Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Legetøjsbutik

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. Jeg er 17 år gammel og arbejder nu i fætter br. Jeg er blevet forfremmet til over 18- årsjob/salgassistent. Jeg har fået en masse inspiration fra deres butik om at drive en legetøjsforetning.

 

Nu kommer nolge spørgssmål ;)

 

1. Legetøjsmarkedet af meget bredt sortiment som i ser i fætter br, findes der mange af den slags butikker? Er konkurrencen kæmpe stor iforhold til andre brancer?

2. Jeg er blevet tilbudt en butik i greve centerpå 100 m2 for 15000 leje om måneden. Er det et godt tilbud? Har nogle jer effaringer med butik i centre?

3. Butik vs E-butik:(argument for at butik eller e-handel)

Butik: Efter det jeg kan se, så findes der ikke legetøjsbutikker i en masse byer, som er ok store. Dvs at man har god chance for at få kunder til sin butik.

E-Handel: Bestilling fra hele landet, men masser af konkurrence.

 

Men hvad er jeres vudering? Skal man starte med en butik eller e.handel?

 

4. Har i nogensinde hørt, at nogle har startet åbning af butik med 200000 til varer, indkøb, og lokale inkl. inventar + markedsføring(lille beløb)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Hakim:
Hej allesammen. Jeg er 17 år gammel og arbejder nu i fætter br. Jeg er blevet forfremmet til over 18- årsjob/salgassistent. Jeg har fået en masse inspiration fra deres butik om at drive en legetøjsforetning.


Fedt at du er blevet opgraderet :) . Der er dog mange ting du sikkert ikke har taget højde for!

Budget planlægning (salg budgetter / indkøbs budgetter)

Forretningsplan

Markedsanalyse

Selvskabs form: enkeltmands virksomhed / eller Aps.

For bare at nævnte nogle ting. Gå ind på startvækst.dk - og følg guiden - den vil hjælpe dig med at besvare en masse forskellige slags spørgsmål

Hakim:
1. Legetøjsmarkedet af meget bredt sortiment som i ser i fætter br, findes der mange af den slags butikker? Er konkurrencen kæmpe stor iforhold til andre brancer?


Der er en kæmpe konkurrence på markedet, i og med at det er store kapital kæder som sidder på hele markedet. Så som Fætter BR / Buddy m.m. Men der er stor konkurrence på næsten alle markeder. Det er meget svært at finde et marked hvor der ikke er stor konkurrence på.

Når man er en del af en stor kæde har man indkøbs aftaler (dvs. man kan presse sine leverandører meget langt ned i pris, jo større og jo stærekre en spiller man er på markedet. Dette  ville du have meget svært ved hvis du står som din egen enkelt stående butik. Hvis jeg var dig ville jeg overveje at gå ind i et koncept som allerrede er opbygget så som BR/Buddy/Bambi eller lignende.

Men dette betyder blot at man skal oppe sig endnu mere for at nå frem i branchen.

Hakim:
2. Jeg er blevet tilbudt en butik i greve centerpå 100 m2 for 15000 leje om måneden. Er det et godt tilbud? Har nogle jer effaringer med butik i centre?


15.000 kr er umildbart ikke meget for husleje. Dette indikerer for mig at det har en dårlig belligenhed! Ved jeg selvfølgelig ikke. Men en ting jeg har lært gennem årerne er at belliggenhed kan for nogle butikker betyde liv eller død. En god belligenhed vil øge kundegennem strømningen - og selvfølgelig kræve mere salg. En dårligere belligenhed = mindre kundegennemstørming - hvilket betyder du selvfølgelig ikke skal omsætte for nær så meget for at få udgifterne i 0 kr.

Generelt bryder jeg mig ikke meget om butiks centre. Jeg foretrækker gå gader. Kan ikke li' klimaet. Og i nogle byer er gågaden bedre besøgt end centret.
Hvis man snakker byer som Kolding - som har Kolding Stor Center , så er der mest befolket i centret. Men dette svinger dog meget.

Inden du kaster dig ud i lokaler - ville jeg undersøge centret besøg tal i gennem de sidste par år. Er det steget? Eller er det faldet? Dette har centret helt sikkert tal på. Mange centre som i Vejle og i Herning oplever dårligere besøgs tal i øjeblikket end de tidligere har gjort. Dette skal du også tage med i dine overvejelser.

Hvis vi antager at du opretter en enkeltmands virksomhed og siger ja til lokalet i Greve Center. Så laver i typisk en leje kontakt på 1 år / 2 år / 5 år eller mere. Hvis vi nu siger at du ikke kan få forretningen til at løbe rundt og bliver nød til at lukke. Så hæfter du personligt for gælden i virksomheden. Hvilket vil sige at centret typisk ville kunne tvinge dig til at betale husleje indtil leje kontrakten er udløbet. Hvilket er at tage en stor risiko - sådan som markedet er for tiden.

Har du et APS selvskab, hæfter du ikke personligt - og ved nødsaget lukning af butikken hæfter du ikke for det. Det er kun selvskabet. Medmindre de vil have dig til at kausonere personligt.

Hakim:
3. Butik vs E-butik:(argument for at butik eller e-handel)


Der er altid for og i mod for det ene og det andet.

Man kan jo godt have en E-butik sammen med en fysisk butik - hvilket ville kunne øge dit salg endnu mere. Dog er der mere arbejde til dig. Mere og holde styr på - mere af det hele.

Jeg syntes det er meget svært at sige om det ene er bedre end det andet. Men lad os antage at der ikke findes andre legetøjs butikker i greve - og befolknings tallet er stort i Greve - ville jeg åbne en fysisk butik - da konkurrencen er mindre.

Hakim:
4. Har i nogensinde hørt, at nogle har startet åbning af butik med 200000 til varer, indkøb, og lokale inkl. inventar + markedsføring(lille beløb)


Nej det har jeg ikke. Når du åbner en butik skal du tænke på alle dine etablerings omkostninger

Lokaler:

Husleje
Udbetaling ved køb af  lokaler eller virksomhed
Depositum ved leje (3 mdr husleje)
Goodwill

Indretning og istandsættelse'

Butiksinventar:
Kasseapparat
Disk

Andet:

Kontorinventar:
Møbler (skrivebord, kontorstol, reol mv.)
IT (Printer, netværk mv.)
Telefon
Telefax
Kopimaskine

Andet: Mobiltelefon m.m.

Vareindkøb:

Færdigvarer (lager)
Kontorartikler

Andet:

Rådgivere:
Advokat
Revisor

Andet:

Markedsføring:
Brevpapir, Visitkort mv.
Brochurer
Annoncer
Skilte

Reception ved åbning

---
Så der er rigtig mange udgifter når man snakker opstart af virksomhed. Du kommer heller ikke til at kunne købe nok varer for 200.00 kr. Prøv at spørg der hvor du arbejder nu hvad jeres varelager på! Det er sikkert på 500.000 - 2.000.000 kr. afhængelig af hvor stor butikken er.

Så der skal nok skrabes nogle flere penge sammen før at projektet kan gå op i en højere endhed. Dette kan kæder som BR eller lign. ofte hjælpe med - det er nemmere at overbevise banken om et lån hvis der er en større spiller med i ryggen af dig.

Jeg syntes det er tidlig du spekulerer på at starte butik - i og med at du ikke har særlig mange års erhvervs erfaring - hvis jeg var dig ville jeg fortæstte arbejdet i butikken. Suge alt den viden til dig som du kan. Skrive alt brug bart ned som du får af vide - og udnyt dine kolegaers viden så meget som muligt. Evt. tag en 2 årig butiks udd. der. Og så efter følgende starte din egen butik op.

Og der er masser af hårdt arbejde i at være selvstændig. Det hedder ikke 37 timer i ugen ,hvis du vil fremad. Det hedder hurtigt 50-70 timer som nystartet.

Men jeg syntes det er rigtigt fedt at du går med en iværksætter drøm i maven - og er sikker på den nok skal blive til noget. Syntes blot det er vigtigt at man tager højde for alle detaljerne - og udarbejder en ordenligt plan for "hvordan og hvorledes"!

Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har nogle spørgsmål kontakt@larswmat.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil anbefale dig at starte MEGET mindre ud - man begår så mange fejl i starten og synes det er direkte dumt at starte så hårdt ud. Du skal også huske at det kan tage flere år før du rent faktisk tjener på din nye virksomhed... Ved godt at det er super trælst at vi skyder dine ideer ned, men det er altså kun for at hjælpe dig :)

Tag at lyt til Martin Thorbog her http://thorborg.tv/unge-ivaerksaettere.html

Han snakker lige præcis den situation du står i.

håber det kan bruges - mvh René W. 

Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for hurtigt og uddybende svar :=)

 

Jeg vil sige at jeg har lavet en etableringsbudget, jeg har været i kontakt med varer leverandører, inventar firmaer, indretning(min far :P) revisor (min onkel) og alt det der.

Lokaler:

Husleje ca. 15000
Udbetaling ved køb af  lokaler eller virksomhed ??
Depositum ved leje (3 mdr husleje) 45000
Goodwill ??

Indretning og istandsættelse'

Butiksinventar:15000-30000
Kasseapparat 15000
Disk 3000-5000


Vareindkøb:

Færdigvarer (lager) 60000
Kontorartikler 1500

Andet:

Rådgivere:
Advokat ??
Revisor 3000

Andet:

Markedsføring: alt i alt 15000
Brevpapir, Visitkort mv.
Brochurer
Annoncer
Skilte

Da jeg talte med legetøjs leverandøren og fortalte om min idé, butikstørrekse osv. Så sagde at jeg god kunne starte med 60000 kr. Der kan jeg får ca 300 varer af 2-4 styks afhæning af størrelse, pris og plads.

Men ofr at sige det kort så regnede jeg det ud til ca. 200000 kr

 

 

Men jeg kunne ikke finde ud af, hva  good will er for noget :P

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hakim:
Da jeg talte med legetøjs leverandøren og fortalte om min idé, butikstørrekse osv. Så sagde at jeg god kunne starte med 60000 kr. Der kan jeg får ca 300 varer af 2-4 styks afhæning af størrelse, pris og plads.

Kører de lager på alle legetøjs varere? Fordi så kan det godt lade sig gøre for 60.000 kr - men det kræver man er meget godt til at ringe og supplere varer hele tiden. Jeg ved ikke hvor stor avancen er i en legetøjs buik - hvis vi snakkede en tøj butik vil det give en omsætning på 120.000 kr ex/moms dvs. en brutto avance på 50 %, så kan du se så kommer man ikke ret langt med så få varer. Kun hvis man kan supplere sig ud af det - selvom en leverandør kører lager varer - kan man ikke vide sig sikker , da de ikke har uberænset lager.

120.000 - 60.000 = 120.000 kr i DB (Dækningsbidrag) ud fra de 120.000 kr - skal du udbetale løn til dig selv - betale af på lån - betale løn til ansatte - + diverse afskrivninger.

Du har lige ledes risiko for at skulle sælge varer som ikke er solgt til nedsat pris - og ende med at tabe penge.

Du skal også have lavet en hjemmeside (et must) det koster 5-10.000 kr for en billig en.

Hakim:
good will

Goodwill kan ex. være hvis du skal ud og betale en sum penge extra for at få lov til at leje lokalerne. Eller andre du er nød til at betale for at få nogle af tingene til at gå op i en højere endhed.

Har du tænkt på logo design? Opsætning af skilte.

Skal du ikke et eller andet beløb for at få  nøglen til butikken? Der er mange der vil have et par hundrede tusinde for at give dig lov til at få nøglen til butikken.

Og med hensyn til butiks inventar - lyder det ret billigt - du skal også tænke på at købe noget inventar som ikke går i stykker efter 2 måneder. Da du skal til at renovere butikken igen.

Har du også taget højde for håndværkere? Tømrer, elektrikker m.m.?

Har du taget højde for fastnet tlf - internet - dankort oprettelse - det koster alt sammen.

Jeg syntes du skal sætte dig ned og skrive en forretnings plan - download den her på startvaekst - og følg deres guide fra ende til anden - den besvarer dig en masse forskellige gode spørgsmål og problemstillinger!

Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak skal nok kigge på startvækst og læse det hele igennem tusind tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hakim:
Mange tak skal nok kigge på startvækst og læse det hele igennem tusind tak :)

For nuftigt. Det er meget vigtigt at lave sit for arbejde rigtig grundigt, det kan spare en for en masse penge og problemer. Skriv hvis der er andet du har på hjertet !

Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der faktisk :P

 

1. Tryk af logo på poser? Vil gerne finde de billigste og stabile firmaer.(gerne udland)

2. Navn på skilt der skal står ved indgang i butikken, du ved ligesom alle andre butikker. Der står f.eks. El giganten. Hmm ved ik hva man kalder det :S

3. Har fundet denne kasseterminalløsning på den her side: http://shop.copydanmark.dk/product.asp?product=2209

Er det noget der kan anbefales?

Når man har sat kasseterminalen op, så skal man bare registreres hos PBS ?

4. Håndværker, tømrer, elektriker? Jeg tror ikke jeg har brug for ekstra strømstik, og jeg mener at butikkerne bliver solgt i god stand. Toiletet er vores nabo :P Det er i et center :)

 

 

Mange tak for din store hjælp!! :D

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hakim:
1. Tryk af logo på poser? Vil gerne finde de billigste og stabile firmaer.(gerne udland)

Vi bruger DR Poser. De kører lager på ens poser, så man ikke behøver at have mere end 1-5.000 poser liggenende på ens eget lager ad gangen. Så bestiller du blot når du er ved at løbe tør. Så har du en frisk sending 1 eller 2 dage efter. Vi har nemlig brandt fingrerne på at købe noget direkte fra Kina.

 

Hakim:
2. Navn på skilt der skal står ved indgang i butikken, du ved ligesom alle andre butikker. Der står f.eks. El giganten. Hmm ved ik hva man kalder det :S
Hakim:
2. Navn på skilt der skal står ved indgang i butikken, du ved ligesom alle andre butikker. Der står f.eks. El giganten. Hmm ved ik hva man kalder det :S

 Der anvender vi Louis Skilte , de udfører arbejde i top klasse, og har nogle super gode referencer. Dem kan jeg klart anbefale.

Hakim:
3. Har fundet denne kasseterminalløsning på den her side: http://shop.copydanmark.dk/product.asp?product=2209

Jeg oplever mega mange fejl med den dankort terminal

Du skal bruge den der hedder XpD Flexi Solo <- den  nederste på siden. Den syntes jeg er bedst (Syntes jeg)

Selv anvender vi ScanPos som kassesystem, fungere rigtig fint og kan alt. Det er bl.a. også dem Sinnerup bruger (det gamle Bahne)

Hakim:
Når man har sat kasseterminalen op, så skal man bare registreres hos PBS ?

Så skal du ansøge om PBS betalings aftale - dette tager x antal dage - kan jeg ikke huske helt præcist.

Hakim:
4. Håndværker, tømrer, elektriker? Jeg tror ikke jeg har brug for ekstra strømstik, og jeg mener at butikkerne bliver solgt i god stand. Toiletet er vores nabo :P Det er i et center :)

Der skal nok komme nogle ting som du ikke selv kan lave. Tror heller ikke på at belysningen af sat 100% op efter dine behov. Så skal du evt. have en elektrikker til at sætte tingene op og flytte rundt. Med mindre du selv har fingrerne skruet rigtigt på..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mathiesen:
Du skal bruge den der hedder XpD Flexi Solo <- den  nederste på siden. Den syntes jeg er bedst (Syntes jeg)

Det er den tredje nederste - og ikke den nederste :))

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)