Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved salg af anparter i ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stiftede for 3 år siden et ApS sammen med mine partnere, og jeg lavede i den forbindelse lavet et holding selskab. Nu er jeg så ved at købe mine partnere ud, og har et spørgsmål til hvor meget de skal beskattes af deres fortjeneste.

Firma konstellationen ser således ud:

Partners Holding ApS 
  |
 Privat Holding ApS         Partners Driftselskab ApS 
| |
 Driftselskab ApS (som sælges) 

Oprindeligt var det mit "Private Holding ApS" selskab og mine "Partners Driftselskab ApS" som hver ejede 50% (samlet anparts kapital 250.000). For et år siden overdragede/flyttede de deres andel fra deres driftselskab til deres holding selskab.

Det var et ret uheldigt træk, for nu bliver de beskattet af deres gevinst, når jeg køber dem ud, da de ikke har haft selskabet i 3 år. Der er vidst en 3 års regel.

Jeg vil gerne vide hvad de bliver beskattet hvis deres "Partneres Holding ApS" sælger deres 50% af "Driftselskab ApS" for fx. 250.000.

Jeg vil også gerne vide hvor meget de tilsvarende ville være blevet beskattet, hvis det var "Partneres Driftselskab ApS", som have ejet "Driftselskab ApS" alle i 3 år.

Er der nogen chance for at man kan søge om dispensation for beskatning? Det var jo bare en teknisk flytning af selskabet.

: Thomas

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:22

Beskatningsgrundlag = Salgspris (250.000) - anskaffelsespris (?)

tjementum:

Jeg vil også gerne vide hvor meget de tilsvarende ville være blevet beskattet, hvis det var "Partneres Driftselskab ApS", som have ejet "Driftselskab ApS" alle i 3 år.

Ingen beskatning

tjementum:

Er der nogen chance for at man kan søge om dispensation for beskatning? Det var jo bare en teknisk flytning af selskabet.

Det kan jeg ikke forestille mig.

Ovenstående er mit bud - du må vente på en revisor/skattemand for det endegyldige svar.

Men der er - såvidt jeg ved - en lovændring på vej, hvor 3-års reglen bortfalder. Måske Jeres handel kan afvente.... Men igen - vent til en 'skattemand' kommer forbi.

Tilmeldt 22. May 09
Skrevet kl. 16:28

Hej

Tak for svaret.

Espresso:
Beskatningsgrundlag = Salgspris (250.000) - anskaffelsespris (?)

Ok... men hvad taler vi i procenter? Er det de almindlige 28%?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:37

25%

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:20

Der er lys forude. Hvis lovforslag L202 som forventet bliver vedtaget vil de kunne sælge skattefrit via deres selskab når de ejer mere end 10% af anparterne. Dog først fra 2010.

Undersøg dog lige om de har overdraget anparterne ved skattefri anpartsombytning og om det er lavet med tilladelse fra Skat. Så kan der ligge nogle hindringer for et salg.

Alternativt kunne man jo ud fra gældende regler udlodde udbytte fra drift til de to holdingselskaber så værdien af anparterne i drift kom ned på niveau med deres ansk.sum men det kræver selvfølgelig at der er midler der kan udloddes. Men som sagt - Vent lige 1-4 uger til de nye regler formentlig er vedtaget.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 22. May 09
Skrevet kl. 23:32

Hej

Mange tak for svaret. Jeg tror ikke vi er interesseret i at vente til 2010, men du skriver noget som der er meget interessant.

Skattekonsulenterne:
Alternativt kunne man jo ud fra gældende regler udlodde udbytte fra drift til de to holdingselskaber så værdien af anparterne i drift kom ned på niveau med deres ansk.sum men det kræver selvfølgelig at der er midler der kan udloddes.

Hvis man gør det hele vha. udbytte, vil Holding Selskaberne så ikke blive beskattet? Kan man udlodde mere end overskuddet for 2008?

Og... kan jeg så efter jeg har købt dem fri flytte penge ned i drifts selskabet igen?

Som det ligger lige nu, så er det meningen at der skal gennemføres en kapitalnedsættelse i Driftselskab Aps fra 250.000 til 125.000. Dette er vidst et krav for at gennemføre handlen som ’Salg til udstedende selskab’.

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:45

Udbytte er jo udbytte og det er skattefrit sålænge de bare ejer mere end 10% og har gjort det i mere end 12 måneder (kan opfyldes før eller efter udbytteudlodningen).

Kan man udlodde mere end årets resultat ? Ikke hvis det er lavet ved skattefri anpartsombytning uden tilladelse fra Skat men der sker også noget nyt formentlig allerede fra 1/6. Om I så rent fysisk kan udlodde mere afhænger jo af selskabets forhold.   

Taler vi om en ombytning med tilladelse fra Skat vil det nok blive svært at sælge inden de 3 år.

Du kan godt skyde dit selskabs penge (udbytte) ned igen efterfølgende. Enten som lån eller som - skattefrit -. tilskud.

Angry Salg til udstedende selskab:  Angry

Hvis I har en rådgiver/revisor til at lave det og det er denne der har anbefalet denne fremgangsmåde så fyr vedkommende eller check vedkommendes forsikring. Vederlag ved tilbagesalg til udstedende selskab behandles normalt som udbytte men ikke når der er tale om selskaber. Det ændrede man som følge af den såkaldte elevatordom: For selskaber behandles vederlag ved tilbagesalg af aktier som aktieavance og det sælgende selskab vil herved blive skattepligtig af tilbagesalget. Sagt med andre ord:En klokkeren erstatningssag hvis revisor/rådgiver blåstempler den. Det er desværre ikke et enkeltstående tilfælde.

Well et skattepligtigt tilbagesalg kan være en god måde at få dem ud på men kan selskabet finansiere et opkøb kan selskabet også finansiere udbytteudlodning som skitseret ovenfor.

Måske vi skulle få nogle tal på 

Tilmeldt 22. May 09
Skrevet kl. 17:12

Hej igen

Tusind tak for dit feedback.

Jeg har kontaktet mine partnere (og sendt et link til denne side), for at undersøge om der er noget jeg har misforstået. Jeg skal nok komme med feedback, når der kommer en afklaring.

Venligst Thomas

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:48

Kan man ikke få dispensation til salg til udstedende selskab så det behandles som udbytte?? og dermed bliver skattefrit... har ikke slået § 16 B op, bent - sidder bare og nyder morgenkaffen...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:23

Nope - Det er den anden vej rundt.

Man kan få dispensation til at udbytte behandles som aktieavance. Det er relevant for personer da de så kan opnå fradrag for deres ansk.sum.

For selskaber var det i gamle dage forbundet med rådgiveransvar at søge dispensation i disse situationer. De er skattefri af udbytter og via en dispensation ville man herved konvertere skattefrit udbytte til skattepligtig aktieavance.

Men: Så kom elevatordommen. Højesteret anerkendte et salg der var tilrettelagt ved at 1) køber nytegnede aktier i selskabet 2) sælger - et selskab - lavede et tilbagesalg til selskabet. Køber blev herved eneaktionær og sælger var skattefri af vederlaget. 

Der gik en lille uge så kom lovændringen: Selskabers tilbagesalg af aktier ejet i mindre end 3 år behandles altid som aktieavance.

Jeg har så skrevet lidt sammen med trådstarteren efterfølgende. Hvad det lander ud i ved jeg ikke men jeg har ihvertfald stillet nogle spørgsmål til planerne og revisor/advokats rådgivning, velvidende at man ikke er 100% oplyst via en trådAmino og at der kan ligge ting bag som vil være nye for mig.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)