Hej allesammen. Jeg er 17 år gammel og arbejder nu i fætter br. Jeg er blevet forfremmet til over 18- årsjob/salgassistent. Jeg har fået en masse inspiration fra deres butik om at drive en legetøjsforetning.
Nu kommer nolge spørgssmål ;)
1. Legetøjsmarkedet af meget bredt sortiment som i ser i fætter br, findes der mange af den slags butikker? Er konkurrencen kæmpe stor iforhold til andre brancer? 2. Jeg er blevet tilbudt en butik i greve centerpå 100 m2 for 15000 leje om måneden. Er det et godt tilbud? Har nogle jer effaringer med butik i centre? 3. Butik vs E-butik:(argument for at butik eller e-handel) Butik: Efter det jeg kan se, så findes der ikke legetøjsbutikker i en masse byer, som er ok store. Dvs at man har god chance for at få kunder til sin butik. E-Handel: Bestilling fra hele landet, men masser af konkurrence.
Men hvad er jeres vudering? Skal man starte med en butik eller e.handel?
4. Har i nogensinde hørt, at nogle har startet åbning af butik med 200000 til varer, indkøb, og lokale inkl. inventar + markedsføring(lille beløb) |
Hakim:Hej allesammen. Jeg er 17 år gammel og arbejder nu i fætter br. Jeg er blevet forfremmet til over 18- årsjob/salgassistent. Jeg har fået en masse inspiration fra deres butik om at drive en legetøjsforetning.
Fedt at du er blevet opgraderet :) . Der er dog mange ting du sikkert ikke har taget højde for!
Budget planlægning (salg budgetter / indkøbs budgetter)
Forretningsplan
Markedsanalyse
Selvskabs form: enkeltmands virksomhed / eller Aps.
For bare at nævnte nogle ting. Gå ind på startvækst.dk - og følg guiden - den vil hjælpe dig med at besvare en masse forskellige slags spørgsmål
Hakim:1. Legetøjsmarkedet af meget bredt sortiment som i ser i fætter br, findes der mange af den slags butikker? Er konkurrencen kæmpe stor iforhold til andre brancer?
Der er en kæmpe konkurrence på markedet, i og med at det er store kapital kæder som sidder på hele markedet. Så som Fætter BR / Buddy m.m. Men der er stor konkurrence på næsten alle markeder. Det er meget svært at finde et marked hvor der ikke er stor konkurrence på.
Når man er en del af en stor kæde har man indkøbs aftaler (dvs. man kan presse sine leverandører meget langt ned i pris, jo større og jo stærekre en spiller man er på markedet. Dette ville du have meget svært ved hvis du står som din egen enkelt stående butik. Hvis jeg var dig ville jeg overveje at gå ind i et koncept som allerrede er opbygget så som BR/Buddy/Bambi eller lignende.
Men dette betyder blot at man skal oppe sig endnu mere for at nå frem i branchen.
Hakim:2. Jeg er blevet tilbudt en butik i greve centerpå 100 m2 for 15000 leje om måneden. Er det et godt tilbud? Har nogle jer effaringer med butik i centre?
15.000 kr er umildbart ikke meget for husleje. Dette indikerer for mig at det har en dårlig belligenhed! Ved jeg selvfølgelig ikke. Men en ting jeg har lært gennem årerne er at belliggenhed kan for nogle butikker betyde liv eller død. En god belligenhed vil øge kundegennem strømningen - og selvfølgelig kræve mere salg. En dårligere belligenhed = mindre kundegennemstørming - hvilket betyder du selvfølgelig ikke skal omsætte for nær så meget for at få udgifterne i 0 kr.
Generelt bryder jeg mig ikke meget om butiks centre. Jeg foretrækker gå gader. Kan ikke li' klimaet. Og i nogle byer er gågaden bedre besøgt end centret.
Hvis man snakker byer som Kolding - som har Kolding Stor Center , så er der mest befolket i centret. Men dette svinger dog meget.
Inden du kaster dig ud i lokaler - ville jeg undersøge centret besøg tal i gennem de sidste par år. Er det steget? Eller er det faldet? Dette har centret helt sikkert tal på. Mange centre som i Vejle og i Herning oplever dårligere besøgs tal i øjeblikket end de tidligere har gjort. Dette skal du også tage med i dine overvejelser.
Hvis vi antager at du opretter en enkeltmands virksomhed og siger ja til lokalet i Greve Center. Så laver i typisk en leje kontakt på 1 år / 2 år / 5 år eller mere. Hvis vi nu siger at du ikke kan få forretningen til at løbe rundt og bliver nød til at lukke. Så hæfter du personligt for gælden i virksomheden. Hvilket vil sige at centret typisk ville kunne tvinge dig til at betale husleje indtil leje kontrakten er udløbet. Hvilket er at tage en stor risiko - sådan som markedet er for tiden.
Har du et APS selvskab, hæfter du ikke personligt - og ved nødsaget lukning af butikken hæfter du ikke for det. Det er kun selvskabet. Medmindre de vil have dig til at kausonere personligt.
Hakim:3. Butik vs E-butik:(argument for at butik eller e-handel)
Der er altid for og i mod for det ene og det andet.
Man kan jo godt have en E-butik sammen med en fysisk butik - hvilket ville kunne øge dit salg endnu mere. Dog er der mere arbejde til dig. Mere og holde styr på - mere af det hele.
Jeg syntes det er meget svært at sige om det ene er bedre end det andet. Men lad os antage at der ikke findes andre legetøjs butikker i greve - og befolknings tallet er stort i Greve - ville jeg åbne en fysisk butik - da konkurrencen er mindre.
Hakim:4. Har i nogensinde hørt, at nogle har startet åbning af butik med 200000 til varer, indkøb, og lokale inkl. inventar + markedsføring(lille beløb)
Nej det har jeg ikke. Når du åbner en butik skal du tænke på alle dine etablerings omkostninger
Lokaler:
Husleje
Udbetaling ved køb af lokaler eller virksomhed
Depositum ved leje (3 mdr husleje)
Goodwill
Indretning og istandsættelse'
Butiksinventar:
Kasseapparat
Disk
Andet:
Kontorinventar:
Møbler (skrivebord, kontorstol, reol mv.)
IT (Printer, netværk mv.)
Telefon
Telefax
Kopimaskine
Andet: Mobiltelefon m.m.
Vareindkøb:
Færdigvarer (lager)
Kontorartikler
Andet:
Rådgivere:
Advokat
Revisor
Andet:
Markedsføring:
Brevpapir, Visitkort mv.
Brochurer
Annoncer
Skilte
Reception ved åbning
---
Så der er rigtig mange udgifter når man snakker opstart af virksomhed. Du kommer heller ikke til at kunne købe nok varer for 200.00 kr. Prøv at spørg der hvor du arbejder nu hvad jeres varelager på! Det er sikkert på 500.000 - 2.000.000 kr. afhængelig af hvor stor butikken er.
Så der skal nok skrabes nogle flere penge sammen før at projektet kan gå op i en højere endhed. Dette kan kæder som BR eller lign. ofte hjælpe med - det er nemmere at overbevise banken om et lån hvis der er en større spiller med i ryggen af dig.
Jeg syntes det er tidlig du spekulerer på at starte butik - i og med at du ikke har særlig mange års erhvervs erfaring - hvis jeg var dig ville jeg fortæstte arbejdet i butikken. Suge alt den viden til dig som du kan. Skrive alt brug bart ned som du får af vide - og udnyt dine kolegaers viden så meget som muligt. Evt. tag en 2 årig butiks udd. der. Og så efter følgende starte din egen butik op.
Og der er masser af hårdt arbejde i at være selvstændig. Det hedder ikke 37 timer i ugen ,hvis du vil fremad. Det hedder hurtigt 50-70 timer som nystartet.
Men jeg syntes det er rigtigt fedt at du går med en iværksætter drøm i maven - og er sikker på den nok skal blive til noget. Syntes blot det er vigtigt at man tager højde for alle detaljerne - og udarbejder en ordenligt plan for "hvordan og hvorledes"!
Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har nogle spørgsmål kontakt@larswmat.dk