Kære alle Jeg søger et godt råd. Efter at jeg overtom mit erhvervslejemål, til drift af restauration / take-away stødte jeg ind i nogle forbud fra ejendommens ejerforening. Jeg havde betalt en god afståelse og 6md forudbetalt husleje. Kontrakten havde jeg forhandlet sammen med en specialiceret advokat. Selve kontraktens udformning var lang, og dyr da ejendomsmægleren hele tiden lavede fejl og ikke kunne fremskaffe de rigtige oplysninger om udlejer. Da jeg skulle overtage lejemålet og stod med nøglen i hånden, blev jeg kontaktet af ejerforeningens formand som fortalte at de havde lavet skrftligt forbud mod opsætning af ventilations anlæg, og at de skulle godkende den nye lejer, og at de ikke ville have restauration i lejemnålet. Jeg kontaktede udlejer som benægtede at et sådant forbud fandtes, og at ejerforeningen ikke kunne bestemme dette. Hvilket jo var absurt, nå jeg stod med dokumenterne i hånden, fra ejerforeningens advokat. Jeg var således fanget og turde ikke gå igang med indretningen af lokalerne som ikke før havde været restauration, og der derfor skulle bruges mange penge på at istandsætte. Jeg kontaktede også advokaten der havde været med under kontraktens udformning. Efter en del e-mail udvæksling nåede vi frem til at jeg kunne undlade at betale husleje indtil at jeg havde fået en tilladelse. jeg havde allerede betalt for første månedes husleje som jeg jo ikke kunne bruge til noget. Derudover havde min kone opsagt sit job. Ejerforeningen gjorde det klart at at der var visse vvs installationer som ikke var lovlige og som aldrig havde været anmeldt hos kommunen. Og at disse skulle lovliggøres inden de ville give mig tilladelse.Alt dette havde jeg ikke nogle schancer for at vide noget om før lejemålets overtagelse. Udlejer lovede da ejerforeningen at han ville få bragt sagerne iorden. Der gik herefter ca 2 md. hvor han havde adskillige vvs firmaer til at kikke på sagen uden at der skedte noget. Til trods herfor havde han fået overbevist ejerforeningen om at han at han personligt ville indstå for at alt arbejdet blev lovlig gjort. Og det lykkedes ham at fremskaffe en entilladelse til drift af restaurent. Jeg blev således bedt om igen at betale husleje, og jeg kunne starte indretningen af lokalerne. Her stødte jeg så ind i problemet at jeg skulle have hav en ekstra køkkenvask, og opvaskemaskine sat op. ( fødevarestyrelsens krav) Men det kunne jeg ikke fordi vvs installationerne stadig ikke var lavet, og det ville være ulovligt a koble det op på nogle forkerte installationer. VVs firmaet som jeg kontaktede ville ikke gøre det. Udlejer kom da. ca 4 md. efter overtagelsen og hældte vand ud af ørene med en søforklaring om at hans tegninger til kommunen ikke var blevet godkendt, at der var en på kommunen der havde med sagen at gøre der var blevet fyret, og kontoret var under flydtning og bla,bla,bla. Han havde altså ikke fået godkendt noget som helst som han lovede, og jeg kunne ikke komme videre samtid med at je skulle betale husleje for 3 gang. Jeg valgte derfor at tage sagen i ejen hånd. Jeg indkaldt et rådgivende engienør firma som skulle stå for at udfærdige tegninger og udbuds lister til 3 leverandørere. Det var aftalt med udlejer at han skulle betale for rådgivning og lovliggørelse af installationerne. Da tegningertne var færdige blev arbejdet sendt i udbud hos 3 vvs firmaer. Jeg tog derfor imod det billigste tilbud som lød på ca. 50.000 hvoraf det var udspeseficeret at de 40.000 tilkom udlejer, da de omhandlede lovliggørelse af hans gamle installationer. Da arbejdet var uudført blev regningen på 75000 sendt til mig, dat det var mig der havde bestilt arbejdet. Der var åbenbart løbet nogle ekstra timer på, og nogle andre ting sm jeg ikke helt forstod. Jeg videresendte den så til udlejer. som selvfølgelig ikke ville betale. Han kom så med en spesefikation om hvad han mente det burdt koste. 8000 var han villig til at betale. Så nu hanger jeg på den regning som jeg har betalt tilbage med 25000 pr. md de første 2 md. Det erselvfølgelig ikke en særlig god start for en lille takeaway der kæmper for at komme godt fra start. Og har bevirket at der ikke er det store overskud. Jeg har nu 2 gange aftalt møde med ham på min advokats kontor, hvor han begge gange blevet forhindret, selvom han havde bekræftet aftalen. SPØRGSMÅLET ER? Skal jeg bare acceptere at der ikke rigtig er noget jeg kan gøre? Advokaten ser ikke rigtig ud til hjælp og skal have penge på bordet for a overhovedt at skænke det en overvejelse. Jeg har siden opstart nok alligevel brugt ca. 25000 på advokat som har fuldt med i sagen hele vejen. Jeg har egentlig ikke været istand til at få et råd om hvad jeg kan gøre. Kan udlejer bare blive lved at løbe fra ethvert ansvar. Tak for tålmodigt at have lyttet. Jeg ser frem til et godt råd. Mvh Claus
|
Hej
Umiddelbart ville jeg gå efter din egen advokat.
Hvad angår installationerne, så må det enten være aftalt i kontrakten eller reguleret via lovgivningen, og det må din advokat snildt kunne svare på.
/Michael