Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Berlingske har brugt min side til inspiration uden kildeangivelse.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 305
Fra  Sushibutik.dk Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag har Berlingske et indlæg om Forårsshopping i Sverige og de har brugt min side til inspiration, uden kildeangivelse.

For 2 måneder siden blev jeg kontaktet af Mediaplanet, som skrev at de havde brugt min webside www.billigtisverige.dk til inspiration og om jeg ville hjælpe dem med at komme med flere tips til shopping i Sverige. De var i gang med at skrive en temaavis til Berlingske og formålet med dette er selvfølgelig at skrive om Sverige og at sælge annoncer til en masse Svenske virksomheder.

Jeg skriver at det vil jeg naturligvis gerne vil hjælpe, men jeg forventer at de skriver at de har brugt min side som inspiration og kilde. Det står klart og tydeligt på min side, at man kun må bruge de informationer der står på den, hvis man angiver kilde.

Jeg skriver følgende om Copyright

Hvis du er journalist og bruger min side som inspiration eller bringer uddrag eller hele tekster fra den, så skal det være med tydelig kildeangivelse. Så for at undgå risiko for krav om erstatning, vederlag og godtgørelse, så husk kildeangivelse. 

Beskeden jeg får er, at alle artikler er allerede skrevet, men at hun lige vil checke. Da jeg senere spørger om de har husket at angive min side som kilde, er der intet svar.

Jeg har skrevet til Chefredaktøren for Berlingske i sidste uge og han var mere eller mindre ligeglad og har efterfølgende ikke besvaret min mail.

I dag udkommer Berlingske med deres tillæg og der står ingen steder at min side er brugt som kilde til nogle af artiklerne.

Hvor står jeg nu? Skal jeg lade mig tryne af de store, eller skal jeg sende dem en regning for, at de har brugt min side som kilde og inspiration? Er det Mediaplanet jeg skal gå efter eller er det Berlingske?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:17

Det er desværre helt almindeligt, at dagbladende stjæler fra Nettet uden at angive kilde. Aviserne er nogle fucking hyklere! De råber og skriger hvis der er nogle der tager så meget som et komma fra dem, men selv stjæler de med arme og ben. Jeg tror det er et udtryk for to ting: Generel sjusk, og en gennemsyret frygt for al konkurrence på Nettet.

Med mindre de direkte har kopieret tekster fra din side kan du ikke gøre noget juridisk ved det.

Personligt har konsekvensen blot være, at på trods af at mange journalister har bedt mig om at tippe dem om nyheder indenfor søgemaskinebranchen, så får de stort set aldrig de tips af mig mere

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:03

Hej Kim

Nu håber jeg ikke jeg ødelægger noget for dig, men man skal ikke henvise til ens inspiration. Hvis du ikke kan bevise at de bruger din side som kilde og de ikke citerer din side, så er der intet du kan gøre. Personligt synes jeg da heller ikke du bør brokke dig, uanset hvad øger artiklen vel interessen for det du foretager dig, og kan du findes på google, så må man formode de skaber arbejde til dig?  

Alt godt, Kristian

Fra Værløse
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 305
Fra  Sushibutik.dk Skrevet kl. 16:15

Hej Mikkel og Kristian

Mikkel: Du har desværre nok ret, men jeg kan sgu godt blive lidt knotten, for hvis det var den anden vej omkring, så havde de jagtet med med et erstatningskrav.

Kristian: Det er da super fedt at der er meget focus på denne debat om billigt indkøb i Sverige og selvfølgelig gavner det mig, idet der kommer flere og flere besøgende.

Jeg har engang lært at med fair play, der kommer man længst og derfor skal de da ikke have lov til at opføre sig på den måde. Jeg har brugt mange timer og bruger stadig en hel del timer på siden og jeg synes det ville være god stil, at man lige henviste til siden.

Nå, over and out på dette.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 16:19

Kim

-Du har ret...   det vil være fair play at henvise.... Det kan godt være at der som tidligere nævnt ikke skal være nogen kilde. Men en avis som Berlingske skal lige huske på at de har nogle erhvervsafdelinger....  Herunder erhvervsbladet....  Så ønsker de annoncekunder, skal medierne også være fair overfor erhvervslivet.

michael

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:32

Der er desværre ikke den sammenhæng. Professionelle annoncører annoncerer ikke i Berlingske fordi de kan lide dem - men fordi det er der deres målgruppe befinder sig.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)