Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snydt af udlejer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg søger et godt råd.

Efter at jeg overtom mit erhvervslejemål, til drift af restauration / take-away stødte jeg ind i nogle forbud fra ejendommens ejerforening.

Jeg havde betalt en god afståelse og 6md forudbetalt husleje. Kontrakten havde jeg forhandlet sammen med en specialiceret advokat. Selve kontraktens udformning var lang, og dyr da ejendomsmægleren hele tiden lavede fejl og ikke kunne fremskaffe de rigtige oplysninger om udlejer.

Da jeg skulle overtage lejemålet og stod med nøglen i hånden, blev jeg kontaktet af ejerforeningens formand som fortalte at de havde lavet skrftligt forbud mod opsætning af ventilations anlæg, og at de skulle godkende den nye lejer, og at de ikke ville have restauration i lejemnålet.

Jeg kontaktede udlejer som benægtede at et sådant forbud fandtes, og at ejerforeningen ikke kunne bestemme dette. Hvilket jo var absurt, nå jeg stod med dokumenterne i hånden, fra ejerforeningens advokat.

Jeg var således fanget og turde ikke gå igang med indretningen af lokalerne som ikke før havde været restauration, og der derfor skulle bruges mange penge på at istandsætte.

Jeg kontaktede også advokaten der havde været med under kontraktens udformning. Efter en del e-mail udvæksling nåede vi frem til at jeg kunne undlade at betale husleje indtil at jeg havde fået en tilladelse. jeg havde allerede betalt for første månedes husleje som jeg jo ikke kunne bruge til noget. Derudover havde min kone opsagt sit job.

Ejerforeningen gjorde det klart at at der var visse vvs installationer som ikke var lovlige og som aldrig havde været anmeldt hos kommunen. Og at disse skulle lovliggøres inden de ville give mig tilladelse.Alt dette havde jeg ikke nogle schancer for at vide noget om før lejemålets overtagelse.

Udlejer lovede da ejerforeningen at han ville få bragt sagerne iorden. Der gik herefter ca 2 md. hvor han havde adskillige vvs firmaer til at kikke på sagen uden at der skedte noget. Til trods herfor havde han fået overbevist ejerforeningen om at han at han personligt ville indstå for at alt arbejdet blev lovlig gjort. Og det lykkedes ham at fremskaffe en entilladelse til drift af restaurent.

Jeg blev således bedt om igen at betale husleje, og jeg kunne starte indretningen af lokalerne.

Her stødte jeg så ind i problemet at jeg skulle have hav en ekstra køkkenvask, og opvaskemaskine sat op. ( fødevarestyrelsens krav) Men det kunne jeg ikke fordi vvs installationerne  stadig ikke var lavet, og det ville være ulovligt a koble det op på nogle forkerte installationer. VVs firmaet som jeg kontaktede ville ikke gøre det.

Udlejer kom da. ca 4 md. efter overtagelsen og hældte vand ud af ørene med en søforklaring om at hans tegninger til kommunen ikke var blevet godkendt, at der var en på kommunen der havde med sagen at gøre der var blevet fyret, og kontoret var under flydtning og bla,bla,bla.

Han havde altså ikke fået godkendt noget som helst som han lovede, og jeg kunne ikke komme videre samtid med at je skulle betale husleje for 3 gang.

Jeg valgte derfor at tage sagen i ejen hånd. Jeg indkaldt et rådgivende engienør firma som skulle stå for at udfærdige tegninger og udbuds lister til 3 leverandørere.

Det var aftalt med udlejer at han skulle betale for rådgivning og lovliggørelse af installationerne.

Da tegningertne var færdige blev arbejdet sendt i udbud hos 3 vvs firmaer. Jeg tog derfor imod det billigste tilbud som lød på ca. 50.000 hvoraf det var udspeseficeret at de 40.000 tilkom udlejer, da de omhandlede lovliggørelse af hans gamle installationer.

Da arbejdet var uudført blev regningen på 75000 sendt til mig, dat det var mig der havde bestilt arbejdet. Der var åbenbart løbet nogle ekstra timer på, og nogle andre ting sm jeg ikke helt forstod.

Jeg videresendte den så til udlejer. som selvfølgelig ikke ville betale. Han kom så med en spesefikation om hvad han mente det burdt koste. 8000 var han villig til at betale.

Så nu hanger jeg på den regning som jeg har betalt tilbage med 25000 pr. md de første 2 md. Det erselvfølgelig ikke en særlig god start for en lille takeaway der kæmper for at komme godt fra start. Og har bevirket at der ikke er det store overskud.

Jeg har nu 2 gange aftalt møde med ham på min advokats kontor, hvor han begge gange blevet forhindret, selvom han havde bekræftet aftalen.

SPØRGSMÅLET ER? Skal jeg bare acceptere at der ikke rigtig er noget jeg kan gøre? Advokaten ser ikke rigtig ud til hjælp og skal have penge på bordet for a overhovedt at skænke det en overvejelse. Jeg har siden opstart nok alligevel brugt ca. 25000 på advokat som har fuldt med i sagen hele vejen. Jeg har egentlig ikke været istand til at få et råd om hvad jeg kan gøre.

Kan udlejer bare blive lved at løbe fra ethvert ansvar.

Tak for tålmodigt at have lyttet. Jeg ser frem til et godt råd.

Mvh Claus

 

 

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Umiddelbart ville jeg gå efter din egen advokat.

Hvad angår installationerne, så må det enten være aftalt i kontrakten eller reguleret via lovgivningen, og det må din advokat snildt kunne svare på.

/Michael

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan- gå efter? Det virker ikke som om han er særlig interesseret, før der kommer penge på bordet. Jeg har bedt om hjælp, men har ikke reageret.

Jeg har bedt ham skrive et eller andet til udlejer. Og jeg jeg har spurgt om hvor jeg står i sagen. Jeg mener nu også at han burde have interesse i at følge sagen til dørs, når han nu har været vidne til det hele. 

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er godt nok noget af en historie. Normalt er jeg ikke tilhænger af at skifte hest midt i vadestedet, men synes at det her må reglen der bekræfter undtagelsen. Man er ikke gift med sin advokat, ligesom man ikke er gift med sin bank. Så måske det var en idé at få en anden til at se på det.

Normalt ville jeg sige at hvis der er aftalt i lejekontrakten at der skal være mulighed for at installere de omtalte ting, så skal de stedlige forhold være til det. Umiddelbart ville jeg sige at du skal overveje at tilbageholde en del af huslejen på en særskilt konto. Dette skal du selvfølgelig informere udlejer om.

Men vil igen sige at den her godt nok er speget.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Hvis jeg forsøger at sætte en ny advokat ind i sagen, vil det så sige at jeg skal betalle denne for at sætte sig ind i sagen, læse lejekontrakten og så videre, som nok løber op i mange tusinde kr., uden så at vide om jeg får noget som helst ud af det?

Er der nogle som evt kan anbefale en advokat? Eller om der er nogle der opererer med en tilfredsheds garanti?

 

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nu kommet et nyt problem i sagen:

 Ejerforeningen har henvendt sig til mig, efter at deres henvendelser til Jørgen Rathsac ikke har lykkedes.

 De vil gerne se beviser for ansøgninger om det foretagede vvs arbejde er indsendt til kommunen, disse beviser har jeg skaffet.

 Det viser sig dog nu at toilettet, som blev sat op af den forige ejer og som aldrig er søgt om hos kommunen, stadig ikke er ansøgt!

 Det troede jeg at Engienørfirmaet,  som jeg kontaktede havde stået for, men det havde de altså ikke.

 Ejerforeningen kræver altså at disse ansøgninger er tilstede som heletiden var deres krav.

 De truer nu med foged forbud, hvilket betyder at butikken bliver lukket, siger de.

Udlejer er fortsat ligeglad. Men vi resikerer jo at tabe alle vores penge? Eller hvad? Det er da vel Udlejer der står til ansvar?

Findes der iøvrigt en forsikring der kan dække dette tab? Tabt arbejdsfortjeneste mm?

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amano

Jeg ville nu også skifte advokat og finde en der har haft med restaurationer at gøre, da der er sindsygt mange regler:

Ligeledes er det vigtigt at der i din kontrakt med udlejer står at du har ret til en ventilation, undersøg evt. om den kan laves indvendig - skorsten, således at den ikke genere naboerne.

Ydermere bliver du nød til at danne dig et overblik over reglerne for restarationsdrift, såsom om der kræves en fedtudskiller koblet på dine nye håndvaske, og om toiletterne og de andre forhold de har. Dette kan du undersøge på bygge teknisk forvaltning. Er godt klar over at det er din rådgivers job, men hvis det var mig ville jeg nu være sikker.

Ligeledes virker det som om at dine naboer ikke er vildt begejstret for din forretning, hvorunder du skal være påpasselig med lysniveauet og hvorledes du behandler de skrald, da det typisk bliver smidt ud i et fællesareal. Herunder kan der også kræves særskilt renovation 

Det er ikke for at forskrække dig, men med en uduelig udlejer, negativ stemte naboer - og halve tilladelser kan det ende med endnu flere bekymringer. 

Så find en god advokat med BRANCHEERFARING, tag en tur forbi teknisk forvaltning og brug et par dage på at rende det forskellige lovmæssige krav igennem, så det ved hvorledes du står stillet og hvad du skal være påpasselig med.

God fornøjelse og vind med det

Kim Kampp 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)