Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netbanksvindel kan ruinere virksomheder

Side 2 ud af 9 (87 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må også erkende, at det er rystende læsning! Tongue Tied

De fleste firmaer i Danmark består jo netop af små virksomheder, som oftest kun er iværksætteren selv uden ansatte. Ser man på et sådant setup vil jeg mene, at om man er privatperson eller selvstændig i enkeltmandsfirma, så burde sagen være den samme. Det kan jo være den samme computer som bliver hacket og begge konti tømt, men dermed kun den ene konto som er garanteret erstatning.

Argumentet om, at der er mange virksomheder der ikke lever op til de korrekte sikkerhedsforanstaltninger - og dermed ikke skal sikres - holder ikke. Der er jo endnu flere private som ikke overholder almindelige sikkerhedsforanstaltninger... Hvorfor burde de så sikres af banken?

De to situationer burde sidestilles - alt andet er tosset.

Banken stiller et elektronisk produkt til rådighed, som den ønsker at vi skal bruge. Så må det også være banken som sikrer, at pengene er trygge i anvendelsen af dette produkt.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 18:52

Niels, Du er da ikke beskyttet mod sleepers.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:56

Niels:

Jeg har Nordea i sverige og når jeg skal foretage nogle transaktioner, så har jeg en lille kortlæser som jeg skal bruge for at kunne logge på. Den er beskyttet med en kode fra banken som gælder i 4 min. + min pinkode til kortet.

https://gfs.nb.se/privat/bank/index.html

Med den føler jeg mig 100% sikker. Jeg håber da at danske banker finder på noget ligende. 

Smart! Yes

Det kan da kun gå for langsomt med at få indført lignende systemer. Men spørgsmålet er, om det ville stille os anderledes i spørgsmålet om at blive hacket. Alt kan brydes, så længe det er elektronisk, så selv ikke med denne løsning er vi 100% sikre.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:57

Det er trist men sådan er det jo i hele verden.

Men her i Tyskland får man sendt en sms til mobilen før en overførsel kan godkendes. Selv ved overførsler mellem 2 af ens egne kontier. Dvs får en hacker adgang til en netbank, kan vedkommende kun se hva der står af tal og posteringer, men ik foretage nogle overførsler eller andet. Meget praktisk og sikkert...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:01

Fashion-Seller:
Men her i Tyskland får man sendt en sms til mobilen før en overførsel kan godkendes.

Det gør vi faktisk også - og godkender vi ikke - bliver der ikke overført noget. Men det er kun ved større transaktioner. Men måske jeg skulle undersøge om de kan tage alle over en kam Smile

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 19:09

Fashion-Seller:

Men her i Tyskland får man sendt en sms til mobilen før en overførsel kan godkendes. Selv ved overførsler mellem 2 af ens egne kontier. Dvs får en hacker adgang til en netbank, kan vedkommende kun se hva der står af tal og posteringer, men ik foretage nogle overførsler eller andet. Meget praktisk og sikkert...

Netop denne sikkerhedsmekaniske er der nu også sået tvivl om. Det påstås at hackere kan lave SIM kort med dit telefonnummer og ved at benytte dette SIM kort i visse ældre mobiltelefon modeller kan de modtage SMS'er som er tiltænkt din telefon. Sammenholdt med en inficeret netbank pc er det nok ikke så svært at napse lidt penge fra din bankkonto.

http://www.version2.dk/artikel/10997-gammel-nokia-model-goer-to-faktor-netbankindbrud-mulige

Jeg lægger alle mine driftsmidler under min hovedpude hver aften...

Mvh Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:26

Hmmm... jeg kommer til at tænke på, at min bedre halvdel for nogle måneder siden fik forøget sikkerheden på sin privatkonto, mens der aldrig skete en sikkerhedsforøgelse på min firmakonto (ps. min privatkonto har jeg i en anden bank).

Så det kunne jo godt lade til, at banken var ret ligeglad med mine firmakonti, da de kører videre med samme sikkerhedsniveau, mens der oprustes for privatkonti...!!!

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:27

meJensen:

Jeg må også erkende, at det er rystende læsning! Tongue Tied

De fleste firmaer i Danmark består jo netop af små virksomheder, som oftest kun er iværksætteren selv uden ansatte. Ser man på et sådant setup vil jeg mene, at om man er privatperson eller selvstændig i enkeltmandsfirma, så burde sagen være den samme. Det kan jo være den samme computer som bliver hacket og begge konti tømt, men dermed kun den ene konto som er garanteret erstatning.

Argumentet om, at der er mange virksomheder der ikke lever op til de korrekte sikkerhedsforanstaltninger - og dermed ikke skal sikres - holder ikke. Der er jo endnu flere private som ikke overholder almindelige sikkerhedsforanstaltninger... Hvorfor burde de så sikres af banken?

De to situationer burde sidestilles - alt andet er tosset.

Banken stiller et elektronisk produkt til rådighed, som den ønsker at vi skal bruge. Så må det også være banken som sikrer, at pengene er trygge i anvendelsen af dette produkt.

Hej meJensen,

Jeg forstår godt dine synspunkter.
Men der er forskel på virksomheder og private - på mange områder.

Der er ikke samme garanti-regler, når en privat person og en virksomhed køber et forbrugsgode.
Private er sikret 2 års reklamationsret. Det er virksomheder ikke.

Når to virksomheder handler med hinanden, er de reelt ligeværdige.
Der kan ikke blive tale om forbrugerbeskyttelse, for virksomheden er ikke en forbruger men samarbejdspartner.

Bankerne forsøger at holde sikkerheden i top, men de kan på ingen måde holde sikkerheden i top, hvis ikke kunden opretholder et minimum af sikkerhed.

Derfor har virksomhederne brug for professionel bistand til at sikre sig bedst muligt Smile

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:33

nielco:
Der kan ikke blive tale om forbrugerbeskyttelse, for virksomheden er ikke en forbruger men samarbejdspartner.

Netop derfor burde der laves en »virksomhedsbeskyttelse« - så kunne vi måske også undgå en hel del små retssager virksomheder i mellem...

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:01

OK - Det er forståeligt at bankerne vil sikre sig.

Sagen er, at det der sikkert skrever med ultra-småt eet eller andet sted er kommet frem i lyset.

Når nu det ER fremme bliver vi jo nødt til at forholde os til det.

Vi løber altså alle en større eller mindre risiko, som vi ikke var klar over.

Er der nogen, der har nogle bud på, hvor man skal placere overskudet med 100% sikkerhed og  de få promille forrentning vi får via en normal netbank konto?

Alternativt er det NU bankerne kan flytte markedsandele: Dem, der kan tilbyde en netbank, hvor man er sikret som virksomhedskunde har nogle meget stærke kort på hånden. Det er i hvert tilfælde noget, der kunne få mig til at skifte bank.

Mvh,

Christian

Side 2 ud af 9 (87 indlæg)