www.startvaekst.dk
Alle fem væksthuse har konsulenter, der har specialviden om business angels og risikovillig kapital. Det er gratis at benytte væksthusenes konsulenter.

Prøv også at gå ind på Vækstfondens hjemmeside, hvor du finder ret dybtgående information om business angels, se:
http://www.vaekstfonden.dk/Netvaerk/BusinessAngels.aspx

Desuden kan du tage direkte kontakt til et netværk af business angels, se: http://www.dvca.dk/sw7625.asp

Det kan også være en god ide at tage fat i Connect Denmark, der kan hjælpe dig med at skærpe din forretningsplan og opbygge en præsentation, der giver dig optimale forudsætninger for at få risikovillig kapital. Connect Denmark har desuden kontakt til business angels og ventureselskaber. Se www.connectdenmark.dk
Det er gratis for dig at benytte dig af Connect Denmark.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)