William, hvor mange IT-domme, eller andre domme, har du læst?
Jeg har gennem tiden læst en del - også i sager, hvor jeg kendte en del til de praktiske detaljer. Jeg har endnu til gode, at se en dom, hvor der ikke er masser af fejl man som fagmand pege på. Det gælder ikke bare IT-domme.
Det er ikke en dommers opgave at kende alt til alt - heller ikke IT. Det anklager og forsvares ansvar at fremlægge deres syn på sagen og hver deres beviser på deres påstande.
Når det så er sagt ville jeg også ønske, at der var et højere fagligt nivau - generelt, i retsvæsnet. Jeg tror nu, at det ofte skyldes at de rette syn- og skønsmænd ikke indkaldes. Måske fordi det koster en hel del.
Men dommen synes jeg er både forståelig, forventet og retfærdig. En ting er hvad du selv vælger at gøre på din computer - men at drive forretning på en måde der så direkte lukrerer og skader bestemte andre virksomheder er sgu ikke fair. Det behøver en dommer ikke en masse IT-viden for at kunne bedømme. For dybest set er det ikke et IT-spøgsmål - det er et spørgsmål om markedsføringsloven og den måde der faktisk handles på.