Hej Aminoer
Jeg står med en ide, som jeg indtil videre udelukkende har fået positiv feedback på. I løbet af denne weekend (pinsen) kommer der info på www.god-mandag.dk, men indtil videre er her en kort beskrivelse af ideen:
Det er vigtigt at medarbejder og virksomhed passer sammen, både i værdier og i de ønsker og forventninger, de har til hinanden. Det rigtige match giver mere motiverede medarbejdere, der bliver længere hos virksomheden og giver mere i hverdagen.
På God Mandag kan du som jobsøgende søge efter den helt rigtige arbejdsplads. Ved at opsætte kriterier som antal ansatte, kollegernes gennemsnitsalder, virksomhedens størrelse og branche samt meget andet, kan du få en liste over virksomheder, der passer til dine ønsker.
Du kan læse om virksomheden som arbejdsplads, og når du finder en interessant virksomhed, kan du sende dem en uopfordret ansøgning.
Når du som virksomhed skal finde en ny medarbejder, har du mulighed for at vælge hvilken type stilling, du vil besætte. Herefter får du en liste over aktuelt jobsøgende, der matcher både din virksomhed og jobbet. Øverst i søgeresultatet finder du de uopfordrede ansøgninger, jeres virksomhed har fået fra jobsøgende, der er interesseret i lige præcis jeres virksomhed. Dermed slipper du for at bruge tid på uopfordrede ansøgninger, der er forældede, fordi ansøgeren har fundet nyt job i mellemtiden.
Jeg har efterhånden alle detaljer på plads, og har talt med både potentielle kunder og jobsøgende for at undersøge, om der er marked for ideen – og det er der i den grad. Jeg har desuden fundet en dygtig sælger, der kender markedet og tror på ideen, samt et firma, der vil og kan programmere sitet på kun 2 måneder.
Nu mangler jeg efterhånden ”bare” finansieringen.
Jeg skal bruge 200.000, men vil helst skaffe 250.000 just in case. Penge får jo nemt ben at gå på, og det vil være super ærgerligt at måtte stoppe inden jeg kommer ordentligt i gang, fordi jeg ikke lige havde forudset at… (indsæt selv skrækscenarie her)...
Jeg har talt med et par banker, men de vil kun kigge på ideen, hvis jeg selv stiller med samme beløb som jeg vil låne. (Fordi ”hvis du ikke selv vil skyde penge i det, så vil vi naturligvis heller ikke”... Jeg ville selvfølgelig rigtig gerne skyde penge i det – men jeg har dem ikke...)
Så nu er det tid til at blive kreativ.
Så vidt jeg kan forstå, fungerer investorer oftest sådan at man afgiver omkring 70% af sit firma til investoren - og det har jeg bestemt ikke lyst til. Jeg vil gerne afgive en del af overskuddet i en periode, men selve firmaet vil jeg selv eje og tage alle beslutninger for.
Min tanke er at finde personer, der tror på ideen og ønsker at "være med", og så belønne deres investering med en rigtig god "return on investment" - eksempelvis ved at 4-doble deres indskud på 1½ år. Det bør rigeligt være muligt rent økonomisk. Der er selvfølgelig den risiko for investorerne, at hvis jeg ikke kan få firmaet til at køre rundt, og firmaet går konkurs, så er deres penge tabt. Derfor den store ROI.
Alternativt vil jeg også meget gerne låne penge på traditionel vis, så jeg løbende betaler af på lånet med en fast rente, indtil jeg (forhåbentlig inden for ½-1 år) betaler det hele ud.
Hvad er jeres tanker om disse finansieringsideer? Jeg er meget åben over for andre forslag – og hvis du er interesseret i at investere i ideen, eller har input til mine forslag, vil jeg meget gerne høre fra dig.
Hav en rigtig dejlig dag!
Hilsen Rie |
Hej Rie,
Jeg kan ikke tage stilling til, om din ide er god eller dårlig, men det er heller ikke det du beder om. Du beder om hjælp eller råd til finansiering.
Allerførst, så kan du ikke undgå at aflevere en hel del indflydelse, når du får en investor på banen. Ingen investor vil acceptere at blive sat helt uden for indflydelse, specielt ikke når han alene finansierer din ide og dit firma.
En lånefinansiering kunne også være en mulighed for dig, som du selv nævner, men så må du også være indstillet på, at du skal finansiere gennem dine aktiver, altså stille sikkerhed. Du kan udelukkende få lån i dagens Danmark, hvis du selv stiller sikkerhed og iøvrigt står som selvskyldner på dette lån. Har du ikke aktiver for 250.000, så lader dette sig ikke gøre.
Sidste mulighed kan være, hvis du f.eks. har aktiver for kr 150.000, at du får en investor på banen til de sidste 40% og samtidig laver en fornuftig exit-plan for investoren, så han ser sig selv ude om 3 til 5 år.
Din ide er sikkert fin nok, men den mangler mange aspekter for at kunne finde finansiering fra andre end få, der netop interesserer sig for dette område.
Held og lykke med det.
Flemming