Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre firmaejer... Konsekvenser?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har tidligere skrevet herinde, da vi har lidt problemer med firmaet - eller hvordan jeg nu skal sige det.

Min webshop startede blot som en lille sidebeskæftigelse, og det var egentlig ikke forventet at den skulle give det store overskud. Der er dog sket det, at den kører langt bedre end forventet.

Firmaet står i mit navn - jeg er SU-modtager, har job ved siden af, og har derfor ikke særlig meget tilbage af mit fribeløb.

Vi snakker derfor om, at ændre firmaet, så det står i min kærestes navn. Han er egentlig ligeså meget en del af det, som jeg er, så på den måde, ser jeg det egentlig ikke som snyd.

Vi har indtil videre ikke lavet forskudsopgørelse, da vi ikke regnede med det store overskud.

Min kæreste er fuldtidsansat. Hvilke konsekvenser vil det have for ham, hvis firmaet står i hans navn i stedet for mit?

Der er selvfølgelig muligheder for, at lade firmaet stå i mit navn, få det under VSO og spare pengene op i firmaet.. Men - det er jo nu vi har brug for pengene - nu hvor jeg stadig er på SU, og derfor ville det være rigtig rart at kunne få glæde af overskuddet allerede nu.

Håber I vil komme med lidt inputs :-)

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:44

Hvorfor udbetaler du ikke noget løn til din kæreste og dermed opnår fradrag for den udbetaling. Dermed vil virksomhedens overskud blive reduceret og du vil kunne holde dig under fribeløbet. Alternativt er at anvende VSO som du selv er inde på.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 17:25

Jamen er der ikke nogle regler for det med løn i enkeltmandsvirksomhed?

Jeg snakkede med SKAT i dag. De sagde, at de synes vi skulle lave det om til et I/S - nu er jeg bare endnu mere forvirret...

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Skrevet kl. 17:30

Underligt svar fra SKAT. Du må da godt have ansatte i din virksomhed. Laver du det om til I/S, så vil du (alene dig) blive beskattet af hvad der er tjent indtil nu, så det hjælper ikke så meget.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 17:51

Han sagde, at vi skulle lave det om til et I/S hvor vi begge stod som ejere.

Derefter skulle vi lave et dokument om, hvem der skulle have overskuddet af firmaet og så kunne vi bare sige, at min kæreste skulle have hele overskuddet, altså 100%.

Er det nemmeste ikke bare at skrive det i hans navn?

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 17:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt synes jeg Jacobs forslag lyder mest tiltalende. Så undgår du også at skulle skifte cvr-nr. i forhold til dine kunder.

Hvis du overdrager det til kæresten bliver du vel beskattet af resultatet indtil ophør. Firmaet får nyt CVR-nr. og din kæreste bliver beskattet af for resten af året!. Hvad overdragelsen betyder skattemæssigt kan jacob nok bedre forklare, men jeg kan ikke forstille mig, at du bare kan overdreve virksomheden uden at det har nogle skattekonsekvenser.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 20:46

Hej Malene,

Tak for svar. Jeg troede egentlig ikke, at man skulle skifte cvr-nr. ved ejerskift... Så er det altså udelukket! Jeg har allerede mange forhandler-kontakter og det vil simpelthen være for bøvlet.

Mht. løn... Hvordan aflønner jeg så min kæreste? Og er det bare fuldt ud lovligt? Og så skal han vel betale skat af den løn? Uhh, en masse nye spørgsmål...

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Skrevet kl. 12:13

Hvis din kæreste arbejder for dig, så kan du fuldt ud lovligt udbetale løn til ham. Ja, han skal betale skat af sin indkomst fra dig. Danløn er et rigtigt godt system til at håndtere få lønninger i virksomheder som din. Koster kr. 15,00 pr. lønseddel. Så rimeligt billigt. Du kan få det sat op således at alle a-skat, am-bidrag, atp etc. trækkes automatisk fra din konto.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 12:39

Jeg synes bare stadig at det virker en smuuuule vanskeligt, men jeg er måske bare vanskelig!

Jeg forstår ikke helt det der med at atp a-skat og am-bidrag betales fra min konto? Jeg skal vel ikke betale hans skat? (Altså - vi har fællesøkonomi, men alligevel :))

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Elviraogsixten:
jeg er måske bare vanskelig!

Næ. Men at have ansatte giver mere besvær i form af mere administration.

Elviraogsixten:

Jeg forstår ikke helt det der med at atp a-skat og am-bidrag betales fra min konto? Jeg skal vel ikke betale hans skat?

Din kæreste kommer til at stå som ansat i dit firma. Det vil sige, at når han skal have udbetalt løn skal du tilbage hans Skat, Atp, Am-bidrag og sørge for at de beløb bliver indbetalt til rette modtagere (SKAT og ATP). Det er der hvor Danløn er et godt værktøj og sørge for at de ting som du skal indeholde ad din kæreste løn bliver betalt til tiden.

Det er ikke let, men Jacobs forslag er umiddelbart det mest enkle med mindre du ikke vil gøre brug af Virksomhedssskatteordningen - eller starte ud med et nyt CVR-nummer.

Malene

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)