> Hvis man vil stare en produktionsvirksomhed, kræver det kapital.
Absolut! Men det krævede som sagt også et par millioner for mig at starte SEO Supporten og Joblr op, og jeg ved da også at f.eks. Martin har brugt rigtig mange af hans spareskillinger for at få Amino op at stå. Det er ikke kun fysiske produktionsvirksomheder, der koster penge at banke op.
Men derfra og så til at konkludere at man har brug for en bank til at finansiere det er jeg ikke enig i. Jeg har startet SEO Supporten og Joblr, Martin har startet Amino, og mange andre har startet andre virksomheder, der tilsvarende har krævet tusindvis eller millioner at sparke igang - uden at nogle af os af den grund har optaget banklån.
Nogle af os har tjent pengene på andre ting, nogle har fået investorer, nogle har lånt privat, nogle har forhandlet udvidet leverandørkreditter osv. Pointen er i alle fald, at man ikke behøver at låne i banken.
Og min personlige erfaring er så, af ud af mange onder er banken en af de værste at være i lommen på. Hvis man blot bruger dem som "servicecenter", hvor man køber nogle bankydelser, og ikke låner penge af dem, så er det ok, men at låne af dem synes jeg er for risikabelt og ubehageligt. Det giver en ringere nattesøvn :)