Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura´s betalings frist

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har udført en opgave for en kunde og sendt en faktura til en under afd. af virksomheden. Jeg satte betalings fristen til 5 dag. Ja jeg ved det er kort men vil se noget vilje fra kunden til at betale deres regninger og har aldrig været et problem før nu. Dagen før forfald modtager jeg et brev fra en regnskabs dame som skriver at de 5 dage er lige kort nok, fair nok selv om jeg ved at firmaet kan betale. der til skriver hun at de skal have 30  dage + 10 dage her er det så problemet opstår kan en kunde som ikke har lavet en kontrakt på opgaverne dikter hvornår jeg skal have forfald på mine fakturaer er det ikke noget jeg selv bestemmer ???? Jeg har altid kørt med 5 dage den første gang og derefter 8 dage når der ikke er kontrakt på opgaverne der skal løses og har kunden kontrakt på at  jeg skal løse opgaven har de 15 dage og det har aldrig været et problem. før i tiden har jeg prøvet at køre med 30 dage og det har kun voldt problemer med at kunderne glemmer at betale fordi den bliver forlagt. hvad er reglerne på dette område hvis der er en regl.

Hvor mange % i renter må man tage ved forsent betaling jeg har sat 7 % og det står på fakturaen med rødt og et gebyr på 100 kr.

Håber på hurtig svar da jeg skal lave en faktura med ny betalingsfrist og en ny faktura til kunden efter endnu en opgave.

MVH

Brian Thaulov

Fra Vester Hornum
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:32

Bare en tanke.

Hvis du ikke er i tvivl om at du får pengene, og at du allerede ved at du skal lave flere opgaver for den samme kunde så giv dem da de 30 + 10 dage.

Men ja er ret sikker på at der kun er en til at bestemme forfalds tiden og det er dig.

Med venlig hilsen / Best Regards 

Jimmy Rabøl Jørgensen.

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 20:48

Hej Jimmy

Det mente jeg sådan set også at det var op til mig med fristen men sådan som det var skrevet blev jeg i tvivl om der var nogle former for regler eller sådan lige som med at man kun må tage 100 kr i gebyr

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 21:05

Hej Brian

Reglerne omkring de 100 DKK er så vidt jeg husker alene imod private - imod virksomheder har du meget mere frie rammer. Det du dog skal vurdere er, hvor vigtig er kunderne for dig - hvis du har nogle store kunder, som altid betaler for sent - men betaler - risikere du  så at få dem skræmt væk, ved at give dem renter og gebyrer. Der kan være mindst to grunde til at regnskabsdamen sagde som hun gjorde

1) General regel fra virksomhedens side, som siger de vil have 30 dage + løbende månede. Nogle af de rigtig store virksomheder har det - så vil du handle med dem, så må du acceptere deres betalingsbetingelser (det kan også være 60 eller 90 dage) - på den måde kan de få finansieret en stor del af deres working capital af leverandørerne.

2) Regnskabsdamen kan også have lavet sig egen regel - fordi hun er træt af så kort en tidsfrist.

Jeg ville kontakte din normale kontaktperson hos kunder (ikke regnskabsafdelingen) - stikke en finger i jorden og se hvad deres generalle  betalingsbetingelser er - samt vurdere om du vil risikere kunden ved at give dem strafrenter - sad jeg i en stor virksomhed ville jeg ignorere dine strafrenter / tillæg og gøre dig opmærksom på, at det kunne du glemme, hvis du ville handle med os.

Mvh.

Jacob

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 21:24

Selvfølgelig kan et firma ikke lige pludselig ændre betingelserne. De betingelser du har sat - og som kunden selvfølgelig var klar over fra starten - kan de ikke bare sådan ændre. Og hvis de ikke betaler så er du i din gode ret at sende dem rykker både med renter og gebyr.

Du bør nok lige holde hesten en omgang først.

Hvis dette er en ellers god kunde der altid har betalt til tiden, så bør du klart ikke fare sådan sammen. Jeg ville nok hive fat i din kontakt i virksomheden og få lavet en aftale for jeres fremtidige samarbejde.

På den anden siden forstår jeg godt virksomheder der i krisetider begynder at se nærmere på deres cash flow. Den virksomhed som jeg oprindeligt blev udlært i, formåede at vende et mange årigt underskud i millionklassen på 9 måneder, ved bla. at fokusere på cash flow. Dette alene sparede virksomheden (en produktionsvirksomhed med knap 100 ansatte) over 300.000 kr. på 9 måneder i renteudgifter!

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 21:29

Hej Jacob

Tildeles vil jeg give dig ret i det du skriver men hvad endten det er et stort firma eller et lille firma er spille reglerne de sammen man betaler til tiden eller betaler renter og gebyr med mindre andet er aftalt og der er papir på det. Jeg har betjent store firmaer som er over hele verden og der har ikke været nogle problemer angåedene renter og gebyr ved forsent betaling. Med de store firmaer er problemet snare at mange af dem ikke er for gode til at betale og dermed kunne jeg heller ikke lønne min folk til tiden derfor jeg skiftede over til max 15 dage. Men for at vende tilbage jeg har kontaktede min kontakt person eller retter ham der ejer firmaet og han sagde det passede ikke at der skulle gå 30 dage men kan så ikke få fat i ham nu. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30

Jeg er ikke uenig med de forgående. Du skal også være opmærksom på at nogle større organisationer har så omstændig en kommandovej for godkendelse af faktura mv. at det ikke kan nåes på 5 dage.

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 21:40

Man kan også sige, har man en standard betalingstid der er 5 dage, så kan det opfattes som en ekstra service til kunder, at man giver dem en længere betalingstid.

Jeg ved at nogle af de store svenske og tyske industrikoncerner konsekvent betaler efter 60 dage - de betaler ikke renter / gebyrer - og hvis du brokker dig, kan de altid tilbyde at købe varen et andet sted - så med mindre man har noget meget unikt - så er det deres regler eller intet salg. Det er ikke specielt pænt - men sådan er det jo.

Lad os høre hvordan din Case ender.

Mvh,

Jacaob

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 21:47

@ Erik 

Nu var det ikke for at fare op. som jeg skrev ved jeg godt at 5 dage lige var lovlig kort men at det var for at de kunne bevis de vil samarbejde ordenligt. og så skulle jeg være sikker på om det var rigtigt at de bare kunne tillade sig at dikter en anden betalings frist fordi det lige passet inde i deres program. Personlig ser jeg sådan på tingene bestiller man en opgave til løsning og opgaven er løst så betaler man regningen den dag den har forfald og speciel når så firmaet selv tager sig betalt for opgaven forud, altså firmaet har modtaget penge fra kunden som opgaven skal udføres hos før opgaven er løst. Jeg vil så sige de giver ikke så mange opgaver andet end at jeg overlever uden at lave opgaver for dem men når man har mandskabet til at hjælpe så kan man jo lige så godt tjene de ekstra penge hvis de så bliver betalt.

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 21:52

Jacob Koch:

Man kan også sige, har man en standard betalingstid der er 5 dage, så kan det opfattes som en ekstra service til kunder, at man giver dem en længere betalingstid.

Jeg ved at nogle af de store svenske og tyske industrikoncerner konsekvent betaler efter 60 dage - de betaler ikke renter / gebyrer - og hvis du brokker dig, kan de altid tilbyde at købe varen et andet sted - så med mindre man har noget meget unikt - så er det deres regler eller intet salg. Det er ikke specielt pænt - men sådan er det jo.

Lad os høre hvordan din Case ender.

Mvh,

Jacaob

Den med tyskland har jeg så oplevet noget andet. Deres dansk afd havde ikke batalt efter 30 dage og der gik 15 dage mere og der var stadig ikke gået penge ind jeg skrev så til hovedkontoret i tyskland og sendt brevet 4 dage efter blev jeg ringet op om jeg venligst ville sende fakturaen samt der skulle være påført renter, gebyr samt øverig udgifter jeg havde i forbindelse med at pengen ikke var betalt og de gik ind og dækket det hele 2 dage efter var pengene i banken.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)