Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man være momsregistreret for at deltage på en messe?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Skovlund, vestjylland
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg er blevet spurgt, om jeg har lyst til at deltage på en messe i nærheden af, hvor jeg bor. Jeg maler billeder, laver smykker i sølv, som jeg selv forarbejder, samt "almindelige" smykker med perler, knytteteknik, samt ting støbt i gibs, mosaikker, kort med motiver i akvarel o.m.m

Jeg har malet i mange år og har altid interesseret mig for at fremstille forskelligt til gaver, men kun i familie/venne regi og til eget "forbrug", som der nu var tid til efter arbejde mv. Men sidste efterår blev jeg fyret, tog imod tilbud om et rengøringsarbejde på den lokale skole, men det var kun 25 timer. Jeg var ikke interesseret i at få suppleret op fra fagforeningen og da jeg er alene om at rengøre en hel skole fra kælder til kvist, er 5 timer rigeligt og jeg kan sagtens leve for den løn det giver. Men altså, så øjnede jeg chancen for, at gøre meget mere ved det kreative i stedet. Jeg har derfor haft "åbent" i mit lille beskedne værksted et par gange, så folk kunne se, hvad jeg lavede. Jeg bor i en lille by i vestjylland, så jeg har ikke solgt så meget endnu, at jeg skal opgive noget til skat, jeg går ud fra at det er et eventuelt overskud, jeg skal betale skat af, hvis det altså er over 15.000, samt at jeg skal op og omsætte for 50.000 for at være momsregistreret.  

Jeg har ikke fået noget cvr.-nummer eller nogen momsregistrering, jeg går ud fra, at det jeg laver er hobbyvirksomhed. Jeg har ikke faste åbningstider, men folk kan henvende sig til mig eller jeg har holdt åbent i forbindelse med jul, påske osv. Det er meningen, at jeg med tiden vil finde et par forretninger, som kunne være interesserede i at have mine ting stående. Men nu blev jeg spurgt om at deltage i en messe med 70 tilmeldte stande, måske får jeg nogle kontakter der. Men må jeg sælge til det publikum der kommer og kigger? Skal jeg være momsregistreret for at deltage, eller vil det være nok med at få et cvr.nummer? og kan jeg nå det, messen er den 13. og 14. juni...

Jeg tænker ikke på mig selv som den store kunstner, jeg kan bare godt lide at bruge mine kreative evner, og det kunne være sjovt at tjene lidt på det. Vil det jeg laver blive vurderet som kunst? - For så er der vel andre regler, jeg skal følge?

Vil de andre deltagere i messen, have noget imod at jeg deltager uden momsregistrering? Jeg tager overkommelige priser for mine malerier, tegninger, smykker mv., så jeg skal sælge meget for at nå op på 50.000... jeg er ikke interesseret i at trække noget fra eller spekulere i noget for at snyde skat. Jeg har lavet et lille kassebogsregnskab over mine aktiviteter, siden sidste efterår og gemt kvitteringer på det jeg har købt, for selv at have et lille overblik, jeg har ikke lavet nogen kvitteringer på det jeg har solgt, kun noteret beløbet, samt hvad jeg har sat i banken på min konto.

Er jeg nødt til at dokumentere mere? Hvis jeg deltager i messen skal jeg så lave kvitteringer, på det jeg sælger? eller hvordan skal jeg forholde mig? Jeg har ikke gemt kvitteringer på maling etc. som jeg har indkøbt igennem de snart 20 år jeg har "været kreativ", skal jeg opgøre alt hvad jeg har i mit værksted?

Har jeg startet dette på en dum måde? Riscikerer jeg at få problemer?

Pyyhh det er et langt indlæg, der er så meget, jeg næsten ikke kan rumme... håber, der er nogle af Jer Aminoer, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 13:43

Hej Kirsten.

Først og fremmest: husk på at du sagtens kan være momsregistreret, selvom du tjener under 50.000 kr. over en 12-måneders periode. Men du bliver registreringspligtig lige så snart, du overskrider den omsætning. Du kan derfor sagtens være momsregistreret og omsætte for 30.000 kr. om året, hvis du ønsker det - men det er ikke noget krav.

Med hensyn til momsfritagelsen, så har jeg hørt om eksempler for og imod ifm. det, der kaldes "kunstnerisk virksomhed". Selve begrebet spænder jo vidt, hvorfor momsloven udstikker generelle retningslinjer, som der dannes præcedens ud fra. Som udgangspunkt hedder det, at "kunstnerisk virksomhed" fritages for momspligt, jf. momsloven §13, stk. 7.

Hvad angår generel momsfritagelse, kan du læse mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=204539&vId=201194&i=15#i204539

Omkring spørgsmålet om hvorvidt de andre messedeltagere vil blive sure, så synes jeg du skal lade deres forretning være deres forretning, og din være din, så længe du følger loven.

Du stiller mange spørgsmål i dit indlæg, og nogle af dem har jeg ikke viden nok til at besvare forsvarligt, men jeg håber at ovenstående var til en smule hjælp. Du kan i øvrigt godt nå at blive momsregistreret inden d. 13. juni, hvis du sætter i gang nu.

Dbh. Kasper

Alt det bedste,

Kasper.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kirsten,

Lad os starte bagfra og sige at  NEJ du riskerer ikke at få problemer.

At være udøve kunsteriske virksomhed og endda som dig hvor alsigheden er stor er ikke altid momsmæssigt lige til, da noget kunsterisk aktivitet er omfattet af begrebet "kunstermoms" og en del som ikke er omfattet.

Så i forhold til at være momsregistreret så skal du momsregistreres i følgende tilfælde:

1. Førstegangssalg af egne værker overstiger 300.000 kroner i et enkelt år
  2. Din kunstnervirksomhed, som ikke er fritaget for moms, overstiger 50.000 kroner

Du kan sælge egne værker momsfrit eller med kunstnermoms både privat og på udstillinger, når salget foregår i dit eget navn så der er således ingen der vil se skævt til at du ikke har et momsnummer.

Du burde dog overveje om det ikke kan betale sig for dig at blive frivilligt momsregistreret og dermed gøre brug af reglerne om kunstnermoms.

Grundlaget for beregning af den udgående moms ved dit førstegangssalg er 20 procent af salgssummen, svarende til en effektiv momssats på 5 procent . Grundlaget for beregning af den indgående moms er udgifterne til køb af materialer m.v. til produktionen. Der er fradragsret for hele momsbeløbet, det vil sige 25 procent.

Det vil også være en fordel for dig at være momsregistreret, hvis du eksempelvis har store udgifter til materialer.

Hvis du skulle vælge at lade registrere for moms så tag en snak med SKAT om hvad du laver og bliv enig med dem om hvad der henføres til kunstermoms og hvad der kan henføres til alm. moms.

Held og lykke med messen!

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:14

Kasper Tidemann:
Som udgangspunkt hedder det, at "kunstnerisk virksomhed" fritages for momspligt, jf. momsloven §13, stk. 7.

Du skal vist spare sammen til ny opdateret momslov!Wink

Kasper Tidemann:
Hvad angår generel momsfritagelse, kan du læse mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=204539&vId=201194&i=15#i204539

Ikke relevant for Kirstens problem!

Tilmeldt 27. May 09
Skrevet kl. 17:57

Ok... tak for hjælpen, jeg tror, jeg vil følge dit råd og kontakte min lokale skatafdeling og så få det helt klarlagt med dem. Havde ikke lige overvejet, at det kunne være en mulighed... og tak.. jeg glæder mig til at deltage ved messen og få nogle reaktioner, på det jeg sysler med Smile

Mvh. Kirsten

Tilmeldt 27. May 09
Skrevet kl. 18:03

Tak for dit svar... og sorry for de mange spørgsmål... fedt at der er nogen der taget sig tid til at læse og svare alligevelYes

Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:08

Hej.

Du behøver ikke være momsregistreret for at deltage på messe.... Så god fornøjelse...;.) og god pinse.

Hilsen

Emil

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)