Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på gratis varer...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg sidder og vil rigtig gerne oprette en såkaldt cashback side, som mange andre herinde... Der er dog lige en ting jeg føler mig forholdsvis uklar over, hvilken dækker over følgende spørgsmål:

De ting man køber hjem til at give væk "gratis" på en sådan side, der påfalder der vel ikke noget "salgsmoms" på når varen sendes til køberen "gratis" - altså som en form for belønning om man vil. Hvordan gøres dette så - og skal det overhovedet gøres? Man betaler købsmoms når man køber varerne hjem og betaler salgsmoms på de indtjeninger man får via brugernes færden på siden - dermed er både købs og salgsmoms vel dækket ind, men tænker blot over hvordan og hvorledes med momsen på varerne når de gives væk.

Satser på jeg har forstået ovenstående korrekt og der måske så slet ikke skal udføres faktura med "salgsmoms" på, på de varer der gives væk?

På forhånd tak :o)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15100
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:52

Hej Allan.

Hvis du har en momspligtig virksomhed, kan du også fratrække momsen på gratisvaren. Når du giver varen væk er der ingen salgsmoms at beregne, da du ingen indtjening har på varen. Det samme vil gælde, hvis du fik stjålet nogle varer eller måtte kasserer noget.

Med venlig hilsen Miriam

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11

Allan Hansen:
De ting man køber hjem til at give væk "gratis" på en sådan side, der påfalder der vel ikke noget "salgsmoms"

Du giver dem jo ikke væk gratis. Folk betaler for varen med point ... og det må momsmæssigt sammenstilles med et køb! Det er lige som med barter-handel, hvor man bytter med varer. Der laver du også formelt fakturer med moms.

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 10:17

Ville det nemmeste og sikkert mest rigtige at gøre ikke bare at ringe til skat?
Jeg havde en række spørgmål da jeg startede som de meget høfligt svarede på pr. telefon, og det kostede mig ikke andet end 5min. ventetid. :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 18:22

Det kan godt være det ville være lettest - tænkte bare nogen herinde måtte have erfaring indenfor området og vide hvordan og hvorledes :o) ville bare umiddelbart ikke mene at man skal opgøre salgsmoms 2 gange.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14

Miriam Frank:
Hvis du har en momspligtig virksomhed, kan du også fratrække momsen på gratisvaren.

Spørgsmålet er om man ikke momsmæssigt vil ligestille en gratis vare med en gave - og gaver er der jo ikke momsfradrag for!Devil

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 12:08

HEK:

Miriam Frank:
Hvis du har en momspligtig virksomhed, kan du også fratrække momsen på gratisvaren.

Spørgsmålet er om man ikke momsmæssigt vil ligestille en gratis vare med en gave - og gaver er der jo ikke momsfradrag for!Devil

Hej HEK

Du har ret i, at der ikke er fradrag for gaver, gevinster, kasserede eller stjålne varer. Kun varer der bliver solgt og du derfor skal betale salgsmoms af, kan du fratrække købsmoms. På alle andre varer skal du, hvis det skal være helt korrekt, tilbageføre købsmomsen. Og så alligevel ..... Hvis varen indgår i en handelssituation, således at den bliver en rabat, kan du stadig fratrække købsmoms.

Måske det i stedet vil være en ide, at få lavet nogle reklameartikler med tydelig logo på. På disse varer kan du fratække købsmoms, hvis varen max. koster 100,- kr.  Og så reklamere man samtigtig for sin virksomhed.

Mange hilsner Miriam

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)