Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse spørgsmål

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lidt forskellige jobs og er i tvivl om hvordan jeg får det strikket bedst sammen...

Jeg laver bogføring herhjemme for et firma, som betaler mig løn herfor... (selvfølgelig!) + et skattefrit beløb for hjemmekontor (kr. 15.000 - som vist max. må være kr. 24000/årligt) Jeg har omkring 500 t./årligt her (det er efter reglerne for "udlejning af bolig", men er dog i tvivl om det er helt lovligt, idet jeg ikke har nogen lejeindtægt...!)   

Derudover skal jeg til at starte i en butik (ikke noget fast/kun på tilkald), som jeg også skal bogføre for herhjemme. (ca 250 t./årligt)

Yderligere har jeg en terapeutisk uddannelse og skal til at starte kurser og individuel vejledning op.  (min uddannelse opfylder dog pt. ikke kravet om momsfritagelse)

Mine spørgsmål går på:

1) Vil det være bedst at oprette et enkeltmandsfirma og sende faktura (+moms) til butikken, som jeg ekspederer og bogfører (i istedet for at lade dem betale mig løn) og ligeledes køre mine kurser ind under samme firma/momsnr.?

2) Og kan jeg udnytte resten - fra de 15.000 op til de 24.000 for lokaleleje - således at jeg får (eller fakturerer) skattefri lokaleleje fra to firmaer? Hvis det i det hele taget er lovligt uden lejeindtægt, ved nogen det...?  

Ja - det er lidt af en blandet landhandel - håber i forstår mine spørgsmål og har lyst til at svare... :-) TAK.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:54

Hej!

1. Umiddelbart ja...........!

2. Nej...vil mene, at du skal beskatte "det skattefrie tilskud"! Hvordan skulle man begrunde tilskuddet. De 24 tkr. gælder ved udlejning,

men lejer du ud???

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:33

Jeg får kr. 1250,- pr. måned for lokaleleje dvs kr. 15.000,-/årligt for det firma jeg bogfører for herhjemme.

Så vidt jeg kan se afhænger bundfradraget af vores ejendomsværdi (kr. 1.400.000,-) = 1 1/3 pct = 18.620,-. Men da minimumsbeløbet for bundfradrag er 24.000, er fradraget dette.  

Kan jeg få de resterende kr. 9.000 i lokaleleje skattefrit hos et andet firma jeg også bogfører for herhjemme?

Tak for svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:39

Jeg mener slet ikke du kan få noget skattefrit!

Din lejeindtægt skal beskattes ligesåvel som dit honorar for bogføring skal!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)