Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik/website med brugt elektronik og hifi?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gå stik modsat de andres indlæg og sige: Det kan GODT lade sig gøre. MEN det vil uden tvivl kræve, at visse vilkår er opfyldt.

Som mange nævner, så er der nærmest ingen penge i brugt elektronik. Lad os tage et eksempel.

En "dims" f.eks. en forstærker koster fra ny 4000 kr. inkl. moms. Når en køber af denne vil sælge den efter et par år brugt, vil han gerne have 2000-2500 kr. for den. Måske kan du købe den for 1500 kr. (momsfrit) da han gerne vil af med den hurtigt, og derfor kontaker dig som er professionel forhandler.
Hvis du havde købt den direkte fra grossisten som ny, ville den måske have kostet 2000 kr. ex. moms i indkøb.

Når du køber en brugt vare, vil du som regel selv stå 100% for garanti reparationer, du skal bruge tid på at tjekke produktet inden du sælger, i visse tilfælde lave småreparationer osv. 
I ovenstående eksempel, vil du skulle sælge varen tæt på nyprisen, for at kunne have en acceptabel fortjeneste.

Jeg tror at det kan lade sig gøre hvis følgende krav er opfyldt:

1. Du specialiserer dig. F.eks. indenfor "ægte Hi-Fi".
2. Du er en form for ekspert på området, så folk vil handle hos dig, fordi du bare VED hvad du snakker om
3. Du satser primært på dyre kvalitetsvarer (I den verden er der folk der har musikanlæg for adskillige hundrede tusinde). Det giver en højere avance/ større besparelse for dine kunder
4. Du skal finde en måde hvorpå du fremskaffer anlæg billigt nok, til at det kan sælges med fortjeneste. Med tiden vil sælgerne sikkert komme til dig, på samme måde som man går ned til autohandleren og afleverer sin brugte bil alt for billigt, for at komme hurtigt af med den. Du vil sikkert også ende med at tage produkter i bytte, når kunderne skal have et nyt og dyrere anlæg. Du kan næppe leve af at købe ind i Den Blå Avis.
5. Husk at blive registreret til at handle med "brugtmoms" Jeg ved ikke præcis hvordan det foregår, men du sparer en del moms, da du vil handle med private.
6. Du skal helst selv kunne reparere tingene, så arbejdslønnen er billig.
7. Kan du have varen i butikken som er udgåede samlerobjekter, vil du kunne sælge megadyrt

Hvis du er dygtig nok skal du nok få stablet en god forretning på benene :-)
Jeg tror at der er mange der gerne vil betale lidt ekstra for brugte ting, hos en pålidelig forhandler med garanti osv. Ellers ville alle antikvitetsbutikker da også dreje nøglen om. Man kan jo altid finde det billigere i DBA.
Men det som er styrken er at DU har det brede udvalgt ét sted, garanti osv.

Tjek f.eks. priserne i en helt anden branche her: www.Genbyg.dk
Havde du spurgt mig om man kunne lave sådan en forretning med disse priser, så havde jeg aldrig troet det ville gå. Men jeg handler der faktisk selv, men ikke så tit pga. priserne :-)

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ligesom Allan, godt at det kan være en rigtigt god ide.

Dit største aktiv er som jeg ser det netop reklamationsretten, jeg tror helt klart der findes et marked imellem køb af nye produkter og køb af brugte produkter hos private.

Det du i så fald ville tilbyde, i forhold til salg fra private er produkter der er dyrer men der er også en garanti for at de virker. I forhold til nye produkter, så er du billigere fordi produktet har været brugt.

Faktisk så minder det lidt om forskellen imellem at handle hos en bilforhandler eller en privat. Og uden at jeg er sikker kunne jeg snildt forestille mig at brugtbil salget fra forhandlere, udgør over 50 % af det samlede brugtbil salg.

 

 

Fra København
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 64
Fra  Det lille Risteri Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar.

Jeg havde ikke overvejet garantien men selvfølgelig skal man yde det som forhandler. Jeg er desværre ikke så pokkers fingernem, så man må hellere sørge for ordentlige produkter. Er det ½ års garanti og så 1½års reklamationsret? Og hvordan fungerer forskellen som forhandler?

Jeg havde tænkt at det udelukkende skulle være kvalitets produkter og mærkevarer primært til hverdagsfolk som vil have noget ordentligt men enten ikke kan overskue brugtmarkedet fordi der er så pokkers meget, og de ikke ved hvad det halve er, de ved bare at de vil have noget ordentligt til en furnuftig penge.

Tak for svarene, jeg tænker lidt videre! Big Smile

 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er 2 års reklamationsret fra leveringsdato.
De første 6 måneder har en "formodningsregel" som det vist kaldes. I den periode "formoder" man at opstående fejl skyldes fabrikationsfejl eller har været tilstede ved købet. Der skal du have virkelig gode beviser for, ikke at dække reparation. Så det svarer faktisk til 6 måneders garanti.

Efter de 6 måneder er det i princippet kunden der har bevisbyrden, men du skal tage reklamationen seriøst og undersøge sagen.
Det er dog i mine øjne dybt tåbeligt, da stort set ingen almindelig kunder vil kunne "bevise noget som helst"
Derfor handler det i mine øjne om, at tage kundernes henvendelser seriøst i 24 måneder og strække sig langt for at hjælpe kunden. Men samtidig kan man afvise de klokkeklare sager, hvor fejl tydeligvis skyldes "slitage man må forvente", forkert betjening osv.

Du kan læse meget mere på www.forbrug.dk

Ved salg af brugte ting må man som køber jo vide, at tingene har en begrænset holdbarhed iforhold til nyt. Det ændrer dog ikke på lovgivningen om de 24 måneders reklamationsret. Men måske kunne man bedre tillade sig at afvise kunderne efter de 6 måneder, end hvis man sælger nye ting.
Jeg vil dog mene, at du skal give minimum, et års garanti, for at gøre kunderne trygge ved at handle brugt.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)