hej er der nogle som kender prisen på en stor vindmølle ( meget gerne hjemmeside ) og ved i hvad et el firma betaler for 1 kw/h
jeg håber i forstår mit sprøgsmål ellers må i lige skive så skal jeg prøve at udybe mig ;-) |
Hej knarreborg.
Alene møllehatten på en moderne vindmølle fra Vestas koster omkring 10 millioner danske kroner. Det er en dyr affære.
Jeg kan udmærket godt forstå hvor du vil hen med dine spørgsmål, men - uden at skulle lyde negativ, det er bare den skinbarlige virkelighed - det er helt utænkeligt at du skulle kunne købe en vindmølle og tjene penge på den ved at sælge de kilowatt-timer, den måtte producere.
Som du nok ved, er det problematisk at oplagre strømmen fra vindmøllen, det blæser ikke hele tiden, vindmøllen larmer og skal indgå i lokalplaner, hvorfor du helst skal eje en større mængde hektar jord for at placere den uden gener for omgivelsernerne - og det er i øvrigt alt, alt for dyrt at anskaffe den.
Jeg har hørt om enkelte investeringsprojekter, hvor 20-30 mennesker er gået sammen om en vindmølle, men hvor disse projekter annonceres henne - hvis de overhovedet gør - dét ved jeg ikke. Jeg har læst om dem på borsen.dk.
Interessen for grøn energi er imidlertid rigtig sympatisk - thumbs up! Jeg vil anbefale dig at læse mere på http://www.greenwindenergy.dk/ - de har nogle gode prospekter.
Dbh. Kasper