Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå uenighed om timeforbrug

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige læst dit spørgsmål igen - og kan se, at du har været ude i problemstillingen.

Fortsatte samarbejdet med det kunde efter uenigheden?

Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:03

Nej - normalt ophører samarbejdet efter rådgivningsmødet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:22

Timeregistrering er man nødt til at føre men timeregistrering eller ej så er det i bund og grund et spørgsmål om hvorvidt kunden mener der er givet value for money, og det spørgsmål kan rejses uanset hvor god timeregistreringen så er.

Det handler i højere grad om at man på forhånd oplyser kunden om det forventede timeforbrug og derved giver en prisindikation. Hvis der er for meget diskussion om tidsforbrug bør man overveje om man overhovedet vil have kunden for at undgå at der går hat og briller i det hele  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 20:36

Som jeg ser det, er der reelt to problemstillinger i dit spørgsmål. Den ene kan løses, men det er svært at gøre ret meget ved den anden.

Den ene problemstilling hvorledes du sikre dig dokumentation for at kunden har accepteret, at der afregnes efter medgået tid + at du sikrer dig dokumentation for at der faktisk er anvendt den tid, som du fakturerer. Det er denne problemstilling, som de fleste i tråden besvarer. Formålet er i bund grund at sikre, at du i tilfælde af en retssag om din regning kan bevise din ret.

Problemstilling kan, som det også er nævnt løses ved at lave en ordrebekræftelse hvor man udførligt redegør for hvad timeprisen er, og samtidig redegør for det forventede tidsforbrug (det kræver så, at man orienterer kunden, når man overskrider det anslåede tidsforbrug). Hvis du samtidig kan fremlægge en oversigt over tidsregistreringen for den pågældende kunde, så er du bevismæssigt meget langt - sagen kan dog stadig kompliceres, hvis du yder en rådgivning, hvor det er svært at vise hvad kunden har fået for pengene, men hvis en tidsregistrering og faktura umiddelbart virker rimelig, så er hopper retten normalt ikke på den slags indsigelser.

Den anden problemstilling er, at du ønsker helt at undgå, at kunden stiller spørgsmålstegn ved regningens størrelse og tidsforbruget. Det er meget svært at undgå, for der vil altid være nogen der klager over regningens størrelse - selv i tilfælde hvor du har oplyst en pris på forhånd. Jo bedre du har informeret kunden jo større er chancen for, at kunden ikke klager, men du kan selvfølgelig aldrig være sikker på, at der ikke klages.

Den sikre metode er, at kræve forudbetaling, men den er også uhensigtsmæssig, for de færreste kunder bryder sig om, at betale forud. Personligt opkræver jeg ofte et salærdepot i varierende størrelse for at sikre mig at kunden har betalingsvilje, og så er der i hvert fald nogen penge til at dække den første regning, men det er vist også generelt accepteret af advokatkunder - jeg ved ikke hvor udbredt det er i andre brancher.

Umiddelbart er det bedste du kan gøre at sikre dig, at du kan bevise berettigelsen af dit krav, og så må du tage problemerne med indsigelser efterhånden (medmindre du selvfølgelig vælger forudbetaling).

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:28

Det holder bare ikke i virkelighedens verden. Hvis man skal til at lave ordrebekræftelser m.v. vedr. opgaver som tager 3-4 timer samlet set så risikerer man enten at sidde med et timeforbrug som ikke kan honoreres eller en kunde som indirekte er kommet til at betale for udarbejdelse af ordreberkræftelse også. Afhængig af arten af konsulentbistanden kan man også have mange sager hvor man ikke kan forudsige timeforbruget på forhånd. 

Det er også meget sjældent at sådanne sager lander i retten.

Revisorer laver typisk aftalebreve med deres kunder vedr. selve revisionsopgaven men der står det anført at ekstraydelser er udover. Det var måske en tanke værdi. Denne fremgangsmåde giver normalt ikke anledning til problemer når kunden får valuta for pengene og jeg oplever også kun sjældent at kunder, revisorer som andre, anfægter tidsforbruget.

De kunder som brokker sig over regningens størrelse uanset at man har angivet niveauet på forhånd og uanset hvor billigt det så er - dem jeg kalder krejlere - er ikke værd at samle på, og der skal man i mine øjne bare være benhård og opfordre dem til at søge rådgivning andet steds, medmindre man selv vurderer at der er hold i deres krav.   

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 22:48

Umiddelbart ser jeg det ikke som uoverkommeligt at fremsende en ordrebekræftelse. Alt efter de ydelser man tilbyder, vil man kunne lave et standardbrev, som i nødvendigt omfang redigeres til den konkrete opgave - timepriser og principperne for at beregne salæret er trods alt nok det samme fra gang til gang.

Man må som erhvervsdrivende tage en standpunktsrisiko. Vil man sikre sin ret bedst muligt og f.eks. bruge kræfter på at sende en ordrebekræftelse - eller tager man chancen og lader være fordi det kun sjældent er bliver et problem.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:00

Jeg udleverer ofte fakturaen ved afslutningen af rådgivningsmødet. Da jeg nogenlunde har en ide om, hvor lang tid rådgivningen tager, så har jeg gerne 2-3 forskellige fakturaer liggende, hvorefter jeg vælger den, hvor tidsforbruget svarer til det faktiske.

Inden det personlige rådgivningsmøde underskriver jeg og kunden en rådgivningsaftale, som indeholder betingelser og vilkår for rådgivningen. Måske kan jeg her tilføje en tekst, om at såfremt kunden ikke gør indsigelse mod det på fakturaen oplyste tidsforbrug på udleveringstidspunktet, da anses det som en accept af det angivne tidsforbrug. Vil en sådan tekst holde i byretten og opfordrer den i virkeligheden kunden til at gøre indsigelse ?

I mine rådgivningsbetingelser står der ikke noget om, at der betales for påbegyndt halve time. Kan kunden gøre indsigelse, hvis det ikke fremgår af betingelserne ? - det er ikke derfor min kunde har gjort indsigelse.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:14

Jeg forstår godt, at du vil sikre dig bedst muligt.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis et møder slutter med udlevering af en på forhånd udarbejdet faktura, så tror jeg faktisk, at jeg ville komme til at sidde med en dårlig smag i munden.

Man kunne jo nemt komme til at tro, at du er gået mere op i, at få mødets varighed til at passe med den faktura du allerede har skrevet (kunden ved jo ikke, at du har flere at vælge imellem) end dit engagement i selve mødet.

De mange fakturaer du skal skrive og bagefter kreditere igen. Ryger det tidsforbrug på kunden?

Mathias1000:

I mine rådgivningsbetingelser står der ikke noget om, at der betales for påbegyndt halve time. Kan kunden gøre indsigelse, hvis det ikke fremgår af betingelserne ? - det er ikke derfor min kunde har gjort indsigelse.

Jeg kan ikke kommentere det juridiske i ovenstående - men med de der forhånds udskrevne fakturaer - sammenholdt med at du måske kun lige akkurat påbegynder en ny halv time, så skulle jeg have fået en helt formidabel rådgivning af dig, hvis jeg skulle anbefale dig til andre. 

Er det b2b rådgivning eller til private?

Hvis sidstnævnte ville jeg være endnu mere varsom med alt for mange juridiske spidsfindigheder. I bund og grund vil du vel hellere kreditere 1 time, end køre en retssag på uoverensstemmelser over tidsforbruget.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:36

Enig med Espresso. Man kan dårligt og det virker også dårligt at udarbejde en faktura på forhånd medmindre vi taler om helt aftalte priser. Vedr. det her med ordrebekræftelser m.v. Nu er der forskel på brancher men jeg kan eks. ikke udskrive fakturaer med standardtekster. Der skal specifikation på. Særligt når vi taler om omkostningsdækningssager, og jeg kan heller aldrig forudsige tidsforbruget på forhånd, og når jeg gør det er det typisk lidt skudt over målet. Men der er eksempelvis omstrukturerngssager hvor jeg har givet en fast pris men også der kan der komme "overraskelser".  Men jo jeg her indtryk af at Mathias konsulentarbejder som omtales her er et møde også ud af vagten og der kan man måske nemmere lave standardbreve.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)