Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af opstart - jeg søger ideer og/eller investorer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står med en ide, som jeg indtil videre udelukkende har fået positiv feedback på. I løbet af denne weekend (pinsen) kommer der info på www.god-mandag.dk, men indtil videre er her en kort beskrivelse af ideen:

Det er vigtigt at medarbejder og virksomhed passer sammen, både i værdier og i de ønsker og forventninger, de har til hinanden. Det rigtige match giver mere motiverede medarbejdere, der bliver længere hos virksomheden og giver mere i hverdagen.

På God Mandag kan du som jobsøgende søge efter den helt rigtige arbejdsplads. Ved at opsætte kriterier som antal ansatte, kollegernes gennemsnitsalder, virksomhedens størrelse og branche samt meget andet, kan du få en liste over virksomheder, der passer til dine ønsker.

Du kan læse om virksomheden som arbejdsplads, og når du finder en interessant virksomhed, kan du sende dem en uopfordret ansøgning.

Når du som virksomhed skal finde en ny medarbejder, har du mulighed for at vælge hvilken type stilling, du vil besætte. Herefter får du en liste over aktuelt jobsøgende, der matcher både din virksomhed og jobbet. Øverst i søgeresultatet finder du de uopfordrede ansøgninger, jeres virksomhed har fået fra jobsøgende, der er interesseret i lige præcis jeres virksomhed. Dermed slipper du for at bruge tid på uopfordrede ansøgninger, der er forældede, fordi ansøgeren har fundet nyt job i mellemtiden.

Jeg har efterhånden alle detaljer på plads, og har talt med både potentielle kunder og jobsøgende for at undersøge, om der er marked for ideen – og det er der i den grad. Jeg har desuden fundet en dygtig sælger, der kender markedet og tror på ideen, samt et firma, der vil og kan programmere sitet på kun 2 måneder.

Nu mangler jeg efterhånden ”bare” finansieringen.   Wink

Jeg skal bruge 200.000, men vil helst skaffe 250.000 just in case. Penge får jo nemt ben at gå på, og det vil være super ærgerligt at måtte stoppe inden jeg kommer ordentligt i gang, fordi jeg ikke lige havde forudset at… (indsæt selv skrækscenarie her)...   Wink

Jeg har talt med et par banker, men de vil kun kigge på ideen, hvis jeg selv stiller med samme beløb som jeg vil låne. (Fordi ”hvis du ikke selv vil skyde penge i det, så vil vi naturligvis heller ikke”... Jeg ville selvfølgelig rigtig gerne skyde penge i det – men jeg har dem ikke...)

Så nu er det tid til at blive kreativ.    Wink

Så vidt jeg kan forstå, fungerer investorer oftest sådan at man afgiver omkring 70% af sit firma til investoren - og det har jeg bestemt ikke lyst til. Jeg vil gerne afgive en del af overskuddet i en periode, men selve firmaet vil jeg selv eje og tage alle beslutninger for.

Min tanke er at finde personer, der tror på ideen og ønsker at "være med", og så belønne deres investering med en rigtig god "return on investment" - eksempelvis ved at 4-doble deres indskud på 1½ år. Det bør rigeligt være muligt rent økonomisk. Der er selvfølgelig den risiko for investorerne, at hvis jeg ikke kan få firmaet til at køre rundt, og firmaet går konkurs, så er deres penge tabt. Derfor den store ROI.

Alternativt vil jeg også meget gerne låne penge på traditionel vis, så jeg løbende betaler af på lånet med en fast rente, indtil jeg (forhåbentlig inden for ½-1 år) betaler det hele ud.

Hvad er jeres tanker om disse finansieringsideer? Jeg er meget åben over for andre forslag – og hvis du er interesseret i at investere i ideen, eller har input til mine forslag, vil jeg meget gerne høre fra dig.   Smile

Hav en rigtig dejlig dag!   Smile

Hilsen Rie

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rie,

Jeg kan ikke tage stilling til, om din ide er god eller dårlig, men det er heller ikke det du beder om. Du beder om hjælp eller råd til finansiering.

Allerførst, så kan du ikke undgå at aflevere en hel del indflydelse, når du får en investor på banen. Ingen investor vil acceptere at blive sat helt uden for indflydelse, specielt ikke når han alene finansierer din ide og dit firma.

En lånefinansiering kunne også være en mulighed for dig, som du selv nævner, men så må du også være indstillet på, at du skal finansiere gennem dine aktiver, altså stille sikkerhed. Du kan udelukkende få lån i dagens Danmark, hvis du selv stiller sikkerhed og iøvrigt står som selvskyldner på dette lån. Har du ikke aktiver for 250.000, så lader dette sig ikke gøre.

Sidste mulighed kan være, hvis du f.eks. har aktiver for kr 150.000, at du får en investor på banen til de sidste 40% og samtidig laver en fornuftig exit-plan for investoren, så han ser sig selv ude om 3 til 5 år.

Din ide er sikkert fin nok, men den mangler mange aspekter for at kunne finde finansiering fra andre end få, der netop interesserer sig for dette område.

Held og lykke med det.

Flemming

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 11:14

Hej

Nu er Flemming 1970 en pæn mand, men jeg synes nu alligevel at Rie skal vide, at medmindre hun som person bidrager med noget meget væsentligt for firmaets succes, - så er det ren utopi at tro at nogen vil finansiere et sådant projekt under de forudsætninger.

Lad mig tage det lidt generelt, - med Rie´s projekt som udgangspunkt.

Det er den klassiske iværksætterhistorie, - man får en idé og så har andre bare at bukke sig dybt i støvet og lemme nogle skillinger fordi der er ingen der skal bestemme over hjertebarnet (den lille ny virksomhed).

Der er bare ingen grund til for en investor at skulle betale de dummebøder som manglende erfaring i erhvervslivet  koster. Hvis Rie ønsker at have det bestemmende ord, så skal Rie kunne dokumentere at have præsteret overbevisende resultater. Det kan Rie ikke, fordi så havde hun vidst hvor hun skulle søge sin finansiering. Når man som iværksætter bliver adm. direktør i sin egen virksomhed, så er det fordi man udnævner sig selv og sjældent fordi man har kvalifikationerne.

At det står så dårligt til, kan man jo se af at der er en hel industri der lever af dummebøderne. E-pusher, SEO-LEX og SEO-supporten m.fl. (tilfældigt valgte eksempler) er jo typiske tilbud til den "adm. direktør" der disponerer efter det geniale system at opfinde den dybe tallerken hver gang.

Rie har en idé om en anderledes job-portal. Der er bare ikke noget til hinder for at andre mere etablerede spillere på markedet lader Rie bruge en masse krudt (og penge) på at skabe interesse for den form for formidling, - for så selv selv at lave noget lignende. Så står Rie (og hendes investor ) tilbage med en flot programmeret, men ukendt, jobportal mens Jobindex eller lign. kendte spillere på markedet løber med guldet.

Én af fordelene ved web-baserede ydelser er de lave startomkostninger. Hvorfor i alverden skal en jobportal så koste 250.000 kr.?

Hos One.com (tilfældigt valgt) kan man starte med et domæne og en skabelon til under 500,- for det første år. I princippet kan man så selv uploade hver enkelt bruger (copy/paste en email er let) og forskellige reklamemuligheder som Google adwords (tilfældigt valgt) og nogle bannerplaceringer (bannere kan laves gratis, søg på Google) på relevante sites, - og du har din helt egen jobportal for mindre end prisen på en uges ophold på Bornholm.

Nuvel, - det kan gøres smartere og det er også bare ment som en øjenåbner, men at ville smide 250.000 kr. efter noget enhver anden frit kan kopiere, det er en chance af den slags man selv tager, - ikke noget man søger andre til at finansiere.

Så mulighederne er der Rie, - det er bare spørgsmålet om du gider at gøre en indsats. Projektet som sådan kan du føre ud i livet i morgen.

Held og lykke med det.

/Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:28

Hej Rie,

Flemming kommer med nogle rigtig gode råd til dig. Han har ret i at en investor ikke ønsker at sætte penge ind på din konto, hvorefter du kan gøre med dem som du har lyst til.

I de fleste tilfælde vil det også være fornuftigt for dig at tage din investor med i beslutningerne, da vedkommende måske har været med til at gennemføre mange projekter tidligere med succes - det er jo derfor han har pengene. Du har derimod måske aldrig før stået med ansvaret for at skulle drive en virksomhed, og der vil være situationer, hvor en investors erfaring kan være mere end hans/hendes indskud værd.

Har du en forretningsplan, som beskriver din idé? Har du et detaljeret budget, som beskriver dit kapitalbehov og likviditetsflow henover de næste 2-3 år?

En god løsning for dig kunne netop være en exit strategi, hvor du henover en årrække køber investor ud af virksomheden.

Jeg har selv investeringsvillig kapital til rådighed, og er netop i gang med at lancere InvestorKapital.dk, som skal fungere som en formidling imellem iværksætter og investor.

Jeg hjælper dig med at få din forretningsplan opkvalificeret, så den er klar til at blive præsenteret for investor. Forløbet er gratis for iværksætteren, men jeg forbeholder mig retten til at afvise projekter, som jeg ikke mener kan give et fornuftigt afkast til iværksætter og investor.

Kontakt mig via kontaktformularen på InvestorKapital.dk, hvis du mener det kunne være interessant.

Hilsen Martin

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:27

Hej Rie,

Du får nogle guldkorn i denne tråd, som bestemt bør guide dig i det fremtidige forløb. Lytter du til dem, så er der gode muligheder fremadrettet for at få noget risikovillig kapital ind og arbejde med.

Som både dyrebilen og Martin skriver, så skal du ikke bare brænde for projektet, men også vide, hvad du gør og hvordan du kommer videre. Her kan investorer netop hjælpe og har man på forhånd aftalt en exitplan, så har investoren ingen anden mulighed end at rette sig efter det. Ergo kommer du i sidste ende til at være herre i eget hus.

Man skal dog ikke fornægte værdien af at have dygtige samarbejdspartnere at sparre med og investorer har ofte bevist, at de er dygtige indenfor deres felt og dermed kan de bringe en masse værdi ind i virksomheden, som du ellers ikke ville have.

Til Martin:

meJensen:

.....og er netop i gang med at lancere InvestorKapital.dk, som skal fungere som en formidling imellem iværksætter og investor.

Super godt initiativ! Jeg er sikker på, at der er et stort behov derude for sådanne tiltag.Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 10:13

Tusind tak for jeres svar!   :o)

Jeg har ikke noget problem med at en investor får indflydelse, og faktisk vil jeg være rigtig glad for at få nogen med direktør-erfaring ind i ”projektet”. Jeg har selv 14 års erfaring med administration og marketing, og de sidste 4 år har jeg arbejdet i rekrutteringsbranchen, så det rent praktiske i hverdagen har jeg styr på, og jeg ved også præcis, hvad det er, jeg gerne vil bygge op. Men som I selv siger, så har jeg ikke erfaring med at eje eller lede et firma, så det vil være en stor hjælp at have nogen at sparre med.

Jeg har bare ikke lyst til at afstå 70% af mit firma (og dermed al beslutningsret) til nogen, fordi de har penge på kontoen...   ;o)

Mht. at stille sikkerhed, så har jeg på papiret ca. 200.000 i friværdi i min andelslejlighed – men som de reelle salgspriser ser ud lige nu, så går salgspris og gæld nogenlunde op. Min bil er måske 10.000 værd – og så er der ikke rigtig andet at stille sikkerhed med.

Jeg har overvejet at gå efter et mindre beløb (som I også siger, kan det jo gøres billigere end 250.000) og få en kautionist ind i billedet. Måske vil banken så være mere villige til at gå ind i det.

Reelt set siger mit driftsbudget, at jeg ikke kommer under 154.000 i minus på noget tidspunkt. Jeg har sat 250.000 som ønsket beløb, fordi jeg ved at tingene ikke altid går som man har forventet – og det ville som sagt være super ærgerligt at blive tvunget til at stoppe lige før målstregen, fordi jeg lige mangler 20.000… Men hvis jeg barberer på programmeringen fra starten (og udvider funktionerne efter et par måneder), kan jeg måske nøjes med 100.000 i opstart. Og det er jo noget nemmere at skaffe...   ;o)

Man får bare ikke så mange chancer hos brugerne, og hvis de ikke synes at sitet fungerer optimalt fra starten, så risikerer jeg at miste brugere på den konto. Men hvis de ved, at sitet er under opstart, så kan de måske godt lokkes til at komme tilbage trods manglende funktioner...

I forbindelse med om andre jobportaler følger trop og overhaler mig inden om, så har det selvfølgelig været en stor del af mine overvejelser. Men:

I forhold til de jobsøgende er hovedproduktet at de kan finde virksomheder, der som arbejdsplads vil passe til deres ønsker. Det er nemlig pt. ikke muligt nogen steder at sætte kriterier op for hvad du ønsker i en arbejdsplads og så få en liste med relevante virksomheder. Det er hele hovedideen i projektet, og der er meget stor interesse for det hos de jobsøgere og potentielle jobsøgere, jeg har spurgt.

Den del er nem nok for konkurrenterne at efterligne.

Den svære del er:

Jeg har som sagt ringet til tilfældigt udvalgte virksomheder for at høre deres mening om ideen og for at vide om der er et marked for det. Den generelle holdning er at de er ret ligeglade med at have en virksomhedsprofil, hvor jobsøgende kan læse mere om dem. Til gengæld er de ved at drukne i uopfordrede ansøgninger, som er mere eller mindre målrettet til netop deres firma. De har en del spildtid på ansøgninger, der slet ikke matcher virksomheden. De gemmer de relevante ansøgninger, og når de så har en ledig stilling, kigger de ansøgningerne igennem igen. Deres problem er at ansøgningerne som hovedregel er forældede på det tidspunkt, fordi ansøgerne har fået job i mellemtiden. Derfor har de også en masse spildtid på forældede ansøgninger, og mangler efter eget udsagn et sted, hvor de kan nøjes med at finde aktuelle uopfordrede ansøgninger – og det vil de være RIGTIG glade for at kunne købe sig til.

Derfor har jeg valgt at gøre det til hovedproduktet til virksomhederne – og deres virksomhedsprofil er så det grundlæggende produkt, som tillader de jobsøgende at finde virksomheden og vurdere, om den er interessant. Med den vending af produktet har alle virksomhederne, jeg har talt med, været interesserede i at være med, og har bedt mig om at ringe dem op, når projektet er i luften.

Den del bliver sværere for jobportalerne at efterligne, fordi de uopfordrede ansøgninger i en vis grad undergraver deres forretning med at sælge jobannoncer… Det vil derfor – som jeg ser det – kræve at de laver en kovending og helt skifter retning for deres firma.

Derfor er jeg ikke SÅ bekymret for jobportalerne – selvom jeg selvfølgelig skal holde et meget åbent øje på deres reaktioner. Mon ikke de kommer med et modsvar, hvis det lykkes mig at lave en stor portal, som mange virksomheder bruger…?   ;o)

Men der er selvfølgelig helt åbent spil for alle andre end de eksisterende jobportaler. Hvem som helst kan jo komme ind og lave en side magen til. Derfor er det vigtigt at jeg relativt hurtigt får en masse virksomheder ”ind i folden”, og prøver at gøre sitet til ”det sted, alle bruger”, og hvor alle funktioner mere end lever op til deres ønsker (og bliver lavet til deres ønsker). Samtidig skal God Mandag skille sig ud fra efterfølgerne ved ekstraordinær service og opfølgning, hvor vi gør vores bedste for at sikre kunderne et godt resultat. (Nøj, det lyder reklameagtigt...   ;o)   Men jeg kan se fra min nuværende arbejdsplads, at hvis man giver kunder og brugere lidt mere end de forventer, så skaber det et loyalitetsforhold – og hvis de får lidt bedre resultater, end de havde forventet, og det er nemt at bruge, så spiller det ikke den store rolle, at man også kan købe varen et andet sted.)

Med hensyn til forretningsplan og drifts-/likviditetsbudget, så har jeg lavet begge dele. Budgettet er kun lavet for 2 år, fordi så meget afhænger af, om salget (og dermed udgiften til sælgere) går som forventet. Jeg mangler at få en revisor til at kigge på budgettet, for lige nu kan det stadig ændre sig en del (heldigvis til det bedre).

Jeg har som sagt lavet en aftale med en sælger, der har et par års erfaring fra branchen, og som er meget interesseret i at være med i projektet. Hun er helt sikker på at der er marked for det, og at det bliver nemt at sælge. Men hun mener at jeg har sat prisen for lavt (den er sat rent symbolsk for at få så mange virksomheder som muligt med – beløbet skal helst ikke gøre købet til en større beslutning), og hun har derfor tilbudt at ringe til en række potentielle kunder, så hun kan spore sig ind på, hvad prisen bør være.

Derfor kan budgettet stadig ændre sig, så jeg venter lige med at få en revisor ind over, til jeg har det færdigt.

Og super god ide med InvestorKapital.dk!

Jeg kender selv flere, der står med en god ide, men mangler enten penge eller penge og erfaring – og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal gå hen med projektet, og hvad der skal til.

Jeg kontakter dig via InvestorKapital.dk...   :o)

Tak for hjælpen, alle sammen!   :oD

Og kom endelig med mere, hvis I har flere kloge ord? Viden kan man aldrig få for meget af…   :o)

Hilsen Rie

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)