Jeg savner en ide til, hvordan man kan undgå uenighed om det på fakturaen oplyste timeforbrug ved konsulentydelse. Jeg har kun været ude for det en gang, og vil gerne undgå det fremover. Min ydelse består af timeforbrug til forberedelse og det personlige møde. Selve mødet afholdes over én gang. Inden jeg rådgiver skriver kunden og jeg under på nogle betingelser for rådgivningen. Er der nogen der har forslag til, hvordan man evt. kan indføje en tekst i betingelserne, så kunden ikke kan anfægte det på fakturaen oplyste timeforbrug. Det er lidt af en balancegang, da kunden forståligt nok, kan være tilbageholdende med at give sin underskrift på, at jeg kan skrive regningen efter behag. Et forslag kan være, at kunden skriver under på, at betale for et minimum antal timer - det kunne indføjes i betingelserne.. Alternativt kan kunden forudbetale, men det er også lidt besværligt, da jeg så skal opkræve et relativt højft beløb, som efterfølgende skal reguleres i forhold til det faktiske timeforbrug. En andne mulighed kunne være, at kunden efter rådgivningsmødet skriver under på, at rådgivningen har varet et bestemt antal timer, men det virker nemt for kontrolagtigt og kan være med til at nedtone den gode stemning. Er der nogen som har idéer ? |
Mathias1000:Min ydelse består af timeforbrug til forberedelse og det personlige møde. Selve mødet afholdes over én gang.
Jeg formoder, at det 'kun' er timeforbruget til forberedelse, som der kan være diskussion om.
Jo bedre dette tidsforbrug er specificeret/dokumenteret desto mere rimelig kan et faktureret forbrug lyde. F.eks. indhentning af oplysninger hos xxxx, kopiering af dit og dat - telefonsamtale med xxxx osv osv.
Faktureres man f.eks. for 3 timer og det eneste resultat man kan se, er et brev på 1 side, så lyder det umiddelbart dyrt. Men hvis det synliggøres hvad tiden er gået med udover selve skrivningen, så ved vi jo alle sammen at ting tager tid.
Jeg er helt enig med dig i, at det kan ødelægge stemningen, hvis man under et møde skal diskuttere tidsforbruget.