Kære alle
Vi er et team som udvikler på en it-løsning med stor global potentiale; Vi har en forretningsplan, kravspec mm. og skal søge venture funding. Som led i dette forløb; er jeg i gang med at kortlægge vores kommende interne administrative arbejdsgange. J har brainstormet mig til flg. arbejdsgange:
Ka nogle tilføje noget til denne brainstorming? Hvad mangler vi? Kan i henvise til nogle systemer til understøttelse af ovennævnte arbejdsgange? Det skal ikke være nogle gratis værktøjer; vi betragter os som en dansk virksomhed med stor international potentiale og kunder; sådan mindre SMC-virksomhed… Ift. denne lille størrelse; i starten er der jo kun os partnere; så behøver man vel intet personalestyring (system) i starten? |
Hej VilGerne
Forstår dit indlæg som om du gerne vil have udarbejdet en procedurebeskrivelse for jeres administrative procedurer.
Det er min holdning at man skal have cost-benefit in mente, når man designer sine arbejdsprocedurer i forhold til virksomhedens administration. Samtidig bør man fra start overveje hvorledes arbejdsprocedurerne skal struktureres, i takt med at virksomheden vokser.
Kort sagt jeres fastlæg jeres arbejdsprocedurer fra start således de ikke for omstændige, men sørg for at de kan ændres i takt med at I vokser og får mere komplekse behov.
Det kan eksempelvis være fornuftigt fra start at vælge et regnskabssystem, som kan udvides i takt med at I vokser. På denne måde undgår I senere, at skulle skifte system. Et systemskifte kan medføre, at I skal ændre i jeres arbejdsprocedurer som følge heraf, dvs. I kan risikere en overgangsfase, hvor jeres administration ikke er så effektiv som mulig = højere omkostninger!
Omvendt skal I heller ikke fra start vælge et system, som er udviklet til større virksomheder med behov, der er meget forskellige fra de behov I har i jeres opstartsfase. Der er flere systemer på markedet som er modulopbyggede, således de kan udvides efter behov, eksempelvis C5 og e-conomic.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med et udkast til jeres arbejdsprocedurer i administrationen, men skal bruge lidt mere information....
- Hvormange kunder / licenser regner i med at sælge pr. måned de første 2 år?
- Skal jeres licenser/abonnementer faktureres på faste dage (eksempelvis 1. dag i hvert kvartal) eller løbende?
- Hvordan forventer i at jeres kunder skal foretage indbetaling og skal de betale forud før i aktiverer deres abonnementer?
- Hvem skal gøre hvad - hvilke personer forventer I skal være involveret i jeres administration og hvilke ansvarområder forventer i disse skal have (er der eksempelvis en der skal tage sig af fakturering og en anden der skal registrere indbetalinger)?
Der opstår sikkert mange flere spørgsmål, men lad os starte med ovenstående...
/
Mvh Jens