Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskudsopgøre overskud

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer...

Jeg beklager virkelig alle mine spørgsmål - men sådan er det vel at være nyopstartet.

Jeg må have et overskud på 30000 kr. i min virksomhed, ved siden af min SU og mit arbejde i år. Dette vil jeg så gå ind og forskudsopgøre - og så gik det galt.

Skal jeg forskudsopgøre fra min egen skattekonto - eller fra firmaets?

Jeg prøvede at gå ind og gøre det fra min egen - dette resulterede i, at mit fradrag blev ændret væsentligt!!! (Dvs. væsentlig mindre i SU - da SU har mit hovedkort!)

Jeg ville jo egentlig bare have det ordnet, så jeg får nogle b-skat-girokort fra SKAT, så jeg kan betale dette løbende.. Hvordan gør jeg det?

Når året så er omme, og mit overskud skal udregnes, bliver mit varelager så indregnet i overskud? Så hvis jeg fx har for 20000 kr. varer - skal jeg så betale skat af disse, eller hvordan foregår det? Ej, det kan jo ikke passe - men ligenu er jeg i syv sind og prøver at finde alle faldgruber, for jeg vil så vidt muligt undgå at lave "dumme fejl".

Håber ikke at mine spørgsmål er al for rodede... :)

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08

Regnstykket skulle jo gerne blive det samme i sidste ende om du betaler skatten via din trækprocent eller via giro-kort.

Men jeg forstår at SU'en er mere sikker indkomst end et godt gæt på en forventet B-indkomst.

Mit forslag er at du ikke gør noget, men sætter tilside til den forventede efterskat du så vil få. Den kan du beregne nogenlunde ved at lege lidt med SKAT's skatte beregningsprogram på deres hjemmeside.

Nej du bliver ikke beskattet af dit varelager. Det er overskud der bliver beskattet.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 12:15

Mange tak for svar, HEK...

Jeg kan godt se idéen med at tilsidesætte pengene, men jeg har det bare bedst med at være på forkant - altså få betalt! Alternativt kan jeg vel gøre sådan, at hvis jeg trækker 2000 ud til mig selv, sætter jeg også 2000 ind på en lukket konto, eller?

Jeg har da læst om flere herinde, der blot betaler giro-kort - og en mand ved skat fortalte mig også om det. Er det virkelig ikke muligt at være på forkant på den måde?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:25

Jo, du kan godt få giro-kort, men du vil formentlig så opleve at skatteberegningen også kan påvirke dit hovedkort. Mit forslag var alene for at undgå dette.

Du burde få giro-kort hvis du på din forskudsopgørelse skriver forventet indtjening fra dit firma på 30.000 kr.

Ved blot at fortsætte som nu burde det at sætte ca. 40% til side bringe dig på den sikre side. Du kan når året så er omme selv kalkulere, hvad du skal betale i SKAT total og så lave en frivillig indbetaling.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 12:29

HEK:

1000 tak for meget præcist og forståeligt svar. Det er godt at der er nogen der kan forklare det, så vi andre forstår det :)

Er det en idé at sætte penge tilside hver gang der er lavet kvartalsregnskab fx.? Jeg synes det enormt svært at forudsige, hvor mange penge jeg kan trække ud til privat brug, fx når man også tænker på momsen osv...

Tak fordi du giver dig tid til at svare mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:38

Det var så lidt.

Du kan udemærket gøre det på basis af kvartalsregnskabet. Det vigtigste som jeg ser det for dig er at du sørger for at holde styr på din samlede indkomst så du undgår at få problemer med SU'en.  Men det kan du selv regulerer ved løn til din kæreste. Så det er specielt de sidste par måneder af året, hvor du skal være påpasselig.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 12:54

Ja - det med SU'en må blive reguleret sidst på året. Jeg ved dog allerede nu, at jeg i hvert fald må trække 30000 ud af firmaet til mig selv. Og det er da en ret god start, når det "bare" er en hobby-virksomhed.

Jeg tænker mere på det der med, at man skal huske på, at der også skal være råd til at betale momsen! Det kan jo ikke nytte noget at man bare lige hiver hele overskuddet ud, bare fordi man kunne bruge pengene :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00

Præcist! Som hobby-virksomhed, med studie mv. er det flot gået.

Momsen kan du via dit bogholderi hele tiden have et aktuelt billede af!

Held og lykke med forretningen!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 21:08

Endnu engang 1000 tak for dine svar HEK..

Jeg har lige endnu et (ret dumt, nok) spørgsmål.

Man kan jo ikke bare minimere ens overskud ved at købe varer ind, vel? Men hvorfor ikke? Hvis man i princippet ikke skal regne varelageret med i overskuddet - i henhold til det skattemæssige? Altså at man ikke skal betale skat af det...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15

Du kan betragte dit varelager som penge . Hvis du har 10.000 kr. i banken - og du køber varer for 5.000.

Så har du stadigvæk værdier for 10.000 (nu bare i 5.000 kontanter og 5.000 kr. i varer)

Varelageret vil indirekte indgå - for et par dage siden var der denne tråd om varelager (http://www.amino.dk/forums/p/61531/376471.aspx#376471)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)