Hej aminoer...
Jeg beklager virkelig alle mine spørgsmål - men sådan er det vel at være nyopstartet. Jeg må have et overskud på 30000 kr. i min virksomhed, ved siden af min SU og mit arbejde i år. Dette vil jeg så gå ind og forskudsopgøre - og så gik det galt. Skal jeg forskudsopgøre fra min egen skattekonto - eller fra firmaets? Jeg prøvede at gå ind og gøre det fra min egen - dette resulterede i, at mit fradrag blev ændret væsentligt!!! (Dvs. væsentlig mindre i SU - da SU har mit hovedkort!) Jeg ville jo egentlig bare have det ordnet, så jeg får nogle b-skat-girokort fra SKAT, så jeg kan betale dette løbende.. Hvordan gør jeg det? Når året så er omme, og mit overskud skal udregnes, bliver mit varelager så indregnet i overskud? Så hvis jeg fx har for 20000 kr. varer - skal jeg så betale skat af disse, eller hvordan foregår det? Ej, det kan jo ikke passe - men ligenu er jeg i syv sind og prøver at finde alle faldgruber, for jeg vil så vidt muligt undgå at lave "dumme fejl".
Håber ikke at mine spørgsmål er al for rodede... :) |
Regnstykket skulle jo gerne blive det samme i sidste ende om du betaler skatten via din trækprocent eller via giro-kort.
Men jeg forstår at SU'en er mere sikker indkomst end et godt gæt på en forventet B-indkomst.
Mit forslag er at du ikke gør noget, men sætter tilside til den forventede efterskat du så vil få. Den kan du beregne nogenlunde ved at lege lidt med SKAT's skatte beregningsprogram på deres hjemmeside.
Nej du bliver ikke beskattet af dit varelager. Det er overskud der bliver beskattet.