Synes det er ok , med TDC reklame , at de måske ikke markedsført sig smartest markedsføring med her er jeg , viser århus , med jeg sidder i københavn er ikke så smart , regner ikke med de får mange kunder ud af med at markedsføre sig sådan. Der går ikke meget mere end 2-3 sekunder og så er TDC drop væk og det er går kun ud over de 2 øverste indlæg. Amino debat er gratis uden reklamer kan denne side ikke drives. |
Hej alle.
Vil lige skrive en lang smøre herunder og håber, at folk vil læse med.
Til at starte med vil jeg sige, at jeg synes det er virkeligt sørgeligt som Amino har udviklet sig gennem den seneste stykke tid. Jeg har ikke været aktiv herinde så mange gange, men har fulgt sitet, siden den startede idet jeg syntes, at den bidrog med rigtig mange nyttige oplysninger til iværksættere. Idag kigger jeg forbi fra tid til anden - men desværre kun for at blive underholdt.
For et par år siden kunne man bede om hjælp/vejledning/råd - tilbud - idéer - etc. og forvente et kvalificeret svar fra brugerne. De spørgsmål/problemstillinger der skulle rådgives om blev besvaret af kyndige folk der alle var "i branchen". F.eks. drejede spørgsmålet sig om økonomi, var det revisorer/ regnskabsfolk der svarede. Drejede det sig om SEO var det eksperterne der svarede, og ligeså mht. jura, finansiering etc. Idag er forrummet spækket med tråde hvor der ikke er andet end rene gisninger, mudderkast fra konkurrenter, beskyldninger og hyggesnak.
Lad os tage udgangspunkt i denne tråd. Flere har i tråden her (og generelt i andre tråde) skrevet at de lever af trafikken på deres egne eller andres hjemmesider. Som tråden her har udviklet sig, så jeg gerne et par kyndige melde sig på banen og forklare pøblen hvorledes salg af bannere på et professionelt site fungerer.
Hvis det har nogen interesse for jer vil jeg her give en meget simpel forklaring.
TDC har først hyret et kreativt bureau til at udarbejde et kreativt materiale til hvert enkelt af deres kampagner/produkter. Dernæst har de valgt et mediebureau (Mediacom) til at planlægge og eksikvere hvert enkelt tiltag - hvad enten det drejer sig om outdoor, tv, magasiner, tryk eller online. Dernæst har den mediaplanner der sidder med TDC som kunde udarbejdet en rapport (typisk trukket brugertal via Gemius eller anden trafikmålingssystem) over relevante onlinemedier for at planlægge kampagnen - heriblandt medievalg, budget, periode og typisk cpm pris.
Eftersom jeg fra tid til anden følger med på sitet og har et godt kendskab til markedet, kan jeg med sikkerhed sige at Nikolaj har brugt min. 4-5 måneder på at få gang i bureauerne (har ikke bemærket andre bureaukunder på sitet, før den seneste tid). Og mig bekendt er Amino ikke en del af Foreningen for danske interaktive medier, så han har gjort et fortrineligt stykke arbejde (det er meget svært at åbne døre til bureaerne hvis dit site ikke er listet på FDIM).
At det efterfølgende viser sig, at brugerne på Amino (de fleste her reklamefolk og generelt iværksætterprofiler) er ultrakonservative hvad angår kreative bannerløsninger - kunne ingen vel spå om.
Nikolaj har 2 valg - enten at lade denne TDC kampagne løbe perioden ud, og fortælle fremtidige annoncører at kreative bannerløsninger ikke er velsete blandt Amino´s brugere. Eller at stoppe kampagnen før tid, og højest sandsynligt sige bye bye til TDC og andre af Mediacoms kunder i fremtiden.
Jeg håber at mit indlæg har givet en smule indblik i hvordan branchen hænger sammen, og at en del af brugerne sætter sig en lille smule ind i tingene inden de råber op eller kommer med dårlige rådgivning. Husk nu at Amino er GRATIS som 95% af de andre danske sites, og dem er der efterhånden rigtig mange af :)
Jeg vil gerne her på falderebet tilføje, at jeg bestemt synes op mod 75% af brugerne på sitet og deres besvarelser er kompetente :)