Jeg stiftede for 3 år siden et ApS sammen med mine partnere, og jeg lavede i den forbindelse lavet et holding selskab. Nu er jeg så ved at købe mine partnere ud, og har et spørgsmål til hvor meget de skal beskattes af deres fortjeneste. Firma konstellationen ser således ud:
Oprindeligt var det mit "Private Holding ApS" selskab og mine "Partners Driftselskab ApS" som hver ejede 50% (samlet anparts kapital 250.000). For et år siden overdragede/flyttede de deres andel fra deres driftselskab til deres holding selskab. Det var et ret uheldigt træk, for nu bliver de beskattet af deres gevinst, når jeg køber dem ud, da de ikke har haft selskabet i 3 år. Der er vidst en 3 års regel. Jeg vil gerne vide hvad de bliver beskattet hvis deres "Partneres Holding ApS" sælger deres 50% af "Driftselskab ApS" for fx. 250.000. Jeg vil også gerne vide hvor meget de tilsvarende ville være blevet beskattet, hvis det var "Partneres Driftselskab ApS", som have ejet "Driftselskab ApS" alle i 3 år. Er der nogen chance for at man kan søge om dispensation for beskatning? Det var jo bare en teknisk flytning af selskabet. : Thomas |
Beskatningsgrundlag = Salgspris (250.000) - anskaffelsespris (?)
tjementum:Jeg vil også gerne vide hvor meget de tilsvarende ville være blevet beskattet, hvis det var "Partneres Driftselskab ApS", som have ejet "Driftselskab ApS" alle i 3 år.
Ingen beskatning
tjementum:Er der nogen chance for at man kan søge om dispensation for beskatning? Det var jo bare en teknisk flytning af selskabet.
Det kan jeg ikke forestille mig.
Ovenstående er mit bud - du må vente på en revisor/skattemand for det endegyldige svar.
Men der er - såvidt jeg ved - en lovændring på vej, hvor 3-års reglen bortfalder. Måske Jeres handel kan afvente.... Men igen - vent til en 'skattemand' kommer forbi.