Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå uenighed om timeforbrug

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg savner en ide til, hvordan man kan undgå uenighed om det på fakturaen oplyste timeforbrug ved konsulentydelse. Jeg har kun været ude for det en gang, og vil gerne undgå det fremover.

Min ydelse består af timeforbrug til forberedelse og det personlige møde. Selve mødet afholdes over én gang.

Inden jeg rådgiver skriver kunden og jeg under på nogle betingelser for rådgivningen.

Er der nogen der har forslag til, hvordan man evt. kan indføje en tekst i betingelserne, så kunden ikke kan anfægte det på fakturaen oplyste timeforbrug. Det er lidt af en balancegang, da kunden forståligt nok, kan være tilbageholdende med at give sin underskrift på, at jeg kan skrive regningen efter behag.

Et forslag kan være, at kunden skriver under på, at betale for et minimum antal timer - det kunne indføjes i betingelserne..

Alternativt kan kunden forudbetale, men det er også lidt besværligt, da jeg så skal opkræve et relativt højft beløb, som efterfølgende skal reguleres i forhold til det faktiske timeforbrug.

En andne mulighed kunne være, at kunden efter rådgivningsmødet skriver under på, at rådgivningen har varet et bestemt antal timer, men det virker nemt for kontrolagtigt og kan være med til at nedtone den gode stemning.

Er der nogen som har idéer ?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:50

Mathias1000:

Min ydelse består af timeforbrug til forberedelse og det personlige møde. Selve mødet afholdes over én gang.

Jeg formoder, at det 'kun' er timeforbruget til forberedelse, som der kan være diskussion om.

Jo bedre dette tidsforbrug er specificeret/dokumenteret desto mere rimelig kan et faktureret forbrug lyde. F.eks. indhentning af oplysninger hos xxxx, kopiering af dit og dat - telefonsamtale med xxxx osv osv.

Faktureres man f.eks. for 3 timer og det eneste resultat man kan se, er et brev på 1 side, så lyder det umiddelbart dyrt. Men hvis det synliggøres hvad tiden er gået med udover selve skrivningen, så ved vi jo alle sammen at ting tager tid.

Jeg er helt enig med dig i, at det kan ødelægge stemningen, hvis man under et møde skal diskuttere tidsforbruget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47

Ja...kan godt se nødvendigheden af tidsregistrering.

NB: Personligt hader jeg stopursprincippet!

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:33

Peter - Revisor:

NB: Personligt hader jeg stopursprincippet!

Det gør vist alle, der fakturerer efter tidsforbrug Big Smile

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 22:37

Jeg er enig med Espresso, jeg gør det selv på samme måde, og ingen klager! Specifikation over tidsforbrug er vigtigt.

Tilmeldt 6. Dec 07
Skrevet kl. 22:46

Jeg har ikke oplevet uenighed omkring tid til forberedelsen, da kunden i princippet ikke kan anfægte det så længe det virker rimeligt. Kunden har ihvertfald ikke noget argument for, at de ikke skulle passe, og det er sandsynligvis også derfor, at det er tiden på det personlige møde der anfægtes.

Kunden ved sandsynligvis godt, at der nemt bliver påstand mod påstand, som dybest set ikke kan bevises - heller ikke med noget registreringssytem, da kunden i så fald kan sige, at der er registreret forkert.

Derfor tror jeg det vil være bedre, hvis man i rådgivningsbetingelserne imødegår en evt. anfægtelse. Problemet er blot, at jeg ikke har nogen universalløsning at formulere.

Til gengæld er jeg meget modtagelig overfor jeres erfaringer.

Tak.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:50

Mathias1000:

det er tiden på det personlige møde der anfægtes.

Deltager kunden ikke i det personlige møde?

Hvis han gør det - så burde det da ikke være muligt at anfægte Surprise

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:08

Det burde kunne løses ved at lave en bekræftelsesseddel, som kan udfyldes på gennemslagspapir efter mødet. Skriv timeantal, mødedeltagere og din underskrift, og aflever en kopi til kunden med besked om, at det er kundens kvittering for selve mødet, og at faktura for timetallet + forberedelsestiden følger. Behold selv den anden kopi.

Hvis kunden ikke anfægter timetallet dér, må det kunne forsvares, at timetallet er korrekt angivet.

Tilmeldt 6. Dec 07
Skrevet kl. 09:51

Jo, kunden deltager.

Problemet opstår også kun, hvis kunden er tilstrækkelig kynisk og fræk, og påstår noget andet - alene af den simple grund, at det i sidste ende vil være påstand mod påstand.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 09:58

Er det noget, du har været ude for - eller tænker du blot på at forberede dig på en sådan situation?

Umiddelbart lyder det som om, at hvis man kommer ud for en sådan diskussion med en kunde, så er der noget helt andet galt i samarbejdet.

Jeg synes ikke, at det er et forhold du skal tage højde for i en kontrakt med kunden. Der er intet samarbejde at bygge på, hvis der opstår uenighed om et mødes varighed - vel og mærke et møde -som begge parter har deltaget i.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)